Annons:
Etikettövrigt
Läst 888 ggr
gazzy
2019-03-30 09:55

Köpa unghäst

Hej! Jag har funderat ett tag nu på att köpa unghäst. Jag har vana sedan tidigare och har all tid som krävs. Ända problemet är att hästen jag hittat och fäst mig vid förmodligen är alldeles för liten för mig. Han är en liten c-ponny och jag är 165cm lång och är inte direkt pinnsmal. Ponnyn är lite grövre i modellen men jag tror fortfarande att jag kanske väger för mycket. Finns det någon max vikt och längd för en c-ponny och tycker ni jag ska satsa på någon annan, större häst? Ponnyn jag har hittat och skött om nu i några veckor är verkligen den sötaste och snällaste häst jag någonsin träffat och har svårt att tänka mig att aldrig se honom igen.

Annons:
Gronstedt
2019-03-30 10:34
#1

Man brukar säga ryttarvikt högst 20 % av hästens idealvikt, men det gäller ju om hästen är fullt utvuxen och väl musklad och rids i god balans. En unghäst har inte egen balans att kompensera en ryttare i överkant av vad den teoretiskt kan bära och leder och skelett har inte utvecklat full hållbarhet.

Jag går själv i unghästtankar beträffande en relativt liten ras och jag är definitivt inte pinnsmal, så jag räknar med att inte kunna rida den blivande hästen innan den är minst 5 år, kanske uppåt 8. Eller att jag kanske aldrig kommer att rida den, mer än promenadturer någon gång ibland. Insittning och första skolning får någon annan göra, helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: