Annons:
Etikettridning
Läst 1353 ggr
[Erica. Lundstrom]
2019-03-27 07:41

Bli bättre på att rida-trots träningsförbud

Hej! Okej, nu är det så att jag inte får rida. Har totalt träningsförbud, får inte ta promenader, rida, vara med på idrotten, mocka boxar, fylla vatten. (enda jag får är typ borsta på hästen I stallet, smörja selar/sadlar, samt massera) Fick träningsförbudet förra onsdagen (en vecka precis nu) men fick för mina föräldrar ändå rida en gång i helgen för att prova å se så den nya dressyrsadeln vart bra(den kom äntligen, helt ny model för 2019, sprillans ny och importerad, satt som en dröm i den och var som gjord för min passhäst! Behövdes inga inlägg eller någonting överhuvudtaget!) Så fick fara med honom och rida honom i ridhuset en dag. Trots alla motgångar vi haft detta år hittils( något hände och han började stanna när jag red, tappade frammåtbjudning en helt, tappade gnistan. Men iaf så har vi på 3 månader lyckats få tillbaka gnistan, han är pigg och sig själv igen, (vi bojkottade ridbanan någon månad. Och tog endast typ långa galopper samt galopp intervaller I skogen(allt han tyck är roligt, vilket funkade samt att han nu är ännu finare än förut(och att vi börjat rida ut igen var i höstas jag tyckte han var för pigg I skogen så därav sällan red ut, men nu kan jag fatta galopp i skogen, bryta av till trav å han är lugn och fin(sist var han helt magisk i skogen! I traven efter galoppen, var som att vi svävade på moln) Iaf, var han superfin I ridhuset och allt satt på rätt plats. Men, så i måndags på BUP sa de jag ej fick rida eller anstränga mig överhuvudtaget. (trots att jag åt som de ville, 6 mål/dag…) Inte ens ett sista ridpass fick jag ta. Får iaf fara till stallet, och for till ridhuset igår när min ridgrupp hade ridning och var med i stallet. Samt fick stå med ridlärare I manegen och se när alla red, å min ridlärare förklarade vad man kunde kolla efter från marken, och jämföra häst till häst och de skillnader ryttarna gör osv. (min ridlärare jag hade förut kom till mig i stallet å sa hon å min ridlärare bestämt jag ska stå där nere å lära därifrån istället för att sitta på läktaren) Det jag undrar över är tips för att jag ska bli en bättre ryttare nu utan att sitta på hästryggen. Tips på hästböcker om ridning, filmer, YouTube klip, Instagram personer man kan följa, övningar att göra hemma som ej är ansträngande (typ trapp övning min dressyrtränare gett mig, spegelövning, osv) Samt sätt att träna min passhäst I typ stallgången/boxen. Tänker försöka lära han buga på kommando(att typ om jag bugar ska han buga) Träning och motion får han, (han körs (är travhäst) och ska tävla om någon helg i trav, ska hålla lektioner för min storasyster på honom. (vill hon ska lära sig rida igen, samt lära sig galopp så när jag ridit in och utbildat hennes passhäst så kan vi rida ut tillsammans och galoppera osv) så även tips på övningar för nybörjare tas gärna emot! (samt hur jag kan förklara för henne) Vet inte hur länge jag har träningsförbud, men hoppas få rida iaf till påsk, då min passhäst flyttar hem till oss ibörjan på maj osv. Sorry för långt inlägg men ja😅 sitt mest och målar hästhuvudporträtt nu.. Och har sjukt tråkigt hemma, (kan tillägga går fortfarande i skola men de vill typ jag ska bli "sjukskriven" några veckor å endast vara hemma så mina päron kan se till så jag ät 6 mål/dag. (om någon ej visste det har jag ätstörning) (kan int heller prata bort det då jag fick det på papper I måndags….)

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-03-27 07:44
#1

Juste, för övrigt så har jag i vanliga fall ridit mellan 5-9 ggr/veckan (1-2 ggrd/ag under liv, vissa helger 3 ggr någon dag osv) Samt tränat på idrotten 3 ggr/veckan samt stallarbetet osv(9 hästar mestadels helger) Så även typ hur jag ska börja träna sen när jag får rida igen, för lär tappa en hel del "rid muskler". (inte gått mer än 1 vecka utan jag ridit på fleeeera år)

Travis D
2019-03-27 08:22
#2

Off topic men hur fick du igång hans framåtbjudning/arbetsvillja? 😁

BokDuvan
2019-03-27 11:07
#3

Jag skulle vara i stallet så mycket som möjligt och se när andra rider, kolla om du kan va med på fler lektioner från marken, man lär sig mycket av att se på när andra rider

Rafflan
2019-03-27 11:26
#4

Bara mys och umgås med hästen kanske? träna på att massera lite lätt, om hästen gillar att bli kliad någonstans, träna på olika varianter på att fläta man och svans, träna trick som att komma, backa, stanna, mm genom röst kommandon/handtecken, mm. 
Och när du får börja motionera lite är gå promenader ihop med hästen skönt både för fysiska hälsan och den mentala biten :)

Och fokusera på äta och bli frisk, ha som motivation att när du mår bättre igen kommer du kunna börja rida igen :)

[Erica. Lundstrom]
2019-03-31 21:40
#5

hej… sorry för ej svarat eller skrivit något, läst men inte haft kraft att skriva..

#2 haha, vet inte riktigt men efter tagit ut massör, sadelprovare, hovslagaren kollade skoningen, tränaren körde honom, syrran kollade igenom honom, drog vi slutsatsen att han ksk var less på ridbanan. 
Bojkottade då ridbana å dressyrträning och for ut i skogen. (lättare sagt än gjort) första gångerna tog det typ 30-40 min att ta oss 500 m från stallet(väl i skogsslingan sen gick det bra) men tog korta turer i skogen, inga krav över huvud taget, och han vart bättre å tog kortare å kortare tid innan vi kom ut(stannade, men stod ej stilla lika länge) 

sedan började jag lägga in galopper och galoppintervaller och efterhand öka till två varv runt skogsslingan och galopp galopp galopp. (då han älskar att galoppera) sakta började han bli sig själv igen, masserade honom och försökte umgås mer med honom. 

for sen på dressyrträning, han tjorvade lite ibörjan men med min dressyrtränares hjälp med vad jag skulle göra så vart han bättre och mot slutet kändes han som sitt gamla jag igen. Varav jag började lägga in dressyrpass hemma också och han vart finare och finare och sen poff sitt gamla men ändå förbättrade jag igen :)

Ser nu idag bara positiva saker som kom ut från det där, lärde mig att jag måste variera arbetet även med honom mer. Samt "tvingades " vi ut i skogen(som jag undvikit pga han vart pigg) och numera är han superfin i skogen!(sist efter 6 e galoppen så vart han huuuur fin som helst i traven en kort bit! bar sig själv magiskt, svävade fram och kunde hur lätt som helst sitta ned å bara njuta, han var riktigt fin då)

sen iochmed alla galopper- galoppen har blivit otroligt mkt bättre nu, han har även fått "renare" skritt och trav, blivit positiv. Min dressyrtränare frågade hur jag tränat honom hemma, typ galopper i skogen XD "fortsätt så!"

[Erica. Lundstrom]
2019-03-31 21:52
#6

# 3 och 4

tack för tipsen. Får garanterat  vara med på så många lektioner som möjligt från marken, är dock bara på ridhuset nu den dag jag eg skulle haft ridning.

Masserat min passhäst, borstat, skrapat bort vinterpäls. Sadlat ut honom /hållt lektion för min storasyster som fått rida honom nu, hon har ridit honom 2 ggr nu. (typ 3 e gången hon ridit senaste året. Hon har bra grundsits osv, kan skritta och trava men hade önskat hon kunnat jobba honom i form och galoppfattningar, men får lära upp henne till det :)  han kändes då fin från backen iaf(när jag skulle visa hur hon skulle göra med händerna gick jag bredvid å höll tyglarna som om jag suttit där uppe(dock närmare honom då jag var på backen) kunde jobba lite där)

Han har börjat köras lite mer nu igen, gick banjobb häromdan å såg väldigt fin ut. 

Han undrar nog vad tusan jag gör på backen(såg otroligt tveksam ut när syrran red han första gången å jag var på backen haha) iprincip varje gång jag går ner mot hagen kollar han upp å hälsar med svag gnäggning (han har börjat göra det nu)

Men gör så ont inom mig att ej få rida… Jag vet jag måste vara stark för att rida, att jag behöv muskler å då behöv mat. Och att min kropp måste återhämta sig. 

Men jag gör ingenting nu om kvällarna… är less på att rita, måla, kolla på netflix/viaplay/yt. för jag får inte röra på mig, och jag som tidigare jämt rört mig… 

Får knappt ens mocka en box! det jag gjorde imorse i stallet var fylla kraft och smörja en sele. (och sadla min passhäst åt syrran) 

Ska till BUP imorgon… men känns ej som de kom tro jag ätit nu i två veckor som de velat(typ) 

enda anledningen jag tryckt i mig 6 mål/dag är för att få rida, men gick trots det ned i veckan. ätit sjukt mkt i helgen å gått upp lite men kom på den där vågen visar 0.5 kg mindre… 

Jag ger upp snart om jag ej får rida… om än jag bara skulle få skritta 1 varv runt banan(1 km) 1 gång varje vecka, skulle det göra mkt så sjukt mkt lättare… att ha NÅGONTING att se fram emot.

Annons:
Caf_Roy
2019-04-01 08:52
#7

Det du kan göra utan att anstränga dig fysiskt och som kommer ge resultat är mental träning. Tänk tillbaka på när det har gått som allra bäst och "spela upp filmen" för din inre blick. Fokusera på hur det kändes, takten, kontakten i handen, hur du satt, allting. Träna på att känna känslan av när det går som bäst. Det gör att det blir mycket lättare att hitta tillbaka dit när du sätter dig på hästen igen. Vad gäller att komma upp i den vikt som behövs för att du ska få rida, tänk efter en gång till hur mycket energi som går åt till det du tänker göra. Om det tex går åt 0,2 kg för att massera hästen, tänk efter om det verkligen är värt det om det gör att du tex går ner 0,1 kg, som tar dig längre ifrån ridvikt, istället för att gå upp 0,1 kg, som tar dig närmare ridvikt. Då kanske det är bättre att avstå för att snabbare nå ridvikt, eller kanske äta mer än du annars skulle ha gjort.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Erica. Lundstrom]
2019-04-05 21:13
#8

#7 

tack för tipsen!

Liten update. 

Frågade i måndags när jag får börja rida igen. (och la fram argument å att jag verkligen försökt äta bättre nu å att jag ätit enligt matschemat typ 2 veckor å hur mkt ridningen betyd och ja.)

ska man sammanfatta hela alltet kort så var anledningen jag ej fick rida nu för att min kropp skulle återhämta sig, och handlar mer om min kropp ska återhämta sig än att gå upp i vikt.(om än de vill jag ska sluta gå ned i vikt först och främst å sen att det gåt uppåt/stannar still)

Frågade hur länge det är kvar tills jag får rida, om än det är svårt att säga. Iaf fick jag till svar. "några veckor/månader" om allt går frammåt och bra. 

"NÅGRA VECKOR/MÅNADER"

på söndag är det 2 veckor sedan jag sist red. eller tränade överhuvud taget. eller mockade en box. Jag hade hoppats få rida i veckan/nästa vecka. iaf till påsklovet…

Vet att det är mitt fel jag ej får rida men… 

Tur min passhäst körs nu iaf. Han gick banjobb i tisdags å såg fin ut, dock ej med optimal balans. (skoddes om igår) ska gå banjobb imorn med en kusk för att se om den vill köra honom nästa vecka i ett lopp(då han ej är den lättaste å tränaren ej kan köra honom då)

Märks han börjar komma i form nu iaf XD DUNDERLADDAD, stod lite på bakbenen idag när jag skulle ta in honom, snurrade på å kvasta med svansen å körde lite passage… Han lyssnar dock när jag säg åt honom, å han försök inte sticka eller så å håll koll på benen. Haha… men han är sån när han är i trim vissa dagar. Annars är han dock världens lugnaste, men ja. Blir mest irriterad på honom dåXD

i veckan har jag smörjt selar, selat på/av hästar samt duschat/borstat dem. Ej vart i skolan sedan måndags efter bup. För på skolan fixar jag knappt att äta, spec mellanmålen blir väldigt svårt. och vill verkligen börja rida så är bättre då jag är hemma å inte tränar å äter tonvis med mat. Börjat vänja mig dock vid att äta 24/7..

Känns dock sjukt att ta macka på morgonen, vid fm fika, em fika, å kvällsfika. (macka=något som vart förbjudet för mig själv)

å äta lunch, middag, normala portioner och dricka mjölk. ¨

ritat hästbilder, läst fakta böcker om hästar/ridning

Låt sjukt att säga det men hoppas jag gått upp i vikt tills på måndag. 

usch.. kommer säkert glömt hur man rider när jag väl får börja rida igen…

Caf_Roy
2019-04-05 23:23
#9

Det låter som att du är på väldigt god väg! Det kan vara en god idé att vänta med att rida "på riktigt" tills din kropp har återhämtat sig, men du kanske kan förhandla dig till några delmål. Typ något åt det här hållet: Jag förstår att det kan ta flera månader innan min kropp har återhämtat sig så pass att jag kan rida som vanligt igen och jag vill inte äventyra det. Däremot är det så att ridningen är min största motivation och jag är rädd att jag ska tappa motivationen om målet är alltför långt bort. Därför skulle jag vilja diskutera med er om vi kan sätta upp några delmål som inte äventyrar min återhämtning men gör att jag har lättare att hålla motivationen uppe och fortsätta kämpa hela vägen i mål. Mitt förslag är att, om jag fortsätter [allt du ska göra], får jag skritta i fem minuter nästa vecka. Sen samma sak veckan efter och, givetvis förutsatt att min utveckling fortsätter gå åt rätt håll, att vi kan öka lite exempelvis varannan vecka tills jag är återhämtad nog att få börja rida på riktigt igen. Så tex vecka 1 och 2 får jag skritta 5 minuter, vecka 3 och 4 får jag skritta 10 minuter, vecka 5 och 6 får jag skritta 10 minuter och trava 2 minuter osv. Eftersom jag tar min återhämtning på största allvar kommer jag självklart ta det väldigt lugnt och bara träna på sånt som att vara mjuk och följsam i handen, sitta i rätt balans och andra saker som inte innebär någon ansträngning men ändå gör att jag känner att jag kommer nånstans i min ridning så jag får blodad tand att kämpa ännu hårdare för att bli frisk. Återigen, jag vill inte på något sätt äventyra återhämtningen, men om jag inte får känna att mitt kämpande faktiskt ger resultat vet jag inte om jag klarar av att hålla den här motivationen uppe. Men med små delmål skulle jag få något att se fram emot varje vecka och att det ökar i takt med att jag blir bättre skulle göra att jag faktiskt känner att jag gör framsteg, vilket skulle få min motivation att öka mer och mer för varje delmål. Jag vill verkligen bli frisk och jag tror att det här kan vara ett väldigt effektivt verktyg för att nå dit.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Erica. Lundstrom]
2019-04-17 23:36
#10

Tack för svaren från er alla. Mycket har hänt nu. Förra måndagen på bup sa dem att min vikt, blodtryck var bra. Men att jag var tvungen vara viktstabil å fortsätta äta såhär en längre tid. Om än det fysiskt vore möjligt för mig att rida å träna igen så vill de ej riskera jag ska hamna i kompensationsläge. Var helt förkrossad efteråt… Men fortsatte äta för att jag ej vill ridningen ska hamna längre bort… Dock, I söndags morse sa mina föräldrar jag kunde få rida en kort stund. Och få rida på söndagar, för att ha någon motivation. (lyckades även förhandla jag skulle få rida ti dressyrträning för tränare. Så två ggr I veckan) Var typ överlycklig och nästan grät av glädje… (natten hade vart väldigt tufft så ja..) Så jag sadlade och satt upp. Kändes att jag ej ridit på mer än 3 veckor. Red en kort stund men var överlycklig. Tappat balans, och muskler, och koordination. Att rida var inte jobbigt så men just att göra flera saker samtidigt. Typ trava på en volt, men min passhäst var snäll. Om än han var pigg så var han försiktig. Som han kände på sig jag var svag. I måndags fick jag köra en häst i stallet, (då tränaren var sjuk, så fick jag köra för mamma) Nu är hon en som är supersnäll och okomplicerad att köra. BUP mötet I måndags. Gått upp lika mkt till, (3 kg på 2 veckor) Han som var där i mån verkade mer positiv nu och lät som de snart skulle tillåta mig rida. (men de vill "vänta för att vara på säkra sidan" det dem ej förstår är hur dåligt jag mår när jag ej får rida, men som tur är förstår mina föräldrar det.) Igår, tisdag red jag på dressyrträningen. Kollade på min vanliga ridlektion och hjälpte med bommar osv, samtidigt som jag längtade efter att rida var jag nervös… Kände mig osäker för att rida… Men ville samtidigt så gärna.. När vi gick in i manegen jag å min passhäst var jag livrädd😅 men överlycklig. Satt upp och skritta fram. "nice to have you back" sa min ridlärare/dressyrtränare. Å fråga lite om han rört sig någonting(sa han var körd 2 ggr, och riden en kort stund i söndags) och frågade om jag var peppad på att rida =) och hon sa vi skulle köra övergångar idag och ja, typ enkla men mjukgörande övningar. Haha… Första halvtimmen, han var lite springing och pigg, men jag vet inte vad jag höll på med riktigt😂 men vi red övergångar. Först skritt långsida, skritt innanför nästa långsida med halt i mitten. Sedan la en 15 m volt på och trav långsidan, sedan allt utom volten I trav å sen allt I trav. Vart en lagom stegring för mig för han då känna mig trygg, och kunde alltid bryta av om jag ville. Red dock ja… Vingligt å spänd å stel😂 Men sen mot slutet började jag slappna av=min passhäst slappnar av = jag slappnar av mer coh rider bättre. Så gick bra när vi avsluta med övergångar på volter. Kändes riktigt bra bitvis. Jag var så glad… Kändes som att nu är jag påväg tillbaka. Och att jag verkligen vill kämpa för det här. Samtidigt, kände jag mig för första gången på länge stark. Okej otränad men stark. Alltså, kunde rida osv och anstränga mig. Inte som tidigare då jag så fort jag ansträngde mig vart yr osv. Utan ja, svårt att förklara. Tänk typ du sprungit å haltat då du haft sten i skon. Det hsr gjort att du ej kunnat springa fullt ut å tappat kondition. När du den får bort stenen å foten läkt kan du springa igen utan att ha ont, om än det ej går fortare. Typ 😂 Imorse körde jag hon jag körde I måndags igen, gick mycket bättre idag och var riktigt roligt =) Ska köra henne på fredag igen! Travtränaren frågade om jag ville köra henne på fredag å de ville jag så han fråga mamma om jag fick å det fick jag, 😀 Sen ska typ någons systers barn få rida min passhäst =) så ska hålla en liten ridlektion för henne. Tror hon var 10 år. Så det blir roligt =) Känns som jag har mkt att se fram emot nu! Som att de här 4 veckornas slit börjar ge lite resultat…

[Erica. Lundstrom]
2019-07-01 14:15
#11

1 juli nu, och NU är jag på riktigt tillbaka i sadeln. Vart lite upp å nedgångar i kommunikationen å balansen osv. Hästarna har flyttat hem och blev miljöombyte osv. Känns ganska bra att kunna rida utan å va rädd för att bli trött osv. Orkar rida rent fysiskt och mentalt nu. Samt känner att jag klarar av det osv. Även börjat köra min passhäst och det går bra! Så känns bättre nu med allting. Ska snart fortsätta rida in varmblodsstoet samt en kallblodsvalack som jag ska börja rida in =) suttit en gång i atallgången å gick bra då, haha satt barbacka å han va mer intresserad av att bli kliad, så låg typ över hans hals å klia vid öronen å höll mig fast med benen runt magen 😂 typ en tio min ungefär.

Upp till toppen
Annons: