Annons:
Etikettdressyr
Läst 990 ggr
Emmie andersson
3/10/19, 6:45 PM

Hur lär man sig programmet snabbt?

Om en vecka ska jag på pay and ride, så har en vecka på mig att lära mig programmet (l:c 1) och vet inte riktigt hur jag ska lära mig det snabbt. Så om ni har några tips på att lära sig programmet (snabbt), skriv då!

Annons:
Maleficum
3/10/19, 7:36 PM
#1

Alla lär sig på olika vis.

Jag är främst praktiskt lagd vilket innebär att jag lär mig bäst genom att göra saker själv så jag hade försökt gå/springa programmet själv (man behöver ju inte springa på en gigantisk yta utan välja en lite mindre och kanske lägga ut bokstäverna och sånt, en större matta inne kanske eller en gräsplätt ute).

Och eftersom jag även spelar Star Stable hade jag nog passat på att faktiskt rida programmet i spelet inne i ridhuset.

Kan ju även gå bra att "rita" upp programmet på ett papper och försöka visualisera det i huvudet (om man har lätt för sånt).

För andra räcker det säkerligen att främst läsa programmet och visualisera det.

Ett tips är också att läsa igenom det (och eller springa det) precis innan sänggående då hjärnan bearbetar och lär sig saker medan man sover (lärde mig en sång på det viset som vägrade fastna i huvudet men sjöng igenom den några gånger precis innan jag la mig och dagen efter så satt den).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjallstal
3/10/19, 9:13 PM
#2

Jag har alltid sprungit programmet på en större matta hemma. Lagt ut bokstäverna och sedan sprungit programmet tills det fastnat.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Winstona
3/10/19, 9:55 PM
#3

Jag brukar läsa igenom programmet en gång och upprepa för mig själv vägarna. Tex om det står C M B E Arbetstrav så brukar jag säga till mig själv typ "från C och rätt över vid B till E i trav" och sen tänka mig den vägen. När jag läst igenom programmet så springer jag det på en matta. Då springer jag oxå dom fina vägarna, rätt tempo och bärighet (haha) och jämna övergångar.

[Erica. Lundstrom]
3/10/19, 11:07 PM
#4

har en mini whiteboard hemma, där jag brukar rita upp. ibörjan när jag skulle lära mig första programmet inför första tävlingen, sprang jag banan samt övade barbacka på en shettis XD

(haha, natten till dressyrtävlingen(ridskole) pratade jag programmet i sömnen XD

annars funkar det bäst att rita på whiteboarden. men numera, när jag ska lära mig nytt läs jag, och tänker i huvudet samt kollar på stallbacken(de ritar upp programmen) och försök lära mig. 

försök gärna hitta mönster, nu är det förvisso enklare i LB:1 tyck jag( där alla diagonaler är ökningar/förlängd steglängd)

men efter serpentinerna, kommer ju en snett igenom- trav med skrittövergång,

då det var första skritten.- efter den vägen skritt snett igenom.

galoppen kommer efter skritt, och då den ska vara i båda varven är det först en volt i ena varvet, sen måste man byta varv- då kommer början in, då vände man över ridbanan- aha, det ska jag göra nu-

hoppas du förstår, sorry för flummigt haha

Emmie andersson
3/12/19, 5:52 PM
#5

Tack för alla svar, kan nästan hela programmet redan 👍🏽😃

Upp till toppen
Annons: