Annons:
Etikettridning
Läst 1310 ggr
Nea00
3/5/19, 10:55 AM

Häst i form

Hej! 

Jag rider på ridskola 2 ggr i veckan. Ponnyn jag rider på är ganska svår att få att gå i form, så jag ber er nu om hjälp här. Förstå frågan, gör jag rätt? När jag ska få en häst att gå i form (ponnyn jag rider) så jobbar jag mycket på volter och fyrkantsspår, ställer och böjer så att jag får en hyfsat lösgjord häst (hästen blir ju inte så jätte-lösgjord om man bara ställer och böjer), ställer igenom hästen. Jag får aldrig ponnyn jag rider i form, eller nästan aldrig iaf. Sedan så ser jag många andra tjejer i gruppen efter mig som sågar ner hästen på tygeln. Dem drar hästens huvud fram och tillbaka så hästen tillslut sänker sig. 

Jag har en "vana" att ställa alldeles för mycket till höger i högervarv då ponnyn jag rider på gärna vill böja sig mer åt höger än till vänster. Man ska ju å såklart inte tillåta det som en bra ryttare men det gör jag ju ändå, har ni något tips på vad jag kan göra för att få bort den vanan? VARFÖR jag gör det är för att hästen jag rider på sänker sig när jag ställer inåt (ledande tygeltag).

Hur gör ni när får hästen på tygeln/i form?

Vad innebär egentligen sågning?

Tips på hur man får igång bakbenen på en pigg häst?

Tack!🙂

Annons:
Gronstedt
3/5/19, 11:08 AM
#1

Ledande tygeltag ställer inte hästen, utan får den snarare att vika halsen om man bara tar i innertygeln. För att undvika det använder man yttertygeln för att hålla hästens hals rak, så att den i stället för bogen i den riktning man leder.

Att hästen sänker sig kan vara bra, men behöver inte vara det - det beror på vad den gör med bakben och rygg samtidigt.

Man ska skilja på att "såga" och att röra på bettet. Vissa hästar pendlar med nosen för minsta lilla  eller bara i takt med steget och kan göra det utan att ryttaren "sågar". Att ömsevis ställa utåt och inåt är inte fel, men det ska förstås inte vara ett snabbt pendlande med nosen i varje steg.

Det är också skillnad på att "såga" och att upprepa ställande tygeltag åt ett håll. Hästen kanske ställer för hjälpen men går ur ställningen på eftergift. Då upprepar man hjälp och eftergift för att uppmuntra hästen att bli kvar i ställningen. Det kan se ut som att hästen pendlar med nosen, men hästens huvud rör sig mellan rakt och ställt läge, inte från sida till sida.  

För att få hästen i form arbetar jag på det sätt som just den hästen behöver. Grunden är att den ska spåra korrekt, vara ställd och böjd som spåret är böjt och vara i balans i sidled och längsled. När dessa bitar funkar kommer bjudningen automatiskt från bakbenen. Hur man kommer dit är specifikt för varje ekipage och dag.

Travis D
3/5/19, 11:10 AM
#2
powerade
3/5/19, 11:17 AM
#3

Jag har fått tips att försöka ställa min häst utåt i höger varv för att han böjer in för mycket. En stadig yttre tygel är viktigt samt tänka att hästen ska gå runt skänklarna och att tyglarna bara är ett stöd egentligen. Mitt tips till en pigg häst som intw använder rumpan är tempoväxlingar. Samt att backa dom. Backning ska stärka rumpa och rygg sa en tränare till mig då dom måste lägga om vikten bakåt.

Nea00
3/6/19, 1:21 PM
#4

Tack för era svar! Jag ska rida sedan, så ska ta del av det ni skrev :D

BokDuvan
3/6/19, 1:45 PM
#5

Sen är alla hästar olika, t.ex går en ponny på ridskolan väldigt lätt i form, och en annan kan också göra det. Men den ponnyn jag brukar rida är stark och stel så på honom behöver man rida på ett annat sätt, har inte riktigt hittat formen på honom än men vi är på väg. Ponnyn jag riden varje vecka är också svår att få i form men vi har börjat hitta den i skritt och ibland i traven med så mitt tips är att kolla på individen. Det finns inget program som du kan göra så att hästen går i form, det är att anpassa sig efter vad du behöver göra just idag för att den ska bli lösgjord och sänka sig

Nea00
3/22/19, 10:22 AM
#6

Igår på dressyr träningen kändes verkligen så bra! Ponnyn jag rider på är ju då väldigt pigg, så jag började lektionen med att fokusera på tempot. När jag var nöjd över tempot fokuserade jag på hästens bakben och sedan kom då huvudet automatiskt kan man säga.

Annons:
[Kotten123]
3/22/19, 6:31 PM
#7

Det jag tror många gör ”fel” är att fokusera på bakbenen. Visst ska hästen trampa under sig och ha påskjut, men det är så mycket mer. Felet många gör är att de sitter och juckar mot hästens rygg (o rörelser) o får undertramp mot ett stöd i fram. Hästen går i form! Inte riktigt… För att få hästen hållbar bör den arbeta med bukmuskulaturen. En arbetande muskel är en kort, ihopdragen jobbande muskel. En muskel aktiverar sig/jobbar ofta om den utsätts för tryck. Så, logiskt sätt när man sitter och juckar på ryggen och hästen skjuter på, arbetar hästen med ryggen. Det vill man inte. Arbetande rygg=får inte in bakben, stor risk för kissing spines. Därför vill man att den ska aktivera magmusklerna och därmed få in bakbenen under sig och lyfta överlinjen. För att få hästen att jobba med rätt muskler bör man störa den så lite som möjligt till en början. Super att bara få den att jobba med motorn, såklart eftersom allting börjar där, men det är liksom inte det enda. Det mest logiska vore ju att stå upp i början av varje ridpass, för att hästen ska få värma upp musklerna. Sedan är det övning övning övning som gäller, man måste få in DEN känslan. Kanske inte riktigt vad du sökte, men kan vara bra att förstå!

Upp till toppen
Annons: