Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1076 ggr
Herveaux
2019-02-28 20:23

Åsnor och åsnehybrider?

Har ni träffat på åsnor eller åsnehybrider (mula, mulåsna och zonkey t ex.)?
Vad har ni för erfarenheter av dessa långöron?
Känner ni till någon som äger någon av dessa runt Upplandstrakten?

När jag googlar runt på andra forum så verkar många hästmänniskor eller folk i stort rynka lite på näsan åt åsnor och mulor, är det något ni känner igen och kan/vill utveckla?

Jag är bara nyfiken på dom här charmiga djuren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Zav
2019-02-28 21:14
#1

Ett tag var jag väldigt sugen på en "gaited mule" av något slag. Iaf att få träffa någon :)
Men hör och ser inte mycket om mulor i denna delen av världen..

Lona
2019-02-28 21:19
#2

Det bodde en privatägd åsna på 4H-gården jag jobbade på. (Vi kallar fortfarande hans matte för "Åsne-Malin" trots att det är drygt 20 år sedan och vi numera är hundkompisar. ;-D Det jag minns mest är hans åsne-skrin! Tänk er att vakna vid sextiden på morgonen av ett ihållande IIIHHH-ÅÅÅÅ, IIIHHH-ÅÅÅÅ från en frukostsugen åsna. Nog för att de andra djuren också brukade låta, men åsnan var ärligt talat hemsk. Han var ganska egensinnig (japp, envis som en åsna!) och lite trög att hantera. Om man för att jämföra med hästar tänker fullblod - > varmblod - > kallblod - > - > - > - > åsna, liksom. Jag red honom ett par gånger, det kändes väldigt skumt men det berodde förmodligen på ovana från min sida. Om inte annat så var han ju så liten i jämförelse med en ponny/häst. Inte bara i mankhöjd utan även längdmässigt, kort hals och rygg. Jag vet inte hur stor skillnad det är mot mulor och mulåsnor, men de är ju lite större och livligare även om jag alltid blandar ihop dem. (DÄR har vi en genetiskt intressant grej! Inte mitt minne utan att de blir olika beroende på vilken av föräldrarna som är häst resp åsna.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vikan
2019-02-28 21:34
#3

Har sett att folk i närheten där jag bor haft åsnor bland hästarna, stannade alltid och glodde på dem när vi körde förbi. Hade gärna fått umgås eller äga en åsna/hybird, så otroligt charmiga och söta djur

Vrilen
2019-02-28 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det var en liten åsna som fanns på ett ridläger jag var på förra sommaren, visst han var ganska ehe högljudd minst sagt när han var hungrig men annars var han väldigt snäll. Vi körde agility med honom och han var väldigt följsam och snäll!

Caeli
2019-02-28 22:16
#5

Har ingen egentlig erfarenhet av åsnor bara av hur de hörs… Och hörs gör de tro inget annat! Ungefär 1 km härifrån bor det tre stycken åsnor och de skriker högt och mycket. Vi hör dem tydligt men har inte ont av det för det är ju en bit emellan. Men stackars de arma grannar som bor nära och tvingas lyssna på detta genomträngande skriande från tidig morgon till sen kväll! Tror inte de skulle hålla med om att det är charmiga djur!😄

Rafflan
2019-03-01 01:48
#6

Bara träffat små åsnor, dem var gulliga och snälla.
Jag tror att anledningen att ridfolk inte riktigt gillar dem är att dem går ju inte att rida och träna lika som en ridhäst då dem inte är avlade för att ridas i dressyr, hoppning, mm.

Annons:
Herveaux
2019-03-01 07:55
#7

Haha, jo, deras ljudvolym hörde jag om i ett YouYube-klipp.
Tror kvinnan som berättade om sin åsna och mula hade fått höra av andra att dom hördes upp till 3 km bort från gården… 🤐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Travis D
2019-03-01 09:04
#8

Jag har ridit Mula 😁

Upp till toppen
Annons: