Annons:
Etikettbeteende
Läst 1324 ggr
lisgillbaloo
2019-02-21 18:03

Tinker med en FÖR stark vilja..

Halloj! Jo, min mamma äger en Tinker förtillfället. Dock är det jag som oftast rider henne. Hon är då ett sto och ja, ni vet ju hur ston är. Det är såhär att hon har blivit flyttad nu 2 gånger. Första gången ifrån vårat egna stall där det bara var hon och en liten ponny till en inackordering. 

Redan där började hennes skumma beteende. Alltså jag har ridit många unghästar och flugit av många gånger så jag har typ halvt tappat konsekvens tänket. Såe min mamma tycker det funkar med mig som ryttare då. Men i alla fall så direkt jag lägger till hjälperna typ lägger in svag skänkel för o få henne o gå på tygeln. Då är man körd, alltså då är de rodeo. Dock har hon aldrig fått av mig än. Och såhär har det varit varje ridpass ute och inne. Sedan började hon med att skena en maaassa på uteritterna. Hon har börjat dumma sig i gången också. Hon bits och skrapar en massa med hoven så betongen krassas. 

Sedan har vi flyttat 1 g¨ång till till ett annat stall. Där är det lite mer hästar. Jag var för kanske 1 dag ute med min vän och hon gick på marken för att vi skulle se om hon kanske kände sig tryggare då. Jag började att köra lite sicksack över vägen och i början gick det bra tills jag la till lite mer att hon skulle lyssna på mig. Då är det rodeo igen. och hon skenar hemåt, dock fick jag tag i henne och kunde stanna henne. Jag är absolut inte rädd för hästen, jag är barja väldigt ledsen över vilken häst hon har förändrats till. Såhär har hon ALDRIG varit förut. Alltså grejen är också att mamma inte vågar rida ut själv på henne som jag heller inte hade rekommenderat för en sån osäker ryttare tar hon över direkt. Jag som har år av hästkunskap kan inte rida henne. Hon liksom protesterar verkligen på ridturerna står o stampar bara att hon verkligen inte vill. Hon trivs ju bäst med sällskap och har inte samma fasoner då, men hon kan ju inte rida med sällskap hela tiden liksom. 

Hjälp är vi tacksamma för, vad ska vi göra? Hur ska jag fortsätta rida henne? vi har tagit ut en kiropraktor och hon konstaterar att hon är lite öm men inget större problem. Tandläkare har varit ute också.. :(

Annons:
Travis D
2019-02-21 19:56
#1

Röntga. Något är uppenbart fel enl. Mig.

hallonet_
2019-02-21 20:12
#2

Hur länge har ni haft hästen? Annars kanske det är så att hästen testar dig/din mamma och dess nya omgivning eftersom ni bytt stall, och vill se vart gränserna finns, eller så är det sä att hästen har ont någonstans, tex en inflammation någonstans och försöker ge tecken. Det är svårt att veta, hästar kan ju inte prata, utan de försöker ge oss andra signaler istället! Ärligt talat så låter det här lite som min ponny hehe, hon var såhär en period när hon testade mig, och det var en helvetestid kan jag säga, så jag förstår dig och lider med dig, det är inte kul när man bara vill ha en mysig tur men ponnyn är gaaalen. Är hon så när du hanterar henne från marken också, typ försöker gå över dig? Tex när du leder eller longerar med? All lycka till dig!

lisgillbaloo
2019-02-21 22:00
#3

#2 ja asså  vi har haft henne i typ 4 år, det konstiga är att beteendet började nu vid flyttarna. Grejen är att jag sätter stopp för hennes fasoner men hon är en tinker och jag inte så stor till världen i min kropp. Visst man kan ha ett psyke o bara aldrig ge sig, men det går inte med henne, hon är en egen individ och gör det hon själv känner

Rafflan
2019-02-22 00:59
#4

Passar sadeln bra?
Är hästen i form/musklad nog att göra det du kräver av henne?

Känns som hon av någon anledning protesterar när du kräver att hon ska jobba, och har hon börjat med detta nyligen skulle jag tro att något är fel/ont.

Kanske prova tömköra henne och se om hon kan jobba i form, mm, utan ryttare och sadel eller om ho beter sig likadant då.
Hur är hon om du inte kräver något i ridningen, bara skritt, trav och galopp, ingen form, sidvärtes, mm.

powerade
2019-02-22 18:49
#5

Skulle börja med en kiropraktor eller veterinär. Sadelprovare och kolla över tänder och bett. Ser allt bra ut kan man ju dra slutsatsen att det bara är för att hon kan o då kan ju ett tips vara att ta hjälp av någon med kunskapen av sånna hästar. Som kan komma o hjälpa

Lona
2019-02-22 23:25
#6

Hur gammal är hon?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: