Annons:
Etikettövrigt
Läst 1901 ggr
Kaninlover4life
2/17/19, 5:50 PM

Fjordingar

Hej!

Har blivit otroligt intresserad, närmare besatt utav fjordhästar. Sjukt fina och fått sug för att köpa en.
Har ridit fjordingar i tidigare dar, som jag minns de så var de flesta otroligt snälla och lydiga, inte alls "sega och envisa" som vissa har fördomar om dom. Sen var det nån som var extremt seg och omotiverad, men så är det ju med alla hästar oavsätt ras. 
Nu vill jag veta allt!

För/nackdelar?

Samt vad ni använder de till. Jag letar ju efter en häst att träna aktivt med 5-6 dagar i v, både strosa runt med i skogen samt dressyr och hopp träna med. Tävla dressyr är något jag vill göra, och kanske åka ut på någon pay & jump eller liknande. 
Tävlar ni med era fjordhästar? Vilken gren/grenar, går det bra?

Något allmänt ni tycker jag borde veta om rasen? Både på gott och ont.

Annons:
Sommarek
2/17/19, 6:00 PM
#1

Jag kanske är lite partisk, men jag ser inga nackdelar alls med fjordingar.  :)  Min första häst var en fjording, och han gick att använda till precis allt. Vi red skogsmulle, vi hoppade och red dressyr (tävlade i båda) och man kunde åka pulka efter honom på vintern. Att kunna sånt beror såklart mycket på individ, men överlag är fjordingar grymt allsidiga och goa i humöret. De kan dock vara benägna för fång (de är ganska, erm, lättgödda), så det ska man hålla koll på.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Kaninlover4life
2/17/19, 6:47 PM
#2

Okej tack!

Att de är fångkänsliga är den enda nackdelen jag kommit på hittills också faktiskt :(

Men med rätt aktivering och grovfoderkost så borde det gå bra! :)

Travis D
2/17/19, 6:53 PM
#3

Fjordingar är ofta starka och envisa. Dom är snälla och bra kör och rid hästar men annars ser jag ingen fördel hos dom. Ser dom inte som "bra" dressyr/hopp hästar. För mg är fjording en häst man rider eller kör i skogen. Sen är det ju fången.

Kaninlover4life
2/17/19, 7:53 PM
#4

Jaså, starka är dom nog men envisa har jag  nästan aldrig stött på någon fjording som är envisare än nån annan häst jag suttit på. Individ till individ handlar det nog mer om. 

Känner folk som tävlat upp till 1.40 i hoppning och även varit med i SM-dressyr, absolut inte endast kör/skogshästar. Hästen blir ju vad man gör dom till ;)

Vad jag hört/märkt är de bra allroundhästar som funkar till i princip alla grenar :)

Maleficum
2/17/19, 8:10 PM
#5

Har alltid älskat fjordingar och det är en av mina dröm raser att skaffa om jag får chansen.

Vi hade ett turridningsställe  nära vårt sommarhus som hade enbart fjordingar i flera år där vi varje år åkte och red (sen bytte hon tyvärr till islandshästar). Såklart är ju dem individer som alla andra och vissa var det lite mer gas i än andra men alla var ju hel goa och trevliga i temperamentet, även alla de fjordingar jag träffat genom ridskolorna jag ridit har varit supermysiga och trevliga (dock var speciellt en väldigt envis och lite knölig att rida men mest troligen då han inte helt trivdes som ridskolehäst och han blev senare privathäst istället).

Lättfödda är väl det som kan ställa till problem då de ju lätt blir tjocka (och ju kan få problem som relaterar till det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kaninlover4life
2/17/19, 8:22 PM
#6

Tack för bra svar! :D

Just det med att de är så lättfödda jag nojjar lite om, vill ju såklart minska risken för sjukdom så mycket som möjligt.

Vad kan man ber göra än att motverka fånget så mycket som möjligt?

(Utom vara försiktig vid foderbyte, och aktivera den mycket såklart)

Annons:
powerade
2/17/19, 9:26 PM
#7

Fjordingarna jag ridit har legat på bettet väldigt flitigt och varit lite klumpiga och väldigt envisa. Men såklart alla hästar kan ju vara sånna. sen beror det på vad dom är van så jag skulle kollat på sånna träffat provridit om man är ute för köp:)

Travis D
2/18/19, 7:40 AM
#8

#4 ja självklart men för mig är det skogsmulle/ körhäst jag personligen ser ingen kapacitet hos fjordingar och skulle inte köpa en om jag vill tävla. Fjordingar är ofta starka och envisa, det är typiskt fjordingar.

Bjallstal
2/18/19, 10:21 AM
#9

Har en gammal klasskompis som har en godkänd Fjordingshingst. Galet snygg är han och hävdar sig på både dressyr och hoppbanorna. Visst satsar man på ren tävlingsponny så är det kanske inget super val, men träna och tävla för att det är kul är inga som helst problem. Har själv haft fjording för många, han var en envis en, men inte värre än min New forest var. De är ju individer. Har dessutom hoppat in och tävlat en fjording till lb:nivå med placering. Matmässigt är det som med alla lättförsvarat raser, man får vara försiktigt och ha stenkoll på hullet så klarar sig de flesta

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Gronstedt
2/18/19, 11:39 AM
#10

TS, fjordingar är bra till allt, men som alla andra raser är de  individer. Och som alla andra blir de vad man gör dem till. De är varken starkare eller envisare än andra raser, däremot ofta mycket mångsidiga och lättlärda. Detta förmodligen för att de under lång tid avlats till brukshästar och inte till "enfunktionshästar", som många andra raser blir.

Det finns fjordingar som tävlar dressyr på hög nivå, även mot stora hästar, och det finns fjordingar som hoppar en bra bit över metern. Det finns fjordingar som tävlar sportkörning och fjordingar som går i skogen eller som bara mysrids. Och det finns fjordingar som klarar allt detta.

Den enda nackdelen med fjordingar är att de kanske inte är riktigt lika luftiga i steget som dressyravlade varmblodshästar. Och ja, de är lättfödda, men bär man sig vettigt åt är de inte mer benägna för fång än de flesta andra.

Det finns massor med filmer och bilder från bland annat fjord-SM på nätet. Det finns också en FB-grupp som heter Fjordhäst, där finns massor av info. 

Nu vet jag inte var du bor, men det finns fjordhästföreningar lite varstans i landet, som ordnar massor med aktiviteter med sina hästar.  Finns du i trakten av Bohuslän/Västra Götaland så kan jag ge dig mer info om aktiviteter härikring.

EDIT: Angående att minska fångrisk så är långsam invänjning till gräsbete på våren viktigt (fast det är det ju för alla hästar). Och det kan vara klokt att inte låta dem gå på bete dygnet runt på sommaren, i alla fall inte om man inte har väldigt magert bete.

Kaninlover4life
2/18/19, 12:30 PM
#11

#10 tack för bra svar!

Låter perfekt för mig, vill ha en allsidig häst att göra lite av varje med, träna mycket för lättare tävlingar, mysa runt med och kanske köra med.

Planen är ju att ha han ( vi har kollat på en) på lösdrift, är det smart att låta han stå inne under nätterna lite i början av grönbetet då? Eller borde han vänja in sig ganska snabbt med tanke på att han då kommer vara van vid att stå ute dygnet runt ?

Jag bor runt stockholm, men har kikat runt en del om fjordaktiviteter och är väldigt intresserad! :)

Gronstedt
2/18/19, 12:46 PM
#12

#11: Fjordingarna i mitt liv är lite äldre, 15 respektive 24 år, så de är ju mer i riskzonen för fång. De börjar i april-maj med lite bete vid hand i förbifarten. Så snart gräshagen tål det får de gå en eller ett par timmar där per dygn, vilket ökas vartefter. Resten av tiden är de i vinterhagen, som ligger precis intill, så det är bara att öppna grinden emellan för att  släppa  ut dem på gräset. Under sommaren är de på gräs från 6 på morgonen till 20-22, men inne på nätterna.

Men de behöver ju inte vara inne i stall, det går ju bra i en nedbetad hage eller gruspaddock också.

Många använder "remsbete" till sina fjordingar, alltså att man sätter ett snabbstolpstaket tvärs över den större hagen och flyttar det en bit när de betat ned gräset ända fram till staketet.

Lona
2/18/19, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag älskar verkligen fjordingar! Visst, de kan vara starka och dra iväg, men det har snarare med uppfostran att göra än rasen i sig (och att de är smarta och tar sina chanser…). Glädjande nog tycks rasen ha fått ett uppsving det senaste decenniet, från att ha varit "feta skogsmullar i nån lagård" så ser man allt oftare välridna fjordingar i fin form. Det är helt klart en allroundhäst som passar perfekt till allt från härliga barbackaturer till dressyrträning på rimlig nivå - för att inte tala om körning! Skaffar du en fjording så ta gärna hjälp och få den inkörd om den inte redan är det, det är så roligt och man kan göra väldigt mycket mer än att "trava rakt fram på en grusväg". Jag har varit medryttare på några fjordingar, den ena hade jag en hel sommar och jädrans vilken skillnad det blev med lite tillridning (och uppfostran). En otroligt härlig häst som jag saknade mycket! ❤️ En lite trist grej är väl att det fortfarande finns en del fördomar om fjordhästar, snobbiga ryttare ser ner på vissa hästtyper men desto tråkigare för dem som missar en stor gul kärlek! (Gammal bild, men åh, vad mysiga och roliga de var!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2/18/19, 5:30 PM
#14

ååååh XD För mig är fjordningar envisa, charmiga, egen vilja, men fantastiska och en riktig ponny med glimten i ögat.

okej, nu föll jag för en fjording på en ridskola men XD om jag har barn i framtiden ska de absolut få en sån fjording eller en liknande honom XD
han var stor B ponny, (tror han är mtät som C ponny nu(?) 

iaf red jag typ endast honom en termin, (för jag var lång typ ? alla andra fick stora storhästar, men jag honom så han skulle sköta sig på ponnygrupperna sen typ XD)
tror jag flög av honom 4 ggr den terminen XD

Han var pigg, känslig, och otrolig på att hoppa. lätt å gå i form. (notera "Lätt"= om han var på ett bra humör)

Minns flera lektioner var storhästarna inte sådär supertaggade, då fick vi ta täten haha… En gång när vi hade hoppning hade vår lite halvcrazy lärare vi hade där lagt upp hinder på 1m… heh, storhästarna hoppade först så tänkte hon skulle sänka till mig, men icke sa nicke, när det var vår tur å vi var 1 m innan hindret var det fortfarande 1 meter XD

haha men sååå han hoppade !!!! (sen vi fick några vägringar och så men aja sån e han)

startade min första pay and jump på honom…. det gick snabbt, första hindret- tvärstopp- jag flyger å landar i ridbanans största och lerigaste pöl på den övrigt torra ridbanan… var första startande den dagen å fullsatt på läktaren(alla såg typ första klassen innan de gjorde iordning sina hästar) jag sitte i leran å min familj å kompisar tänkte att jag var svinarg, jag skrattade så tårarna rann XD: fick sitta upp å hoppa första hindret å sen rida ut. ( var mer arg efter andra klassen, var KM och hade jag inte slarvat med vägen på ett hinder så vi fick en vägring, hade vi gått till omhoppning å då vunnit om vi haft mindre än 8 fel)

när vi hoppade studs, hopp över första sen tvärstopp- jag glider saaakta av och ridläraren skrattar så hon gråter XD

bocksprång här och där fick man räkna med, och tro inte han hoppade om man inte red hela vägen fram. önskar jag börjat rida på den ridskolan tidigare när jag var kortare så jag kunnat rida honom längre tid, men aja , vi hade roligt iaf. Pay and jumpen vart för övrigt sista gången jag red honom tror jag. 

iaf back to the vad man nu ska säga. 

jag anser att alla hästar kan funka till allt(okej, vet att en falabella inte kan hoppa 1.50, och att alla inte lämpar sig för allt, men om vi snackar generellt? det finns ju halvblod man aldrig skulle sätta sig upp på så de ser ut så ja

med rätt träning och tur och skadefritt å allt.  följ hjärtat å försök lära dig så mkt som möjligt av varje häst :) sällan topp ryttarna börjat på elithästar utan ofta bråkiga ponnysar osv. (tror johan untersteiner(trav) började köra genom att köra en åsna på gården hans pappa jobbade på)

Upp till toppen
Annons: