Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1137 ggr
Kaninlover4life
2/11/19, 10:35 PM

Vad behövs i vårdväg

Första häst.

Vad är ALLTID bra att ha hemma i vårdväg?

Inte utrustning och liknande utan salvor och liknande. 

Kan tillägga att det är en fjording, unghäst

Annons:
powerade
2/11/19, 11:08 PM
#1

Sårtvätt. Har pipetter typ med koksalt som jag köpte på apoteket och blåspray. Vanliga lindor med paddar till. Sån självhäftande linda är bra att ha Och kompresser. Flugmedel av olika slag mot sommaren både spray och kräm som går lätt att smörja i ansiktet och känsliga ställen. Fet salva kan vara bra om dom blir torr någon gång eller så åker man och köper det då.

powerade
2/11/19, 11:08 PM
#2

Sårtvätt. Har pipetter typ med koksalt som jag köpte på apoteket och blåspray. Vanliga lindor med paddar till. Sån självhäftande linda är bra att ha Och kompresser. Flugmedel av olika slag mot sommaren både spray och kräm som går lätt att smörja i ansiktet och känsliga ställen. Fet salva kan vara bra om dom blir torr någon gång eller så åker man och köper det då.

[Erica. Lundstrom]
2/12/19, 8:04 AM
#3

Som ovan(kan hända jag råka skriva ngt igen. Men en rakapparat och kniv är alltid bra.. Blåspray, jodopax, bommul, aloe Vera växt, silversalva, (något finskt som är Superbra, där hästen är torr eller så ex karlederna eller om den har skav eller så). Ha även ngn slickburk eller ngt som hästen gillar(om man ex måste skära bort ngt/klippa och den inte vill stå still kan ngn stå med det) Bräms, Extra grimma /grimskaft/transportskydd om man skulle behöva transportera hästen och den ksk förstört sin grimma osv. Defeniktions schampo/tvål.. Ren hink/svamp

powerade
2/12/19, 10:02 AM
#4

Lädergrimma är väldigt bra om man kommer behöva åka transport för säkerhetsskull då hästen kan slita sönder den om något skulle hända. Med jodopax har jag kört kan "bränna" och irritera sår så det läker sämre. Så jag skulle inte rekommendera det. Jag kör mest på koksalt som man kan göra henna själv dessutom och har bara vis nödfall is stalllet så man kan ta med dagen efter

Kaninlover4life
2/12/19, 9:14 PM
#5

Tack för svar, ska köpa det ni rekommenderat så hoppas jag jag har allt! 🙂

[Erica. Lundstrom]
2/12/19, 9:59 PM
#6

Vad bra! Haha allt har man aldrig, kommer alltid något nytt man behöver XD men är bra att ha en grund.

Annons:
Lona
2/13/19, 8:57 PM
#7

Det har ju inte riktigt med vård att göra men en lista med veterinärer, inklusive jourhavande, distriktsveterinär och de stora djursjukhusen. Kolla upp var respektive djursjukhus ligger, inte bara i vilken stad utan exakt hur man tar sig dit. Om ni inte har en drös med potentiella förare, bilar och släp i stallet så se till att ha en "nödlista" med några som kan köra, bil med krok och en transport. Det kan tyckas vara överdrivet, men har man stått med en häst med tarmvred en lördagseftermiddag och försökt fixa allt det så är listorna ovärderliga. Den paniken vill jag aldrig ha igen. Samma sak med telefonlistor till hovslagare även om det sällan är lika panik-akut.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2/13/19, 10:47 PM
#8

#7 kan man åka med en häst med tarmvred i finkan? Men bra tips! Telefonnummer till vet i telefon är guld också. Om man skulle komma till hagen och något är jättefel

Upp till toppen
Annons: