Annons:
Etikettbeteende
Läst 859 ggr
lisgillbaloo
2019-02-07 19:18

Ponny vill inte jobba...

Nej, nu har jag kämpat ett tag med att överhuvudtaget jobba i form min ponny o ger inga vidare resultat. Problemet är att han är ganska stel och vill inte gå på min tygel. Jag har ett gummi Nova stång bett p honom, det är ganska snällt mot hnm anser min tränare. Och sedan så är min tränare på semester just nu så kan inte riktigt ta hjälp av hne för tillfället, jag är ute efter förslag på övningar som jag kan få honom att sluta kriga med min hand o slappna av o sänka huvudet. Han går lite som en struts som går med nosen i vädret. Tacksam för ärliga o snabba svar inom kort 😄

Annons:
Vikan
2019-02-07 19:24
#1

Är hans mun kollad och resten av kroppen? Hade spontant tänkt att han tycker du är hård i handen/finner obehag i munnen eller har ont i ryggen t.ex.

BokDuvan
2019-02-07 20:18
#2

Rider också en sjuuuuukt stel ponny, mycket volter och lösgörande arbete hjälper väldigt mycket, han lossnar väldigt bra efter passet då. Skänkelvikningar, framdelsvändningar, skänkelvikning med baken inanför spåret (inte tagen bakdel utan rak häst som trampar över med både fram och bak) och tempoväxlingar hjälper för oss i alla fall även om han fortfarande är stel. Dock är han ridskoleponny så det förklarar väl hand fortsatta stelhet

HejsanALLA
2019-02-08 08:16
#3

Jobba honom ute. Annars försök jobba honom över cavaletti så han aktiverar rygg och bakben

Gronstedt
2019-02-08 08:41
#4

Om både häst och utrustning är ordentligt kollade och det inte finns problem med smärta, låt honom slippa din hand och jobba över bommar, sidvärts, övergångar, klättra etc. lös, i lina eller vid hand. Låt honom sträcka sig framåt/nedåt så mycket han vill under arbetet. Stretcha gärna försiktigt med godis utanför och mellan framfötterna.

När han byggt upp och stretchat ut musklerna och du rider igen, se till att din hand inte krigar med honom. Ta lätt kontakt men ge honom aldrig något att slåss mot eller hänga sig i. Måste du förhålla med handen så gör det så mycket som behövs men ge genast efter minst lika mycket igen.

lisgillbaloo
2019-02-08 23:17
#5

Hur ska jag veta när han går rätt då? Alltså jag lägger upp trav bommar typ osen jobbar honom p långa tyglar över dem? Eller liksom inte kräver något av honom?

BokDuvan
2019-02-08 23:47
#6

#5 tänk nästan att han ska sväva över bommarna, då måste du stämma av innan, när han trampar om precis innan bommen kommer han inte i balans, en halvhalt innan och sedan ska stegen typ hänga. Det kan ev hjälpa att länga avstånden lite. Prova rid på halvlånga tyglar med lite kontakt

Annons:
powerade
2019-02-09 10:32
#7

Min häst slet mig ur sadeln när han kom när jag kortade tyglarna mitt tips är att rida med lite långa tyglar men så pass att du kan bromsa om det behövs och få han avslappnad lång och låg sedan arbeta därifrån. Min hatar delade bett och är lugnast med rakt best. Men allra mest avslappnad är han med bettlöst. Då går det inte arbeta i form men man kan få honom avslappnad lång och låg o börja arbeta grunder ändå. Funderat på western inriktning ibland :/ För min är det bra att gå i skogen o svönga runt träd. Skänkelvikningar framdelsvändningar serpentiner samt att få glra av med överskottsenergi före vi arbetar och att man värmer upp ordentlig så han blir lite mjukare i kroppen. Stora volter små volter.

Upp till toppen
Annons: