Annons:
Etikettridtravare
Läst 1137 ggr
Kaninlover4life
2019-02-07 16:39

Varmblod

Hej!

Ska eventuellt köpa ett varmblod. 6 år gammal. Riden i alla gångarter, kan galopp både rakt och på volt. Hoppad c 60cm. Ej varit med på travet så mycket, typ ett enstaka lopp förut.

Har dock ingen erfarenhet alls av varmblod. Eftersom han inte är ett gammalt varmblod som gått på travet hela livet borde han väl inte skilja sig så mycket från "vanliga" hästar ridmässigt?

Alltså, kan jag ta med ett varmblod på hoppträningar, kanske åka ut på p&j i framtiden? Dressyrträning, kan de bli riktigt bra på dressyr? Sugen på att tävla.

Vet att med mina mål kanske inte varmblod är den optimala rasen, eller är det inga problem alls?

Hört att de inte håller så bra? ge mig alla tips, och allt jag behöver veta! :)

Annons:
Travis D
2019-02-07 17:12
#1

Det är varmblodstravare som går på travet. Varmblod är alla hästar som inte är kallblod. Så ja självklart har ett varmblod som inte gått på travet samma kapacitet som vilken annan häst som helst för dina planer. Så jag tycker absolit du ska köpa! Dock är den ung sä du får vänta dig att du oxå kommer behöva utbilda den m.m Lycka till! =)

Kaninlover4life
2019-02-07 17:17
#2

Okej!

Har även en till fråga. När dom skriver lixom "varmblod tillsalu", är det bara ett varmblod då? Ingen specifik ras? Tänker eftersom varmblod är en grupp hästar…..

Lona
2019-02-07 18:07
#3

Tidigare använde man ofta begreppet "varmblod" om just travare (såvida de inte var kallblodstravare eller nordsvenskar som man sade rätt länge även efter delningen av rasen). Om det som numera kallas varmblod (en "vanlig ridhäst") sade man för det mesta "halvblod" till skillnad från kallblod och fullblod.
Därav blir det en del förvirring när man använder både de gamla och de nya uttrycken…

Med andra ord förmodar jag att det är just en varmblodstravare som TS syftar på. När de används till vanlig ridning kallas de ibland även ridtravare.
TS, man kan mycket väl göra en duktig ridhäst av en travare men de har inte samma förutsättningar som en häst som är avlad för tex just dressyr eller hoppning.
Det kräver en hel del att kunna utbilda och skola en travare så att den blir en bra ridhäst även om det till stor del hänger på hästen också, givetvis.
Sen beror det ju på vad man menar med att "hoppa 60 cm". Är det att komma i fin, samlad galopp, göra ett korrekt avsprång, landa i rätt galopp och genast vara redo för nästa hinder eller är det att komma i slängtrav och mer eller mindre "ramla" över hindret?
Kommer man upp lite i klasserna så blir det förstås viktigare och viktigare att själva markarbetet fungerar fint. Likaså blir hästens form och gångarter viktigare ju högre man kommer i dressyren.
Det finns jätteduktiga ridtravare som hävdar sig väl på tävlingsbanorna men också väldigt, väldigt många som inte kommer någon vart mer än att de funkar i skogen och hjälpligt fixar ett träningspass i paddocken. En del är dessutom väldigt heta och svåra att rida i grupp vilket de ju ska vara egentligen - självklart ska en travare vilja komma först och dessutom älga iväg i trav!

Så - hur duktig är du själv? Har du vana av att utbilda hästar? Har du tid, ekonomi och en duktig instruktör som kan hjälpa dig på vägen?
Är du beredd på att det kanske tar rätt lång tid innan din häst verkligen är grundutbildad och att ni eventuellt stöter på svårigheter på vägen som ni förmodligen inte hade stött på om du haft ett vanligt varm/halvblod?

Jag låter förmodligen ganska negativ nu men jag har och har haft väldigt många vänner som stått där med sin blivande ridtravare som de haft så stora drömmar om - och så kommer de inte någon direkt vart alls.
De är ofta billiga i inköp, men om man jämför tid och kostnader tills de är i klass med en välutbildad ridhäst så blir summan förmodligen ungefär densamma.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2019-02-07 18:53
#4

Säger man varmblod är det oftast varmblodstravare fortfarande i folkmun. Men hur erfaren är du? Vad har hästen gjort innan? Min häst är från varmblodtravare men ej tränats eller ens har stamtavla. Han är skvättig och hans travsteg är så kraftfulla att han själv inte kan hitta takt och balans. Köpte han som 7åring. Han är snabblärd men tycker inte om när man håller i tyglarna vilket gjort att han är väldigt svårriden och spretar emot:( Många som blivit tränad för trav har travhjärna och kan du inte kommunicera med hästen rätt så vill dom gärna springa mot bettet. INTE ALLA! Så beror väldigt mycket på individen och vem som gjort det till en ridhäst. En varmblodstravare har oftast inte rätt kroppsbyggnad för att vara en exemplarisk ridhäst på dressyr men det går. Hoppning kan dom bli väldigt het om det är kul. Men behöver inte vara så. Dom kan hopppa bra och fint men också hoppa väldigt dåligt. Döm inte ut. Åk å träffa hästen. Kolla vad den kan mer specifikt. Fråga dig själv om det blir bra eller för stor utmaning. Provrid testa olika saker olika gångart o även något hinder innan du bestämmer dig.

Kaninlover4life
2019-02-07 19:23
#5

Har fått sätt videos på hästen där de travar och galopperar på volt ute i snön….. om man ska döma ifrån video hade jag inte trott det var en varmblodstravare.

Ska åka och träffa och provrida i helgen troligen.

Rafflan
2019-02-08 23:09
#6

Varmblodstravare är inte avlade för att ha "rena" rid-gångarter, vilket gör att dem ofta kräver mer jobb och kunskap för att kunna galoppera, hålla ihop galoppen, och kan sällan tävla höga nivåer dressyr.
Varmblodstravare kan ofta vara lite heta/pigga/nerviga, vilket inte alla uppskattar
Fördel med varmblodstravare är att dem oftast är väldigt lätta i hantering, lätta med andra hästar, arbetsvilliga och snälla.
Tänk även på hur hög varmblodet är, för är den över 148 cm i mkh går den som stor häst och kan ha svårt att hävda sig i dressyr och hoppning i storhäst klasserna.

Annons:
Travis D
2019-02-08 23:43
#7

Kan inflika lite att min kompis har 4 f.d travare som gått på trav som hon nu tävlar 110-130cm och ska starta 140 snart med en av dom. Bara man orkar träna hästen så blir den vad man gör den till.

[Erica. Lundstrom]
2019-02-10 14:55
#8

Hej, Far och provtid och känn efter sen vad du tycker=) Hur ofta rids den? Körs? Osv. Varför säljs den? Platsbrist? Ej kapacitet nog? Skadad? Ej huvud? Hur är den när den körs? Springing? Stark? Hur blir den när den inte körs? Hur är den att rida i skog? Riden I ridhus? Går den i form I samtliga gångarter? Är den spänd, hur är steget, skoningen. Att skaffa en travhäst och rida och utbilda är det roligaste och bästa som finns, men det är inte sådär super lätt alla gånger. Förmodar att du ksk provridit nu? Hur är den I munnen? Stark/mjuk/känslig? Hur mkt går den dövad? Hur sitt sadeln, är den körd någonting innan? Haha ksk vart flummigt men det är mkt att tänka på/känna efter just med travare då det så lätt kan bli fel. Har utbildat 4 st travhästar till att kunna ridas i samtliga gångarter och håller just nu på med fortsatt utbildning av en med inriktning mot dressyrtävling(tävlat en gång med honom i vintras) samt håller på att rida in tre st nu. Kan säga att det tar grymt olika med tid. Han jag ska börja tävla med mer å mer nu, har jag ridit I 2 1/2 år och tog 1 1/2 år innan vi tog första galoppen. - då gick han I form i skritt å trav kontrollerat. Tagit ett år innan vi kan rida "som vanligt" alltså galoppera, skritta, trava I skog och ridbana osv. Han ser ut som en ridhäst när man rider. Mina kompisar tror knappt det är samma häst. En gång sa det han såg ut som en gammal travare i hagen men som dressyr ridhäst på ridbanan. En annan, som var lite speciell och svår i körning osv vart speciell inom ridningen, men efter 1/2 år red vi galopp intervaller och gjorde det sedan en vinter. Superfin I galoppen men travsteg som travare. =skulle inte komma långt i dressyr. Hna var inte byggd så, utan han var bygd för trav. En annan var helt okej. Men inget extra. Tog normal lång tid men bjöd ej till riktigt(var förövrigt supersöt, fux med riktigt lång man å såg ut som ett kallblod. Hans storasyrran var inte alls lik honom) Varav en red jag 4 ggr innan hon såldes som ridhäst. Inriden, kunde galoppfattningen å sidförande hjälper å jätte jul å fin med handen. (varav köparna är jättenöjda med henne. De rid i skog å ibland på träningar och hon lyssnar bra å är jättefin,) Haha… Det här med att travare är nervig osv(som man hör vissa säga osv) har stött på mååånga virriga ridhäst ar som knappt vet vad upp å ned är på en ridbana. Nejmen det beror jättemycket på sram å hur den är hanterad. Vissa jag rid av travhästar är komiskt lata, doftar på blommorna å förstår inte att man kanske ska bjuda lite fram. Vissa får man jobba myyycket halvhaltet med. Har man tålamod och bra tränare och kan tänka utanför boxen är travare otroligt fina =) Utan min tränare hade vi nog fortfarande nött skritt-trav övergångar. Stressa inte fram, lek fram. - bli den stressad vid ex. Galopp fattning, ta det när det känns bra, liten random här och där. Öva mkt markarbete. Upphöjda bommar är väldigt uppskattat har jag lärt mig av travare.

Upp till toppen
Annons: