Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1744 ggr
jagga-ewe
2019-01-31 08:36

Svettäcke?

Jag har en islandshäst som älskar att hoppa. Min dotter har börjat hoppträna med henne och de klarar sig bra, för att vara en islänning. Problemet är ju att hästen blir såååå svettig när de är på träning nu. Hon är "lösdriftsklippt" dvs klippt på halsen och bogen och lite under magen och kan inte gärna klippas mer då hon går på lösdrift och går ute i alla väder.

Vi brukar lägga på fleecetäcke efter hoppträningarna, men jag tycker att det funkar dåligt som svettäcke. Hästen är lika svettig under täcket och fleecen suger inte upp något. Men när det är minusgrader vill vi ju inte ställa hästen i transport utan täcke heller. Så jag funderar på om det finns några bra svettäcken som faktiskt hjälper hästen att torka lite snabbare? Nåt som kan läggas mellan häst och fleece, för att suga upp lite svett och ånga? Kanske är det lättast med en vanlig frottéhandduk?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Travis D
2019-01-31 08:50
#1

Att den blir så svettig är nog att ni måste träna dens kondition mer så den orkar hoppa. Hur länge har du på svett täcket? Dom ska ju vara på ca 15 min. Jag har ett blått från hööks som funkar super. Det suger upp jätte bra dock svettas vår nordsvensk för mycket för att allt ska sugas upp och då får du släppa ut den med täcke så den torkar. Men om han blir så svettig tycker jag ni borde träna honom mer.

jagga-ewe
2019-01-31 09:07
#2

Ja, vi jobbar på kondisen, såklart. Men med tjock vinterpäls blir hon svettig i ridhus. Islandshästar är inte pälsade för ridhus, de är pälsade för vinterkyla och långa ritter i snön. Men alla hoppträningar är ju inomhus med tunnhåriga ponnys.

Två timmar uteritt i snön, med långa trav- eller tölt-pass och rejält snabba galopper gör henne lite svett på bringan, knappt märkbart. 30 min markarbete med ändå ganska korta tempohöjningar och hon är genomvåt. Det är helt enkelt för varmt. Men träningarna är en gång varannan vecka, vi kan inte klippa henne mer.

Jag har inget svettäcke. Jag har fleecetäcke. Det ligger på under resan hem, ca 30 min. Skulle inte köra otäckat i minusgrader när hästen är svettig.

Vad lägger man på för täcke som suger upp svett då? Vad släpper du ut med? Och vilka täcken håller för en lösdriftshäst med 14 kompisar och skog?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Travis D
2019-01-31 09:14
#3

#2 fleece och svett täcke har samma funktion. (Och är samma täcke jag själv använder fleece) men fleecen från hööks funkar utmärkt tycker jag. Vi släpper ut vår nordis om han är svettig med ett ofodrat vintertäcke (fodrat blir för varmt) om inte fleecen sugit upp för om han är torr går han ute "naken"

thistletoe
2019-01-31 09:18
#4

#1 Även vältränade hästar blir svettiga, precis som människor. Min kortklippta häst i tävlingskondition svettas både i ridhus och ute i -25 grader. TS, rådfrågade min kollega som har tre islandshästar som är klippta som din. Hon kör utan täcke, fleece i transporten. När jag hade oklippta hästar så täckade inte jag heller, tycker täcken stjälper mer än hjälper om hästen har en naturlig päls. Studier säger samma sak, så jag tror du kan skippa täcket med gott samvete om inte hästen uppenbart fryser.

Villekaninen
2019-01-31 10:05
#5

Jag skulle torkat det värsta med en handduk sen köra på fleecetäcke. Skulle även ha gått runt med hästen tills den  är torr. Min medryttar ponny har tävlat i SM men är endå svettig när jag rider honom.  Ibland använder ett kylande skritttäcke som kyler ner hästen, Vet tyvär inte var jag köpt det men letar man hittar man säkert ett. Lycka till! :)

Travis D
2019-01-31 10:06
#6

Om ni har vattenslang kan ni ju skölja av hästen. Och sen torka med handduk.

Annons:
Gronstedt
2019-01-31 10:14
#7

TS, börja med att kolla om hästen verkligen är blöt inpå skinnet, eller om det bara är ytterpälsen som är blöt. En oklippt hästpäls fungerar så att fukten transporteras bort från skinnet, ut till spetsen av hårstråna, där den avdunstar. Även om en långhårig häst är blöt i pälsen, kan den alltså vara torr inne på skinnet, och då fryser den inte.

Fleecetäcke fungerar på samma sätt, det suger inte upp fukt utan den transporteras till täckets utsida. Det ser man på att det bildas små, små fuktdroppar på täckets utsida.

Fleece fungerar utmärkt på jämförelsevis korthåriga hästar, men på långlurviga hästar kan effekten bli tvärt om - täcket plattar till pälsen så att den naturliga vätsketransporten inte fungerar.

Däremot bör hästen vara ordentligt avskrittad och sval innan den ställs i transporten, annars bör den ha täcke på sig så att den håller värmen tills den kan röra sig igen.

Villekaninen
2019-01-31 10:21
#8

Attskölja av hästen  skulle jag absolut inte göra! det gör det värre.  På sommaren kan man spola hästen men på vintern ska man inte göra det.

Travis D
2019-01-31 11:58
#9

#8 ska man visste! Om svettet inte försvinner annars är det mycket bättre att skölja bort det! Skulle du släppa ut en häst i hagen som är genomsvettig?

thistletoe
2019-01-31 12:35
#10

#9 så du menar att det är bättre att släppa ut en genomblöt, avspolad häst än en genomsvettig häst (som i och med att den är blöt inpå huden måste den svettas fortfarande och inte vara ordentligt nedvarvad) i hagen?

Gronstedt
2019-01-31 12:57
#11

#9: Är det bättre att släppa ut en som är genomblöt av vatten?

trolldalen
2019-01-31 12:59
#12

#0  Prova ett ull täcke. Bättre funktion att få hästen torr än fleece. Har också "isbjörnspäls" hästar :-)

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Travis D
2019-01-31 13:36
#13

#10 #11 ja när den torkat hade jag det. Torkat svett kan ge irritationer i huden dessutom.

Annons:
shia
2019-01-31 14:25
#14

Hut ofta är det? Är det sällan spola/svamp där det är svettigt. Sätt sedan på Dibble cooler, låt den gärna stå i stallet eller så en kvart/halvtimma å byt sedan till nytt dubbel cooler å far hem.

Villekaninen
2019-01-31 16:24
#15

Så det är smartare att släppa ut en genomblöt och kall häst i minusgrader än att torka bort svetten? Hästen kan få frostskador om den är genomblöt.

Travis D
2019-01-31 16:39
#16

#15 men läs vad jag skriver! Svett och vatten ger samma effekt i kyla förutom att intorkat svett ger irritationer. Med vatten kan man skölja bort svettet. Sen behöver du inte tvätta hela hästen utan bara svampa där den är svettig. Mvh en hästkunnig hästägare.

Travis D
2019-01-31 16:43
#17

#15 läs #13 och #9 och #6 så kanske du förstår vad jag skriver.

Villekaninen
2019-01-31 17:01
#18

Travis så som du skrev i #6 gick jag efter och där skrev du "skölja av hästen" det betyder att man sköljer den alltså inte svampa. Är min häst svettig gnuggar jag den tor med en handduk och sen får den ett fleecetäckte. Mvh/ annan hästkunnig hästägare 🙂

Travis D
2019-01-31 17:52
#19

#18 skälja måste inte betyda hela hästen. Du kan ta vattenslangen och skölja där den är svettig.

Travis D
2019-01-31 17:53
#20

Då gnuggar du in svettet och så kan din häst få hud irritationer och massa sånt.

Annons:
Gronstedt
2019-01-31 18:03
#21

Svett orsakar knappast hudirritationer på en häst som antingen borstas igenom regelbundet eller går utan täcke så att den kan hålla sig själv ren.

Travis D
2019-01-31 18:49
#22

#21 intorkat svett gör det. Men du vet säkert mycket bättre om det än vad en utbildad veterinär gör =)

Travis D
2019-01-31 18:53
#23

Det var vår veterinär som sa att om man inte suger upp eller sköljer bort eller helt enkelt får bort svettet så skapar det hud irritationer, dom kan fä svamp speciellt i "armhålorna", och få små utslag. Men vad vet en veterinär?

Gronstedt
2019-01-31 19:44
#24

#22, 23: Precis. Man tar bort svetten. Enklast genom att vänta tills den torkat och borsta bort den. Eller så fixar hästen det själv genom  att rulla sig och gnugga sig om den går utan täcke i en bra hage. Som klok ägare kollar man förstås dagligen att ingen intorkad svett finns kvar som kan orsaka problem. Så slipper man riskera att kyla hästen i onödan och tvätta bort nödvändiga pälsfetter. Det vet till och med utbildade veterinärer.

Eller det kanske springer runt små gnomer på Island och tvättar alla hästarna i armhålorna när de blivit varma?

Travis D
2019-01-31 20:15
#25

#24 är ingen islänning så vet inte det ;-) När dom rullar sig så kommer dom ju inte åt armhålorna. Där kan det blir irritationer, svamp och annat man inte vill ha. Men varsågod och släpp ut din häst genomsvettig. Hur du hanterar din häst bryr jag mig inte om men det är dumt att orsakar problem för ts för att du inte orkar ta bort hästens svett. Om du bara torkar inte svettet i hästen blir det samma resultat- irritation. Häsgen blir inte nedkyld om du tvättar bort dens svett och låter den torka eller du kanske släpper ut den direkt? Synd att islands hästar inte sköts om.

Travis D
2019-01-31 20:15
#26

Komstigt att dina veterinären inte vet hur man sköter om en häst 🤔

Villekaninen
2019-01-31 21:26
#27

#25 när man rider ryktar man hela hästen, Alla jag känner borstar armhålor bäringen och andra utrymmen där inte hästen kommer åt. Då ryktar man ju bort svetten. Ryktar inte du din hästs armhålor?

Annons:
Villekaninen
2019-01-31 21:29
#28

Förresten att skölja en varm och svettig häst med en vattenslang skulle jag inte få för mig om det inte var varmt. Tänk och vara svettig och riktigt varm och sen bli nersprutad med iskallt vatten, fy vad obehagligt.

Travis D
2019-01-31 21:36
#29

#28 hört talas om varmvatten? 🤔 #27 vad tror du? Men du får inte bort allt svett när du Borstar och jag rider inte mina hästar så svettiga att domdroppar men när dom blir svettiga svampar jag av dom och tar bort det vattnet med svettskrapa sen lägger jag på svett täcke och när som är torra får Kakan på sig sitt täcke och Nysve går utan sen släpps dom ut torra och svettfria. Och som jag förstår det är du inte läskunnig? Ner sprutad med iskallt vatten och svampad/ av sköljd med vatten som har bra temperatur så dom slipper få svamp m.m men plåga din häst hur du vill din häst lider inte min.

shia
2019-01-31 21:37
#30

ska man släppa ut den direkt, råder jag att inte spola av hela hästen. möjligtvis ta svamp mellan benen/sadelgjord där den är blöt och svettig, annars piggborsta. släppa ut, å sedan när man hämtar in piggborsta. 

det som blir irritation och skav är om hästen svettats, att det torkat å sen inte blivit avborstat samma dag/dagen efter.

Travis D
2019-01-31 21:46
#31

#30 det är det jag menar. Sen om dom har tjock päls - detta sa vår vet till oss- så händer det ofta att man inte får bort svettet speciellt bakom käken och i armhålorna där folk missar att borsta och är såna ställen dom ofta får irritationer och svamp m.m . Ville bara hjälpa ts så hon slipper råka ut för svamp och irritationer.

shia
2019-01-31 21:58
#32

#31 ja det stämmer. 

tror det blev lite missförstånd å sånt mellan folk här :)

TheaV
2019-02-01 02:57
#33

Släpper alltid ut våra islandshästar fast de är svettiga, de är dock inte rakade. Inga problem alls. https://www.hippson.se/blogs/Gastbloggen/gastblogg-svettig-hast-bor-slappas-ut.htm

Travis D
2019-02-01 08:35
#34

#33 borstar du inte dom eller något sånt?

Annons:
Villekaninen
2019-02-01 09:35
#35

Ursäkta? Du säger alltså att jag inte är läskunnig? Du kanske borde ta itu med din attityd mot människor som har olika åsikter. Bara för att du tror du kan allt och att alla andra har fel har du ingen rätt att kalla mig "Inte läskunnig". Vet att i andra trådar har du också varit riktigt otrevlig. Kan du inte hantera andras åsikter är kanske inte iFokus för dig :)

Travis D
2019-02-01 09:37
#36

#35 bara släpp det nu. Du läser inte det jag skriver så då måste jga ju fråga. Kan du inte diskutera eller läsa kanske su inte har här att göra särskillt när du fortsätter en avslutad diskussion, är du bara här för att bråka eller?

Travis D
2019-02-01 09:39
#37

#35som jag skrev i #31 så ville jag hjälpa ts till skillnad från dig som bara fortsätter alla bråk. Har du inget bättre för dig?

Villekaninen
2019-02-01 09:44
#38

#37 det är väll inte jag som kallade dig "Inte läskunnig" tänk dig för vad du skriver. Jag vill också hjälpa TS. Jag ger min åsikt du ger din men du värkan inte kunna acceptera andras åsikter, Det är kanske någonting du behöver fundera över :)

Travis D
2019-02-01 09:56
#39

#38 att acceptera någons åsikt och att säga att någons är fel är olika saker. Jag frågade sig om du var läskunnig jag skrev aldrig att du inte var det. Jag accepterar din åsikt det är du som inte accepterar min " det gör det värre" skrev du. Vilket är fel för det blir inte värre av att svampa av hästen eller att spola den där den är svettig.

Travis D
2019-02-01 09:59
#40

Denna diskussion är nu avslutad så sluta tjaffsa om det. För att slippa hud irritationer, svamp m.m kan man svampa eller skölja av hästen cilket funkar super och är JÄTTE effektivt. Punkt slut. Fråga veterinär om du inte tror på det. Diskussionen är avslutad så du behöver inte fortsätta den (fortsätter du den nu är det bara för att du vill tjaffsa)

jagga-ewe
2019-02-01 11:03
#41

Jag ville inte starta ett bråk med min fråga. Bättre att inte fråga då.

Träningspassen är varannan vecka, onsdagkvällar. Slut 20:30, då ska hästen även skrittas en stund till, sedan lastas och köras hem. Det finns inte möjlighet att spola henne på plats och inte hemma i stallet. Vi har inte varmvatten i stallet, bara kallvatten direkt från brunnen. Så spolning går bort så här års. End of discussion.

Vanligen släpper vi ut hästarna när de är svettiga, såklart. Men vanligen rider vi ute, så det är inte så stor skillnad. Det är just på de här onsdagarna när vi kör in till ridhuset i stan för att hoppträna. Det är stor skillnad på att gå ut nästan direkt efter passet eller att stå still i transporten 30 min hem. Det är där jag vill ha täcke, som suger upp svetten. Fleecetäcket kanske är för nytt, det tar inte upp nånting! Som en frottéhandduk med mjukmedel, värdelöst. Kanske kommer det bli bättre efter några fler tvättar.

Jag tar frågan med hästvetarna här på SLU istället. Täckestips i utbyte mot IT-support. (=

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Gronstedt
2019-02-01 11:08
#42

#40: Diskussioner avslutas tyvärr inte bara för att du upprepar din åsikt, eller en åsikt du säger att du hört en veterinär uttrycka.

Naturligtvis kan man svampa/tvätta/spola om man vill, men man ska vara medveten om att det inte är den enda effektiva metoden, eller ens nödvändigtvis den bästa.

Och börjar man med sådant måste man vara uppmärksam på att man påverkar pälsens funktion, vilket kan vara olämpligt på en långhårig lösdriftshäst, som TS har. Man ska också vara medveten om att blöt päls som inte torkar medför risk för hudproblem, och att en kall häst torkar sämre än en varm. Allt under förutsättning att pälsen fungerar naturligt.

Men var och en gör som den vill och anammar den uppfattning man kommer fram till efter att ha vägt samma information från tillgängliga källor. Utan "punkt" och utan "slut", för sätter man punkt och slut i meningsutbyten har man stängt dörren till att lära sig.

Bjallstal
2019-02-01 15:30
#43

Det är så här det är med hästfolk. Frågar du 100 personer så kommer du nästan garanterat få 100 olika svar tillbaka. Och alla kommer tycka att just dem har rätt. Vi har alla olika förutsättningar i stall/lösdrift ock har fått lära oss olika saker. Man får välja vem man vill lita på i olika frågor och gå på sin egen magkänsla. Hoppas ts läst det väsentliga svaren i tråden och knåpar ihop det som passar dem bäst.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Travis D
2019-02-01 15:59
#44

#42 det är sant. Men den avslutas och man blockar den andra personen =)

Villekaninen
2019-02-04 09:39
#45

#44 så du blockar den andra för att ni har olika åsikter? väldigt moget :) Men det jag skulle säga var lycka till TS och hoppas du hittade en lösning som passar dig och din häst :)

Travis D
2019-02-04 09:42
#46

#45 jag blockade den andra personen för att avsluta en diskussion som inte var värd att fortsätta. Väldigt moget av dig att försöka bråka sådär 2 dar senare.

Villekaninen
2019-02-04 09:43
#47

#46 Jag försöker inte bråka, jag ställde endast en fråga :) och om du ser var inte kommentaren endast åt dig.

Travis D
2019-02-04 09:58
#48

Om man inte har något vettigt att säga behöver man inte säga det alls.

Annons:
Villekaninen
2019-02-04 10:01
#49

#48 så du tycker att fråga "Är du läskunnig?" är en vettig fråga?  du ser ju att jag kan läsa och skriva eller hur :)

Travis D
2019-02-04 10:04
#50

#49 har jag skrivit det nu? Sluta ta upp gamla saker för att bråka. Då läste du inte vad jag skrev för du satte orden i min mun och sa att jag menade saker som jag inte skrev så då frågade jag om du var läskunnig- du läste ju uppenbarligen inte vad jag skrev.

powerade
2019-02-04 11:08
#51

Jag skulle nog också säga prova ett ulltäcke. Min erfarenhet av fleece är att det bara blir fuktigt och den absorberar inte fukten. Släpp aldrig ut en häst som är fuktig i pälsen med ett täcke då fukten stannar kvar och kyler mer än om den går naken. Efter ett tag med täcke i transporter bör inte hästen vara blöt mot huden utan torkat längst in och då är det ingen fara med att släppa den i kylan. Annars kan promenera lite med täcket utomhus sätta in i transporten promenera lite hemma och låta den stå inne en stund. Brukar använda handduk när min häst är blöt och det suger upp bra så det kan ju vara ett alternativt en stund innan täcke.

Upp till toppen
Annons: