Annons:
Etiketthoppning
Läst 1200 ggr
Emmie andersson
1/30/19, 9:30 PM

Hur kommer man över hopprädslan

Jag ramlade av en häst för några veckor sen när jag hoppade så är lite närvös för att hoppa nu igen och vet inte riktigt hur man blir lugnare. Så om nån har några tips skulle det verkligen hjälpa

Annons:
Travis D
1/30/19, 10:15 PM
#1

Jag hade ridit i 6 år när jag började hoppa för första gånger. Jag hade haft galopp rädsla som jag nyligen vunnit över och jag var livrädd för hoppningen. Inför varje hinder antingen tvärstannade hästen eller så hoppade vi ett konstigt hopp och rev. Detta var mina första hopp. Jag blev avslängd och bröt benet på mitten av min egna häst. Detta blev en skada i min själ som idag, 11 månader senare, inte är över. Efter denna händelse har jag ett ärr i själen som gjort att jag är världens mes i ridningen och även fast jag skaffat ny häst så är jag fortfarande rädd. Jag önskar med hela mitt hjärta att jag satt upp igen och red klart. Jag ärrade min häst den dagen. Hade jag inte varit så avskyvärd mot honom när han kom för att trösta mig så hade det inte slutat såhär. Tänk om jag satt upp igen eller sa till honom att det inte var hans fel? Då hade allt varit bra idag. Vad menar jag med denna text? Det finns 2 alternativ. 1, sitt upp våga och gör ditt bästa. 2, ge upp och fortsätt med dressyr. Frågan är nog, är du rädd för att hoppa eller för att hoppa den hästen? Vad gick fel? Sitt upp igen och testa dig fram på mindre hinder på en h.st du är trygg på, öka sedan höjden mer och mer men håll på höjden du känner dig trygg med.

BokDuvan
1/30/19, 10:43 PM
#2

Om du rider på ridskola prata med din lärare och be om en trygg häst att rida, om du har egen så ta ut tränare om du inte har och börja med bommar som du sedan succesivt höjer upp, men det krävs att du har en häst du litar fullt ut på och som inte är svår i hoppningen. Lycka till, det är verkligen inte kul att vara rädd för något, så jag hoppas du övervinner din rädsla

hallonet_
1/31/19, 7:44 AM
#3

Tycker också du ska satsa på att rida en trygg, lugn häst när du hoppar. En sån som du vet hoppar och inte ”dummar” sig eller blir för het. Tänk själv bara på att sitta upp och följ med, så fixar hästen det mesta själv!

jagga-ewe
1/31/19, 8:47 AM
#4

En häst du är trygg på, låga hinder som hästen är bekväm med. Och kom ihåg att andas. Tänk på trevliga saker; jordgubbar, hundvalpar, chokladbollar eller vad du nu tycker om. Säg till dig själv att det här är ingen fara. Det går jättebra att lura kroppen att ta det lugnt genom att tänka på lugna saker. Och igen, kom ihåg att andas.

Tänk inte på hoppningen, tänk på nåt trevligt du ska göra efter hoppningen. Vad det än är, mystiden med hästen i boxen, eller den varma goa duschen när du kommer hem eller vad som helst. Sätt det som målet för dagen, då är hoppandet bara en liten bisak som ska göras innan det där härliga som kommer efteråt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Villekaninen
1/31/19, 10:09 AM
#5

Prova att låna en lugn häst och ha någon brevid dig och antingen går med eller håller i hästen. Börja med att bara  skritta ett lågt hinder. När du är säker på att bara skritta över kan du börja i trav. När du är 110 % säker kan du prova en lugn galopp. Lycka till! :)

shia
1/31/19, 2:26 PM
#6

Låna en lugn häst, å hoppa så högt du känner du vill. Börja m 20 cm, höj sen när du känner för det.

Annons:
Emmie andersson
1/31/19, 8:54 PM
#7

Tack för alla svar :)! Nu har jag hoppat och allt gick jättebra! Känner faktiskt att mycket av hopprädslan gått bort, så tack för alla tips 😊

Travis D
1/31/19, 9:06 PM
#8

#7 vad skönt! Modig du är som hoppade och kom över den så fort!!

Upp till toppen
Annons: