Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1094 ggr
Tove4444
1/28/19, 1:18 AM

Bli hästföretagare

Hej! Jag har en fullständig gymnasieutbildning inom djurvård/naturvetenskap. Men under min gymnasietid kom jag på att jag vill jobba med hästar, och då starta eget. Just nu går jag även ett utbildning i hästmassage och hästpsykologi. Men nu behöver jag lite tips och idéer på hur jag ska nå mitt slutmål. Det jag är mest intresserad av är unghästen, problemlösning och även islandshästen. Jag är dessutom inne på relationsbaserad hästträning. Jag har länge tänkt gå hippolog - islandshäst, det är ju en ganska självklar väg att gå. Men nu är jag inte säker på att jag vill det längre… utan börjar fundera på att gå kortare utbildningar och kurser, kanske praktik för att skräddarsy min utbildning så som jag vill ha det. Men jag skulle verkligen behöva lite tips och idéer och svar på några frågor… Om ni lämnar bort er häst till en tränare, vad tycker ni är viktigast att den har för utbildning/erfarenheter? Ni som har eget hästföetag, vilken väg tog ni? Och vad har ni för tankar om den? Har ni några tips på utbildningar kurser?(inom vad som helst inom häst) Skulle ni överhuvud taget kunna lämna bort er häst som gått kortare utbildningar och kurser istället för t.ex. hippolog?? Nu har jag säkert inte fått med allt jag vill ha svar på, men finns det något annat ni tänker på som är bra att veta/ha med sig när man ska starta eget hästföretag?

Annons:
Bjallstal
1/28/19, 12:34 PM
#1

Lämnade bort vår ponny till en 17-årig tjej. Ingen utbildning (tävlingsmeriter bara) men med fruktansvärt bra hästtänk, mjuk ridning och en mamma som är ridskolechef och som vi hyser stor respekt för. Hennes mamma var en av dem som lärde mig rida en gång i tiden. För vår del handlade det om kontakter och personkemi. Ponnyn var oerhört svår och osäker och det tog inte lång tid innan hon fick honom med sig. Hon hade honom i nästan två månader och gick från klarhet till klarhet. Men han såldes ändå och då var det hon som visade honom för köparna(visste om hela hans problematik).

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

powerade
1/29/19, 12:51 AM
#2

För min del som inte har tävlingshäst så absolut hade jag kunnat lämnat min häst på inridningen eller tillridning. Viktigast för mig är att man bemöter min häst väl. Men tänker att det kan vara svårt att leva som företagare utan "ordentlig" utbildning:/

HejsanALLA
1/29/19, 9:24 AM
#3

Få som har utbildning och inga stora meriter som klarar sig. Man måste rida bra och vara ett ansikte utåt folk litar på.  Tagit fram hästar och rida bra. Funderar  själv på samma vägg. Men tänker utbilda mig till vetrinärassistent. Kanske med inriktning häst. På sidan av skolan tänker jag utvecklas och klättra i klasser. Sen när jag tjänat en del och har kontakter, meriter, samt jobbat en del med unghästar så startar jag mitt företag. Ska starta det redan vid 18 så jag kan dra av moms. Kanske endå har tagit någon häst åt någon som jag berider innan jag startar företaget på riktigt via någon kontakt. Har tänkt mig starta det företaget då på riktigt vid senast 25. Vill först kunna stå stadigt då branschen är tuff

HejsanALLA
1/29/19, 9:25 AM
#4

Tävlar du? Vilka klasser? Vilken inriktning?

Bra också om du har sociala medier så folk kan se utvecklingen du gör med hästarna och en bra filosofi med hästar ridning.,

jagga-ewe
1/31/19, 8:53 AM
#5

Läs kursen "hästens beteendebiologi" på SLU, det är en fristående kurs som ges på distans. Den verkar riktigt bra. Då kan du dessutom peka på att du har universitetsutbildning, om än inte en examen. Det finns fler bra kurser på SLU att läsa på distans, så du kan plocka ihop en hel del den vägen. Komplettera med andra kurser för en bred bild.

Vad det gäller vem jag skulle lämna mina hästar till så är inte formella utbildningar viktigast, utan jag går på rekommendationer från folk jag litar på samt vad jag får för känsla av personen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: