Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 909 ggr
akvarium123
1/25/19, 7:40 PM

Medryttare Billigt/Dyrt??

Hej!

Jag ska kanske bli medryttare på ett litet stall där jag ska rida med en kompis som jag känner sedan innan.

Det jag ska göra är att;

Rida

Hämta in hästar (1-2 st)

Packa hö (då och då)

Är det värt 500 kr per månad ifall man då också får rida i en paddock varannan vecka och varannan vecka uteritt (pga hårt underlag??) 

Jag är där en gång i veckan.

Eller är det dyrt?

Annons:
MonicaLagerquist
1/25/19, 7:52 PM
#1

Jag tyckar att det låter billigt.

Stolt ägare till fem La permer

[rumelle]
1/25/19, 7:53 PM
#2

Menar du att du får betalt för att hjälpa till, eller att du får betala för det? Jag hade aldrig jobbat åt någon annan och betalat för det. Det är ju löjligt. Får du betalt så är det ju inte alls fel.

Travis D
1/25/19, 8:14 PM
#3

500 är ett bra pris. Du får trottsallt rida och sköta någon annans häst. Det är dyrt att ha häst. Nysves medryttare betalar 500kr/månaden. Inte just nu då han är skadad men annars. Då skrittar hon ich jag ut i skogen eller bara ut och rider en runda och vi kollar att alla djur har mat och vatten. #2 hon får ju rida hennes hästar och därmed hjälpa till med hästens arbete den dagen. Med andra ord sköta om hästem det är det en medryttare gör. Ser inte varför man skulle få betalt för att få rida någons häst? Det är så i princip alla paddocker, dåligt underlag på vintern. Det blir bättre när det smälter men man kan skada hästen leder om man rider på hårt underlag- det blir som på asfalt. Beroende på hur hästen är att rida å sköta så varierar uu priset men jag tycker det är billigt.

Vikan
1/25/19, 8:25 PM
#4

Priset är billigt eller dyrt beroende på hur mycket hästen generellt kostar i månaden. 500 för att sköta hästen/hästar och rida en gång i veckan kan både vara billigt och dyrt beroende på det

TheaV
1/25/19, 11:56 PM
#5

Jag betalar 900 (800 innan foderbristen) i månaden för att vara medryttare en dag i veckan så tycker det låter billigt :-) Mockar en kärra i hagen (lösdrift), blandar och ger kraftfoder och rider.

akvarium123
1/26/19, 10:28 AM
#6

#2 Betalar. Får inte betalt. 

#3 Jag tycker det är helt okej att betala då det är som du skriver dyrt att ha häst så då tycker jag att det är ett rimligt pris. 

Jag tycker det låter billigt själv och det känns som att ni också tycker det verkar vara ett bra pris. Det är för övrigt väldigt nära Göteborg. Om det nu ger skillnad i priset🙂

Annons:
Travis D
1/26/19, 9:59 PM
#7

#6 va kul att du ska få medryttarhäst- lycka till! 😁❤👍🏼

akvarium123
1/26/19, 11:39 PM
#8

#7 Tack!

Jag har tyvärr haft några stycken varav en hästägare var väldigt dålig. Var mest att jag fick stå i ett hörn av paddocken och se deras barn hoppa mot att jag skulle stå och bara betala. Så jag vet inte riktigt. Än så länge är det bara ett förslag och det är nog pengarna det handlar om först och främst. Var jag ska hitta de där 500 spännen. Men jag ska försöka få så att mamma och pappa betalar hälften och jag hälften🙂 Och med detta att jag haft riktigt dåliga hästägare som jag varit medryttare till så har inte mamma och pappa samma tillit att det kommer gå bli bra. Tyvärr. Men jag tror på detta!

BokDuvan
1/27/19, 12:56 AM
#9

#8 du kan inte komma överens med ägaren om att prova? Att du betalar i slutet av månaden och provar på den första månaden? Känns ju lite surt att betala 500 för att inte känna att de blir bra efter en dag där, då är det bättre att strunta i det och då inte behöva betala 500 kr

akvarium123
1/27/19, 9:07 AM
#10

#9 Bra förslag! Jag kollar upp detta🙂

Lona
1/27/19, 11:04 AM
#11

Ja, det låter som ett rimligt pris, i synnerhet om det är nära Göteborg. Det är inte bara stallplatserna som är dyrare här, ofta kostar även foder, hovslagare mm mer om man är nära en storstad. Lycka till! Hade ingen aning om du bor åt detta hållet, har alltid föreställt mig dig som en stockholmare. ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1/27/19, 11:08 AM
#12

Det är förresten rätt bra att prata igenom hur man gör om hästen skulle vara halt/sjuk eller liknande så att man inte kan rida. Med de flesta av de hästar som jag har betalat för (de senaste åren har jag ridit gratis) har vi sagt att om det är en enstaka gång så får man en extra dag när det passar. Är hästen sjuk lite längre så slipper man givetvis betala men har ändå ansvaret på sina dagar, dvs att se till hästen, mocka, fixa foder eller vad som ingår i hästens skötsel. Rätt ok deal, tycker jag, för både ägare och medryttare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
1/27/19, 11:26 AM
#13

#11 o #12 

Det har jag också hört och sett. Speciellt stallplatserna! Men det stämmer säkert med foder, hovslagare mm. 

Kanske 30 min från stallet är det till Göteborg så det är ju ganska nära iallafall!

Ska ta med detta med att prata igenom sjukdomar och betalning mm.

Annons:
shia
1/27/19, 2:42 PM
#14

Det kan absolut vara värt det =) kan ju framöver bli så du får rida mer osv. Minns första medryttarhäst en jag å syrran hade kostade 800/må. Den var skadad å kunde skritta å trava lite. Varav ägaren inte hade tid att endsdt göra det då den ville hoppa å tävla osv(alltså barnet som hade den) men de ville ej sälja. Tror vi var där 3-4 ggr/v. Jag en dag å syrran resten. Å då fixade vi även stallet osv. Ser det som självklarhet att hjälpa till i stallet/fixa åt alla hästarna osv. Tips är att ta alla chanser du får att vara i det stallet om de ska bort eller så, erbjud dig å hjälpa till så får du ksk mer häst tid där å framöver ksk rida ngn extra gång eller så =) Jo hästar är ju dyra så förstår hon vill ha betalt. Menar bara hovslagare varannan månad kostar väl en del osv.

Upp till toppen
Annons: