Annons:
Etikettfoder
Läst 974 ggr
attttan93
1/23/19, 8:14 PM

Ge mig era bästa tips!

Måste få era bästa tips på göda upp hästen, Har en valack på 1,83mkh 9år, som tidigare hade stor blod mask som gick väldigt väldigt långt så han blev hemskt smal, vetrinär har varit inblandat. Men nu till saken, nu 6 månader senare har han blivit betydligt bättre, men väldigt långt kvar. Just nu går han på behandling då hela hans bäcken var snett och är väldigt öm över länd och rumpa. Han ska promeneras ut / skrittas i ca 1månad till och se hur han svarar. Men nu till det svåra han måste gå upp 100kg till. Enligt vetr och kiropraktor skulle det hjälp han med rehaben om han gick upp. 50-100kg. Och jag vet inte hur jag ska mata upp honom.. har tidigare givit muskel up musli men eftersom han ”inte jobbar” aktiverar musklerna så tycker jag det är att kasta pengarna i sjön. Då han just nu ska gå upp i hull och så småningom bygga muskler. Just nu får han 18kg hö/dag ganska bra kvalite. Ingen möjlighet till fritillgång. Och kraft fodret han får nu fördelat på 3gånger om dagen är: 3liter lusern pellets 4 liter hackad lusern, ( han lämnar alltid lite) 1kg riskli 0,5kg 5korn müsli ( ett müsli med vitaminer och mineraler men ska nog ta bort det är nog ingen nytta ) 1dl linfrö. Tidigare givit 3dl rapsolja, men han blir för het. Han är väldigt het och kan inte ge något som bara ger ren energi, då han knappt går att skritta, fullt på redan nu och få han att skritta, han blir så pigg så han nästan blir farlig. Hur skulle ni ha gjort ?

Annons:
Rafflan
1/24/19, 2:12 AM
#1

Har ni kört kolla masken igen?
Soja kan du ju också ge för att få upp hullet.
Även havre är bra för hullet, inte alla hästar blir heta av havre.

När min äldre häst föll ur i hull pga vinter och gammal gav jag Krafft Muscle up och Krafft Lucerne Chopped.

Viktigt även att hjälpa hästen hålla värme så den inte gör av med onödig energi för att hålla sig varm.

shia
1/24/19, 7:40 AM
#2

Slübber marsh(hur det nu stavas?) är som gröt aktigt. Var en häst i stallet som lätt föll ur om han ej tränades(han slutade äta om han ej fick träna) men det kunde han äta, kördes sedan i skritt i skogen med tryck för att bygga bakmuskler

[134643]
1/24/19, 8:05 AM
#3

Har du en analys på det hö han äter? Och om du tar bort müslin med mineraler så måste du tillsätta något annat, svenskt vallfoder innehåller inget selen så det måste tillsättas i fodret. Med en analys vet du vilka andra mineraler som måste tillsättas. För övrigt tycker jag att det låter som att han borde gå upp i vikt på det han äter nu, säkert att masken inte är tillbaka?

Upp till toppen
Annons: