Annons:
Etikettridning
Läst 917 ggr
[Kotten123]
2019-01-20 22:57

Hoppa med ryggen

Hej Är det någon som bär på övningar/tips för hästar som behöver hoppa mer med ryggen? Min ponny mest mest slänger sig över, i alla fall låga, hinder. Det där lilla extra finns inte, inte något scoop eller mer hopp ”uppåt”. Det borde väl vara bra med studs, men hur ofta kan man gå och traggla det? Någon mer övning el liknande för bra bakben och uppbyggnad av teknik? Lite vimsigt men hoppas jag blir förstådd😄

Annons:
HejsanALLA
2019-01-21 08:27
#1

För att få hästen att hoppa med ryggen: Framåt, genomarbetad, du måste rida rätt.

Tips: Låg bred oxer, studs, kombination och hinder med bom före efter. Ha avsprångspunkten lite närmare.

Med hjälp av tekniker: Använd tipsen ovan.

Varför det går sämre på små hinder: Bra att ha en sådan häst du kommer lära dig rida på riktigt. Hästen ser det inte som en ansträngande uppgift där den måste anstränga sig. Den kommer inte själv ta dig till hindret. Det är nu det avgörs hur bra man rider mot ett hinder. Nu hänger det på dig

powerade
2019-01-21 12:05
#2

Min häst hoppar bäst 5 och en halvan på 80cm. Då tar han i. Hoppar fint och korrekt. Lägre hinder och franförallt i galopp faller han mest över. Så skulle rekomendera den övningen och kanske laborera med höjden o se vad som är bra. Tror dom faller över pågrund av okunskap och lite muskler.

Tyst
2019-01-21 12:39
#3

Jag skulle styrka och mjuka upp ryggen mycket.

Styrka genom att öva på bra ryggningar, klättra, arbeta i låg form.

Mjuka upp med mycket böjda spår där hästen böjer igenom ryggen ordentligt.

Dressyr helt enkelt!

Sedan löshoppa hästen.

Upp till toppen
Annons: