Annons:
Etikettridning
Läst 688 ggr
Travis D
1/17/19, 9:11 AM

Ridas ensam

Hos tidigare ägare har Kakan kunnat ridas ensam. Hos oss har hon endast ridits med sällskap då vi har 2 hästar och 2 ryttare. Vill ge kakan en till chans och ska flytta henne närmare oss så vi ska kunna träna mer. Men Nysve kan inte flytta med. Detta gör att hon kommer mesta dels hanteras och ridas ensam. Jag och pappa var i stallet och testade om vi kunde rida ut med endast henne ensam och när jag satt upp och när jagvred sparkade hon bakut flera gånger. Hur kan jag träna henne innan vi flyttat så hon vänjer sig vid ensam träning? Hur kan jag träna henne efter flytten? Tror ni hon kommer kunna vänja sig som ensam häst igen? 😊 hur kan jag göra så att jag blir "hennes flock" så att hon istället förnatt hela tiden sakna dom andra hästarna vara glad för att hon är med mig? 😁

Annons:
Vikan
1/17/19, 10:32 AM
#1

Är hon bekvämare med dig ifrån marken? Prova istället att gå iväg med henne ensam; först kort och öka sedan distansen. I början kan det räcka med att bara gå några meter från stallet.

Travis D
1/17/19, 3:55 PM
#2

#1 ja från marken är hon bekvämare mer hon börjar springa runt mig och försöker valla mig tillbaka till gården Ska testa att gå iväg från stallet med henne men dock såxär det antingen genom hagen och på en gräs slätt där det är helt omöjligt att gå en meter eller förbi skällande hundar och is nerförsbacke..

Lona
1/17/19, 10:15 PM
#3

"Min" förra unghäst kunde vara ganska strulig med det där i början. Jag varvade med att promenera, tömköra eller att någon gick med när jag red.
Ofta så blev det lättare om jag väl kommit förbi första sträckan, så jag ledde henne en bit och satt sedan upp för att rida vidare.
En annan grej som funkade var att vi hängde med när andra red, när vi sedan kom till en stig eller annat som ledde hem så red jag hem medan de andra fortsatte. Då fick hon komma hem till stallkompisarna så det brukade inte vara några problem. Man kan ju planera ridturen så att man har riktigt nära hem de första gångerna.
Så småningom byggde vi ut de där sträckorna med att rida själv.

Annars är det toppen om ens instruktör kan gå med och hjälpa en på plats. Super med någon som säger till en exakt när vilka hjälper som ska användas.

Hur är det med Nysves rygg?❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
1/17/19, 10:20 PM
#4

#3 tack för tips! 😁 Nysves rygg är bättre. Vi kan nu lägga trygg och lägga upp schabrak på hans rygg utan reaktion. Vet. Trodde att han skulle vara öm ett tag till, någon vecka (1-2) och att hon skulle komma tillbaka då och kolla och om det inte blivit bättre skulle vi ta ut equi igen. Men han verkar mycket gladare och tror att han är påväg åt rätt håll! 😁

Upp till toppen
Annons: