Annons:
Etikettstallet
Läst 809 ggr
HejsanALLA
1/16/19, 10:14 PM

Hästmänniskors hälsa?

Ska göra läxorna men orkar inte så har flytt hit istället. Hästen vilar veckan ut så börjar få slut undanflykter :/ 

Hade ju varit lite kul att ta tillfället i akt och fråga över något jag länge undrat.

Alla som idrottar måste tänka på träning, kost, återhämtning och det mentala. Det mentala tycker jag ryttare här i Sverige blir bättre med men tycker generellt vi ligger efter i det andra. Såg dessutom tillfällen i media där de tryckt ner ridsporten pga detta. Så hur ligger det till för er?

Hur anpassar ni er vardag för er ridning och hur tänker ni mentalt? Jobbar ni med självförtroende eller fokus?

Annons:
shia
1/16/19, 11:35 PM
#1

Faktum är att jag såg på min ridskola de satt upp lapp ganska stor med vikten av att ryttaren har bra kost osv å mentalt å typ jämförelse med hästar. Stod bla vikten av att äta bra å varierat å tillräckligt mkt å dricka å sova osv. Nu har även vår ridskola börjar med typ utvecklingssamtal? 😂 Varje termin tror jag de tänk. Alltså typ man pratar om vart man ligger nu å kortsiktigt mål å långsiktigt osv. Jag tror vi ryttare tänker väldigt mkt på hästen å dess kost å träning osv, medans vi slarvar med oss själva. Utan att tänka att om vi ska kunna ta hand om hästen å utvecklas måste vi ta hand om oss också. Känns mest som jag svamlar, Men för min egen del ger jag allt för hästarna för att de ska ha det bra, osv. Mig själv-behandlar jag riktigt dåligt för att vara ärlig. Tror inte det riktigt är superschyst av mig att gå på min diet, satsa A i alla ämnen, stressa 24/7, träna varje kväll, sova några få timmar, å sedan sitta upp å rida några hästar å förvänta sig att jag ska vara i Tppptrim. Tror många va toppryttarna däremot tar hand om sig själva med träning osv(ganska många som simmar ofta osv för träning)

Bjallstal
1/17/19, 10:11 AM
#2

När jag gick på ridskola(hade egen häst med) så hade vi två fyspass utanför ridningen varje termin. Sen min privata dressyrtränare var väldigt inriktad på att vi skulle vara i bra form för att orka hjälpa hästen. Läxor varje vecka med olika styrkepass arr göra hemma och 45 min dressyr utan stigbyglar var standard minst en gång i månaden. Ingen av oss kunde landa på fötterna när vi hoppade av. Man var så slut i benen att man bara rasade ihop. Tror aldrig våra mammor skrattat så mycket som då. Nu är min lillasyster väldigt vältränad, rider 2-3 hästar dagligen, spelar innebandy 2-3 gånger i veckan och har tränat och tävlat i gymnastik. Och ja, det gör stor skillnad i ridningen att vara ”vältränad”. Kolla på våra elitryttare, alla den tränar utanför rostningen. Springer, styrketränar osv. Vi måste ta hand om vår egen kropp och ge oss själv samma chans att utvecklas och lyckas som vi ger våra hästar.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: