Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 989 ggr
sabina.s
1/16/19, 6:14 PM

Hjälp!!min fv ponny har knappt någons svansrot :/

Min fodervärds ponnys hagkompis har som jag jag och min mamma tror bitit/gnagat  (?) av mycket av ponnyns  svansrot ,det ser ut som om han har kliat sig men vi är hyfsat säkra på att det är hans hagkompis eftersom vi aldrig sett ponnyn klia svasen mot något mycket, och eftersom vi hyr honom skulle det vara trevligt om den såg lite finare ut när han sak tillbaka till sin ägare :) han svans (och man) är fin och tjock i övrigt och han har bra hovar och får mineraler så jag tror inte heller att han ha brist på något. Finns det någon som har lite kunskaper om vad man skulle kunna gör med svansen? Någon bra produkt?

Annons:
Sugar Mist
1/16/19, 6:21 PM
#1

Denna har jag hört ska vara väldigt bra, speciellt ihop med prob's tjärschampo. 
https://www.ekholmnordic.se/produkt/prob-superkram-med-aloe-vera-40-ml/

-

Gronstedt
1/16/19, 6:23 PM
#2

Menar du att köttsvansen är skadad? Det låter allvarligt i så fall, kontakta veterinär snarast.

Om du bara menar att taglet är borta så är klåda/eksem den vanligaste orsaken, men det är mindre vanligt så här års. Om hagkompisen drar i svansen kan det hjälpa med glanssprej eller liknande, som inte smakar gott. Finns också sprej man ska ha på täcken för att stoppa bitning, men jag vet inte om man kan ha det direkt på hästen.

sabina.s
1/16/19, 6:28 PM
#3

jag kanske förklarade lite dåligt  eller otydligt men det är inga kött sår, vi har testat bite-off i  svansen, jag tror den har hjäpt eftersom jag inte märkt att det blivit värre, men jag täkte mer om någon visste något produkt som kanske hjälper svansen att växa ut igen :)

shia
1/16/19, 11:36 PM
#4

Barnolja=

Gronstedt
1/17/19, 9:56 AM
#5

#3: Det finns nog tyvärr inget som kan få taglet att växa fortare, du får försöka avhjälpa orsaken och låta naturen ha sin gång 🙂.

Travis D
1/17/19, 10:07 AM
#6

Frågade samma sak på fb då kakan på sommaren skaver bort sitt tagel. Fick flertal lösningar. Du borde fråga där. Kommer just nu bara ihåg linfrö olja (om jag minns rätt)

Annons:
Upp till toppen
Annons: