Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 737 ggr
KaydeN
2019-01-15 20:25

Hur ska kastrering gå till?

Min lillkille på 1,5 år kastrerades idag. Vi gjorde det liggandes hemma i stallet. Jag och stallägaren (som var med under hela ingreppet) upplevde hela händelsen som konstig, men då har vi heller inte varit med vid kastrering förut. Men det gick till såhär: En vet. ringde mig igår morse och sa att hästen inte ska äta något morgonhö eftersom vi skulle kastrera kl 10 idag. Han frågade även om det fanns plats att göra det liggande och jag sa att det ska vi nog kunna lösa. Idag kl 10 hade han inte dykt upp, inte heller smsat eller ringt och sagt att han skulle bli sen. Han dök upp först kl 13 efter att jag kontaktat vet. kliniken och frågat vart han höll hus då jag ej fick tag i honom. När han väl kom så var det mest jag och stallägaren som skötte allt. Han i princip bara sövde min häst och gjorde det han skulle vid kastreringen (aka ta bort kulorna), men att lägga ner hästen, rulla över honom, stötta upp med en spånbal, hålla droppåsen, hålla fast hästens ben, hals och huvud skulle jag och stallägaren fixa. Han kom alltså ut själv och skulle utföra en kastrering? Jag menar, tänk om jag skulle varit där själv utan stallägaren, hur hade vi löst det då med alla ben och huvuden som skulle hållas fast? För detta sa han inget om när vi talades vid på telefon. Ska det går till såhär? Är detta normalt, vi känner oss helt vilsna haha. För övrigt frågade han inte alls om att kolla i hans pass ang. vaccinering osv. Han glömde även att fylla i passet med stämpel och jag har ingen möjlighet att åka den biten till vet.kliniken för att de ska fylla i detta, är det något jag kan kräva att dem ska komma ut och göra? Som sagt, jag är en vilsen själv. Ska ringa kliniken imorgon men om någon har erfarenhet så får ni gärna dela med er.

Annons:
trolldalen
2019-01-16 07:04
#1

Varför liggande kastrering hemma? Hur stor häst är det?  Kastrerade två av mina hingstar i oktober, ett russ och en kallblodstravare. Stående kastrering, enkelt ingrep och inga konstigheter alls.  Skulle det inte gå kastrera stående så brukar hästen bli skickad till klinik pga av sövningen

Min veterinär tog vargtänderna på samma gång direkt efter kastreringen, även på kliniken görs det

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Upp till toppen
Annons: