Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1178 ggr
shia
2019-01-14 22:44

hästproblem.vet verkligen inte vad jag ska göra..

Hej… skriver just nu frustrerad och förvirrad… jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller gjort fel..

Någonting är fel men jag vet inte vad… min passhäst har alltid varit speciell, fin på många sätt men hittar på saker titt som tätt men när man väl löst problemet så är han ännu finare(dvs vi går frammåt, ett problem kmr å vi är tbx på ruta ett, när problemet är fixat är vi 100 m längre fram) om man säg så kort..

Han har alltid varit träningsglad och positiv. lyssnar bra, och galoppen börjar sitta nu. men så sista träningen innan jul började det. han vägrade gå på transporten. vi bruka åka hästbil/buss men då den var utlånad skulle vi ta hästfinka. gick inte alls. men han kändes fin när jag red honom hemma ist. iaf under jul, var ett pass på ridbanan, han kändes otroligt fin men så efter typ uppvärmningen- poff började han vägra å stanna å vägra gå fram osv. tänkte han var less på ridbanan så red runt innerplan och runt en kort slinga i skogen ist-pigg å fin . tänkte han säkert var less på ridbanan så bestämde att rida mer i skogen. då kändes han fin, stannade 2-3 ggr dock, men han var fin osv. på ridbanan-krånglar och tog mig nästa gång knappt från stallet. red honom förra sö i skogen å han tog galoppfattning jättebra, men så när vi skulle svänga ett till varv- då tvärvägrade han. for runt en annan stig,  och rakbanan och sen tbx. 

förra tisdagen skulle dr träningen börja om- lite krångel att lasta men han gick på efter 5 min(säkert för han fick krångla förra gången som han provade igen) men så där borta… hade just skrittat fram å skulle börja korta tyglarna- vägra gå fram, fick fram han igen, travade å sen samma sak igen å han vifta på svansen å var irriterad. min ridlärare gick fram å ledde honom men hon var som bekymrad hon med att han betedde sig så… vi kallade ned syrran å bestämde att fara hem, ifall ngt var fel, å kolla upp honom. om det inte var ngt fel sa min tränare att vi fixar det om det är han bara är bråkig, men det är dumt om han har ont eller så. kollade temp- ingen feber. kördes nästa dag i  pullert-pigg och fin som vanligt. tog ut sadelprovare/massör i söndags. men hon tyckte att sadeln satt bra, osv. att hans rygg inte ändrat så mkt sen sist. hon kände igenom och han var lite öm vid manken, men varken sadeln eller selen ger tryck där… (hon kollade när jag red också)så vi funderade på om det är ngn annanstans han har ont som visar sig där, men när han rör sig å körs- rör sig klockrent å i vagn bättre än någonsin. å hon var även inne lite på att han kan ha kommit på han kan krångla osv…

hon tyckte jag kunde pröva rida barbacka några gånger för att se om det blir skillnad. Syrran tror att det är jag som måste vara mer bestämd, att han kommit på han kan krångla, (han är som sagt speciell häst) och tränaren(han som äg) är också inne på samma spår, då han är hel och fräsch osv. å ridpass är en barnlek jämfört med det han körs, å då leker han bara fram. (han har stort hj'ärta/lunga eller ngt så han blir sällan trött osv)

Jag vet bara inte vad som är fel. är det jag som rid dåligt, men då borde han sagt ifrån tidigare… är det att jag gått upp i vikt som gör han krånglar eller att jag måste vara mer bestämd men vet inte hur jag ska vara mer betsämd då jag gör allt jag kan…

Mamma ska höra med hon jag tränar fö(ridlärare/tränaren) om hon kan komma ut och pröva rida honom… å säga vad hon tror. För jag vet verkligen inte. sitt här å gråter nu för jag inte vet vad jag gör för fel eller ska ta mig till. 

känner mig så hopplös och tom på idéer… kom på nu att flera gånger efter jul när jag red honom var han drömfin å tog galoppfattning från skritt å superfin å avslappnad… å så poff..

Annons:
powerade
2019-01-14 23:26
#1

Jag skulle kolla hälta hos vet. Min såg INGEN att han hade ont men började ha så ont i i ena skinkan. Han var glad o pigg att rida ändå kanske inte lika på som han brukade vara. Annars ställ han på vila en period och se sen. Byt bett rid barbacka. Gör nya övningar. Rid på långa tyglar. Prova vad som helst för att de om det blir skillnad

Lona
2019-01-15 00:03
#2

Min första tanke var såklart också smärta/obehag nånstans. Sen får man tänka på att det är stor skillnad på att gå ett travpass eller att ridas dressyr på. Jag förmodar att körningen kräver en god kondition och en vältränad häst men hästen använder helt andra muskler beroende på typen av jobb.
Med andra ord, det kan vara något som inte känns bra när han ska jobba i fin form men som inte märks när han körs.

En annan sak, och ta inte illa upp nu eller anklaga dig själv, men hur mår du? Det är garanterat INTE din vikt som är problemet, men jag tänker att om du mår dåligt eller är i en svacka så kanske han känner av det?
Lösningen i så fall är definitivt inte att du ska sluta rida och träna honom, men att du kanske kan försöka släppa skitmåendet när du är i stallet? OM det överhuvudtaget är så alltså, för jag tror att du är harmonisk när du är där och ger hästarna en bra känsla.❤️

Börja med att snacka med din tränare som väl dessutom känner både dig och hästen rätt väl? Superbra om hon kan provrida honom, ibland hittar man andra saker när man sitter på än från marken.
Om hon inte hittar något fel så håller jag med Powerade. Låt honom vila lite och bryt sedan mönstret på något sätt.

Nu känner jag ju varken dig eller honom men jag tror inte att han "testar" eller "jävlas" med dig. Hur uppför han sig för övrigt? I hagen, med andra hästar, när du pysslar med honom? När du sadlar och sitter upp? Äter han som han brukar? Något ni ändrat med fodret?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2019-01-15 01:19
#3

Jag skulle kolla hos veterinär :/

Och det är inge pga din vikt eller din ridning. Det är inte ditt fel oavsett varför han gör detta! :)

shia
2019-01-15 08:02
#4

Tack för alla svar hörrni. Han är som vanligt i allt annat. Pigg I hagen å när man hämtar in, älskar uppmärksamhet, äter som vanligt(skulle han minska ätandet är ngt allvarligt fel-han vill ha mat heeela tiden, haha en gång när han fick stå i ett annat stall ett tag pga platsbrist vart han rädd för ficklampa när de hämta han å stack å sprang runt på lägdor. De hämta en hink med kraftfoder och skramlade. Han kom direkt) Känns fin i alla leder å kotor å muskler. Som sagt enda vi hittade lite öm vid manken-men där tryck varken loksele eller sadel. Han körs i en stor fyrhjulig vagn för att en I stallet(nu 4 åring) ska kunna träna överhuvudtaget(springer bakom I typ en fålla) Vilket gör det svårt för han att kunna ställas av helt. Samt blir han riktigt laddad osv om han inte körs. Han har bra hovar å hovslagaren har både kollat hovarna å när han rör sig-inget fel.. Utan han har fått väldigt bra steg nu. Prövar antingen rida barbacka i helgen eller ta sadel och ut i skogen. Bero på hur han känns… För övrigt körs han 2-3 dagar/veckan å rids ca 2 ggr/veckan(när jag har skola, annars oftare) Grejen är dock att han är speciell, och annorlunda. Han är väldigt bestämd och envis av sig överlag. Och har han kommit på att han kan testa lite å så får han fara tbx till stallet-då har han lärt sig det… Samtidigt som hans humör kan spela in mkt. Var en dressyrträning inget gick han var stark, svår, bråkig, å rid läraren undrade vad tusan han håller på med då de ej va likt honom över huvud taget. Nästa gång var han superfin å finare än någonsin, då var jag på honom direkt han försökte testa något. Ni får ursäkta om jag låter bitter eller så.. Är inte meningen att låta det isf… Tar till mig det ni skriver. Men förhoppningsvis kan tränaren pröva rida honom i veckan(hon har för övrigt vart väldigt sugen på komma ut å pröva rida honom/kolla när jag rid honom "hemma") och jag tänker att om han sköter sig och hon inte hittar ngt fel. Får jg höra då vad jag ska göra. Skulle han bråka även med henne, så får jag höra med henne vad vi ska göra.. Bästa vore om man kunde rida ut tsm med ngn I typ skog å se hur han är då… Men ingen annan i stallet är Inriden än.. Får som sagt avvakta och se… Känns bara så surt å inte veta vad som är fel å jag överdramatiserar ofta mkt osv….

Gronstedt
2019-01-15 10:01
#5

Nu vet jag inte hur det är uppe hos er, men här nere har hästarna börjat fälla. Det kan påverka en hel del. 

Hur gammal är han? Har han flyttat eller det hänt andra saker i hans liv? Har ni börjat göra nya, annorlunda saker? Händer det mycket så kan han helt enkelt behöva lite semester, speciellt om han är lite yngre.

shia
2019-01-15 19:36
#6

han fäller ingen päls, än. Är 7 år gammal så han är äldst i stallet å "gammgubben" nope inte flyttat eller så. och inga stora förändringar. 

Iaf fått svar av min ridlärare/tränare och hon svarade att hon jättegärna hjälper mig å honom. Men hon vill dock inte sätta sig upp och rida om han testar och är krånglig osv. Då hon haft en del skador genom åren(när jag kom å tänka på det minns jag hon var sjukskriven en del när jag var yngre pga ryggen) så hon sitter bara upp på tryggare hästar.  hon skrev att hon kunde prova jobba honom från marken, tömköra/longera å sen hjälpa från backen när jag rid osv. 

Så det känns bra. Han fick nya skor idag också så det är bra. 

känner mig sjukt glad å tacksam jag har så mkt hästkunnit folk runt omkring mig man kan bolla idéer och be om hjälp. då alla verkligen håller på med allt möjligt, skoning, körning, trav, ridning, ridläre, hoppryttare, dressyrtryttare, tävlingsfolk, skogsmänniskor, sadelprovare, massör. 

kom för övrigt på nu att han var otroligt fin vissa dagar under lovet, kunde fatta galopp på ridbanan, bryta av, trava fint, galopp, trav, osv. även fast han gången innan krånglat.

Annons:
HejsanALLA
2019-01-16 18:07
#7

Det är naturligt för hästar att pröva sin ledare. Vissa gör det varje dag, andra någon gång i veckan men tro mig när jag säger alla gör det. Då skulle jag använda lite NH och ha lite skoj men vara bestämd. Försöker han flytta på dig eller buffa kan det vara ett säkert sätt att se att han försöker ta kontroll. Eller så har han ömma hovar av för mycket ridhus. Prova lite hårdare mark. Eller är något fel i munnen. Ungefär 50 % av hästar som åker in hos en dentolog (hästtandläkare) har något problem. Mat som fastnar längst bak i käkarna eller från bettet. Jag hade samma problem förra året. Han var hur fin som helst. För sedan gå in i en svacka på 6 månader där han vägra samarbeta. Oftast var det tråkigt. Jag tror han fick ömma fötter och sen hade han redan fastnar i att det var tråkigt att ridas när det blev utomhussäsong. Gör aldrig om samma misstag igen. Men nu är han så jäkla fin, exalterad. Är så rädd att det ska vända. Förra året sparka han bakut av glädje till att gå med öronen bakåtstryckna hela tiden. Nu är problemet borta och han kan göra allt möjligt bus. Äntligen glad igen. En annan sak som vi upptäckte att det hade fastnat torkat skit mellan hans skinkor som skavde varje gång han rörde sig. Det kan vara små saker som grus i skon. Men de blossar upp direkt. Att rida en och samma övning i nästan en timme och bli förbannad för att hästen ej klarar den kan ta månader att fixa.

Travis D
2019-01-16 18:59
#8

Tror bara han testar lite, kollar gränserna. Många hästar gör det. Om jag inte minns fel är han väl ganska ung? Tror det hör med att han blir äldre helt enkelt och vill testa lite C:

Alla hästar testar- vissa kollar bara om dom får gå före någon och andra försöker slänga av sin ryttare. Men fortsätt kämpa med honom så lär det nog bli bättre! 🙂Och nej, det är absolut INTE du som rider dåligt. 😃

shia
2019-01-16 19:34
#9

=) tack för svaren. Han har inte ömma hovar eller så.har en otroligt skicklig hovslagare som är i vårat stall. Å enligt honom har han bra hovar osv. (han kollar ofta när de körs för att se steget å belastning å gör spec skor osv. Iforsig, 7 år? Tänk jämt han är gammal men det är klart, räknas väl som någorlunda ung i ridvärlden? 😂 Rids I ridhus görs han max en gång i veckan, (på dressyr träningarna, sist var en v innan jul vi red inne, om man bortser från förra tisdagen) Börjar tro mer å mer att de runt om mig har rätt (å ni) att det är han testar å jag får vara lite mer bestämd. Sen har jag en förmåga också att när det inte går, blir problem å jag inte har ngn aning om vrf eller hur man ska lösa det. Då tappar jag allt självförtroende å blir deppig å tänk negativt å ger typ upp. Men sen efter några dagar kommer modet sakta tbx i form av stridsyxan typ haha. Att nu tusan ska vi lösa detta XD(ex den lite speciella hästen jag red in å red i stallet(han har flyttat söderut en period nu) iaf vete sjutton hur många gånger jag ledde hem honom efter att försökt 1 1/2 h med att ta oss 2 km. Å han bara backat ned i dike bockat studsat stegrat. Å sa inte allt för snälla saker under hem ägarna. (haha… I somras en gång-hemvägen på 3 km. Gick jag med honom samtidigt som jag gromade på honom å skällde ut honom å sa saker som han borde fatta vid det här laget blablabla. Å att det inte funkar såhär å han måste fatta blablabla. Sa jag aldrig mer skulle rida honom. Både till syrran å tränan. Vad tror du jag sa 2 dagar senare efter det, jo hm… Undra om man skulle pröva det där när jag rid, å om jag gjort så ist för så så hade han ksk gjort något annat osv. Kunde sitta upp 3 dagar senare när jag surat av mig å var mer bestämd å då gick det ofta XD. Men man fick inte va för kaxig-då gjorde han det klart för en nästa gång att han fortfarande är han) Tänkte då inte ge upp allt vi kämpat för bara för han krånglar, utan nope, nu tar vi några steg tbx, löser detta å går vidare framåt sen igen. Är som sagt glad jag har min ridlärare/ridtränare som känt mig å min passhäst tsm 1 år å mig sen jag var typ 5.

Travis D
2019-01-16 20:48
#10

#9 jag tänker att han är väl typ i sena tonåren/ i ungridningen (vet inte om det är ett ord 😂) så han kanske bara testar för att se vad han kommer undan med 🤪 Ja 7 årär ju ganska ungt. Tror bara han testar lite för att se vad han kan komma undan med och vad han kan göra utan att få större reaktion- helt enkelt se vem som styr när ni rider 😉

Jätte bra att du inte ger upp! 😃

Maleficum
2019-01-16 22:55
#11

Hur åldern påverkar beror ju så mycket på hästen som individ också!

Vi har bra exempel på ridskolan just nu. Finns 4 stycken 7 åringar och en 6 åring för tillfället. En 7 åring (1) har funnits länge (ponny) och två (2 &3) har funnits ett tag innan sommaren den sista 7 åringen (4) har funnits sen precis efter sommarbetet och 6 åringen (5) är riktigt ny i stallet. (Fast nu efter nyår är de väl alla egentligen ett år äldre :P).

Häst 1 har går på nästan alla typer av lektioner redan och flera lektioner per dag utan problem. Red henne mycket för kanske 1 år sedan och kändes inte alls speciellt ung. 2 började väldigt tidigt gå på lite mindre avancerade grupper och går iaf två lektioner om dagen. 3 och 5 börjar de också fundera på att sätta in i lite mindre avancerade grupper och iaf 3 går två lektioner om dagen och är väldigt lyhörd och välriden och bortsett från att han är lite kalvig hög med långa ben) så känns han inte speciellt unghästig längre medan 4 (som jag rider nu) är riktigt smart men blir så fokuserad på ALLT runt omkring så han blir mentalt trött jättefort under en lektion (och vill då gärna bocka eller bara rusa) och går bara en lektion per dag och fick en mycket välbehövlig vila under jullovet (de har kurser och grejer så brukar annars inte bli supermycket vila för dem även om det är jullov).

Så trots fem hästar i liknande ålder så är en av dem supervalpig och verkligen märks att han är bebis (och då är han ju inte ens yngst) och blir verkligen mentalt trött mycket fortare än de andra. Kanske din passis också är av en sån individ som tar in sin omgivning massor och fortare blir mentalt trött och det påverkar hans beteende också? Tänkte om han nu inte har problem med körningen kanske han inte tycker det är lika mentalt uttröttande som när det är ridning med dressyrövningar och grejer han ska ha koll på?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

shia
2019-01-16 23:28
#12

Jo det är sant. Blir väl lite å tänka på när han rids, å han är ju inte vad att bli "trött" om man säg så. Samtidigt så var det typ I somras? Då var han i toppform å pigg så han kördes morgon å reds 1 1/2 h varje dag XD. Kunde typ rida en halvmil i skog å sen nöta på ridbanan, men det är sant så var han också i toppform samt väldigt pigg av sig. Å fick gå ute dygnet runt. Ställer väl ksk också högre å högre krav på honom, ju finare han blir ju mer förväntar jag mig av honom(hade han vart så fin han var på jullovet detta år, förra julen hade jag typ svimmat, sådan enorm skillnad) Men man ska väl få påminna sig om att man lever ibland å inte bara dansar på rosor😂 Men… Det är ju sånna här hästar man lär sig av 😝 haha. Nejmen man får väl lösa de problem som kommer upp. Lite roligt ändå, att jag kan göra (när han är normal då) nästan vad som helst med honom, inte alla 7 åringar man kan hoppa, rida ut, rida dressyr, tävla, köra intervaller, rida monté, köra gammal stor vagn I gammal sele jag knappt får upp XD, samt sela ut I lopp å få typ 100 hjärtattacker innan loppet är över XD. (alltså allt det här under samma tidpunkt, både tävla i dressyr å Trav XD en häst vi delade stall med på tävling var ett kallblod(min passis stod bredvid den, å vi skrattade dp det kallblodet eg brukade ha hoppträning tisdagar, men den fick ta ledigt från det för att tävla i trav, min passhäst-eg Dr träning men fick ledigt för å tävla trav XD haha.men den är jätteduktig. Hopptävlar 1 m-1.10. (mestadels trav haha. Den blir typ för pigg I galopp så hon brukar ta banorna i trav. Kommer I trav, landa I galopp bryter av osv. Brukar ofta vara felfri, dock räcker inte tiden i omhoppning, men ser ändå fränt ut XD)

Gronstedt
2019-01-17 10:17
#13

Vid 7 börjar hästen bli vuxen på riktigt och det kan hända en hel del i flocken och hierarkin. Det är ganska naturligt att han testar gränser för att hitta sin "vuxenplats". 

Men jag skulle inte lägga alltför stor vikt vid att han "testar", om han nu gör det. Ge honom lite ledigt, lösarbeta och busa och bara gå ut i hagen och gosa en stund.

"Lite roligt ändå, att jag kan göra (när han är normal då) nästan vad som helst med honom, inte alla 7 åringar man kan hoppa, rida ut, rida dressyr, tävla, köra intervaller, rida monté, köra gammal stor vagn I gammal sele jag knappt får upp XD, samt sela ut I lopp å få typ 100 hjärtattacker innan loppet är över XD. "

Det är otroligt många olika saker han har lärt sig, som du skriver mycket mer och fler saker än de flesta hästar lär sig under ett helt liv. Ta det lugnt, sänk nivån ett tag,  låt saker få falla på plats i kropp och knopp på honom.

Annons:
shia
2019-01-18 14:11
#14

Ska rida ut i skogen nu på en stund. Utan krav och bara ett varv och se hur han är. Är fint väder och då brukar han kännas fin. Och skogen funkar bra att köra och då går han 2-3 varv så tänk 1 blir lagom, lätt, och förhoppningsvis roligt även för honom =) Tack för kloka svar. Tänker att jag nog ställt för höga krav, och ska försöka släppa på kraven å fokusera mer på att ha roligt tsm

Upp till toppen
Annons: