Annons:
Etikettövrigt
Läst 592 ggr
Dolita
2019-01-14 12:05

Täcke eller inte täcke?

Igår va det typ snöstorm ute och det såg ut att min ponny frös. idag blåser det som bara den och han ser ut at frysa. Ska jag setta på täcke då eller inte? Min mamma tycker inte att han behöver täcke och hästens ägare tycker inte heller det. Han hade täcke hella föra vinter för att han var kall. ska han ha täcke nu också eller inte?

Annons:
Travis D
2019-01-14 12:19
#1

Hur ser han ut när han fryser? Jag har en arab korsning som har 200g så hon darrade när vi kom till stallet, våran nordsvensk bryr sig inte om kylan och visar inga tecken på att han fryser. Så han går utan. Hur visar han att han fryser/ vad får dig att tycka att det ser ut som om han fryser?

Dolita
2019-01-14 12:28
#2

Han har is i pelsen och är kalll och darrar. vår andra häst visar tydligt att hon fryser när hon darrrar. Han darrar lite mindre en hene men endå han darrar

Travis D
2019-01-14 13:11
#3

Vad för ras/ blod? (Kallblod, fullblod o.s.v)

Travis D
2019-01-14 13:24
#4

Hästar darrar inte av samma anledning som människor eller så, d.v.s inte för att dom fryser. Is och snö i pälsen fastnar oavsett, menar du att pälsen är kall?? Är hästen blöt? Om ja, är den blöt närmst kroppen? Men jag skulle sätta på täcke då dom darrar när dom blir kallare än vanligt, om jag fattat rätt.

Gronstedt
2019-01-14 13:40
#5

TS, hästar darrar av exakt samma anledning som människor, nämligen som en automatisk reaktion på kyla för att genom ofrivilliga muskelrörelser generera värme. Darrandet gör att hästen (eller människan) blir varmare. Det går åt energi för att för att hålla värmen och för att darra, hungriga hästar har lättare för att frysa.

Is ytligt i pälsen tyder närmast på att hästen är varm, eftersom värmen hålls kvar närmast kroppen på den.

Om en häst fryser så att det är riktigt jobbigt för den ser man det ofta på att den står spänd och hopkurad med rumpan mot vinden och ser ynklig ut. Om den rör sig avspänt är det förmodligen inte så farligt.

De flesta hästar klarar kyla mycket bättre än väta och behöver snarare ett lätt regntäcke för att hålla sig torra.

Dolita
2019-01-14 13:45
#6

Han är en welshponny. Ja han är blöt närmant kroppen och är kall närmast kroppen.

Annons:
Travis D
2019-01-14 13:51
#7

#6 då ska du självklart ha täcke! Och häste är blöt närmt kroppen så blir den kall! Om den är så att den är blöt närmst kroppen och huden är kall/blöt (inte bara pälsen) så bör den ha täcke för annars så fryser den självklart. Min förra stallägare sa att om hästens öron är kalla är hästen kall. Men vet inte om det är sant dock.

Dolita
2019-01-14 13:53
#8

Men ägaren tycker ju inte det. Ska jag säta på täcke en då?

Gronstedt
2019-01-14 14:01
#9

#8: Ingen här kan avgöra hur du bör agera i förhållande till hästägaren, det måste du och ägaren komma överens om. Men påtala för och visa ägaren att hästen är blöt inpå kroppen.

powerade
2019-01-14 19:54
#10

Sätt aldrig på en blöt häst täcke. Låt den torka först. Jag skulle lyssna på ägaren. Kolla imorgon om ont i ryggen

Travis D
2019-01-14 20:18
#11

Du bör prata med ägaren om att sätta på täcke, berätta för hen det du berettade för oss. #10 att låta en häst torka tar åratal. Sätt på svett/fleece täcke- det suger upp vatten/svett. Sen på med täcke.

powerade
2019-01-14 21:18
#12

#11 fleece har jag hört inte är ett bra alternativ att ha under täcken då håren fastnar. Sen blir det fuktig under ett täcke om hästen är blöt och då blir det kyla som tränger närmre huden. Bara vad jag fått lära mig iallafall.

Travis D
2019-01-14 21:23
#13

#12 vänta va? Jag sa, sugupp vattnet med fleece, sen på med täcke. Alltså när hästen då är torr. Självklart inte blött fleece och sen täcke. Tydligare för er: Steg 1. Lägg på fleece täcke. Steg 2. Vänta tills hästen är torr (så torr den kan bli). Steg 3. Ta av fleece täcket. Steg 4. Sätt på ute täcket. Steg 5. Släpp ut hästen. Det var så jag menade.

Annons:
shia
2019-01-14 22:48
#14

bästa är att ta in, borsta av snö(innan de smält) sätt på dubble cooler, byt efter någon timme, när den är HELT torr kan man he på täcke. 

finns annas risk för regnskållor(om jag minns rätt hette det så?) typ hudinfektion eller så som orsakas vid fukt å när pälsen ej hunnit torka osv. en 2-3 åring vi har höll på gå åt skogen förra vintern pga det… vart riktigt sjuk och huden katastrof. var skållor hela hästen å många turer till veterinärer…

Upp till toppen
Annons: