Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1012 ggr
Clarissa
1/13/19, 5:39 PM

Snöstyltor, vad gör man?

Hallå, hoppas att det är ok att fråga på denna sida, vet inte riktigt vart jag ska vända mig nämligen. Jag har precis börjat rida en häst som har heltäckande sulor fram efter att han haft en hovböld. Dessa ska bytas ut mot vanliga snösulor vid nästa skoning men då det är en bit kvar dit behöver jag tips. Han får alltså snöstyltor i framhovarna, rejäla sådana. Plockade in honom från hagen nu i veckan och styltorna var närmre 10 cm höga och han kunde knappt gå. Finns det något att göra (testat att smeta matolja men det funkade inte) eller ska man bara låta honom stå tills det är dags att sko om? Han har vanliga snösulor bak och där får han inga alls och det är så frustrerande att inte ens kunna promenera med honom just ju pågrund av detta. Hästen älskar att bli motionerad och blir väldigt rastlös av att bara stå..

Annons:
powerade
1/13/19, 11:02 PM
#1

Klarar har sig utan skor? Utan sulor? Eller är det ett måste? Vet ej hur det ser ut om man ev kan klippa ett glasslock och få fast på sulan?

Caf_Roy
1/14/19, 12:05 AM
#2

Har du ett par gamla snösulor kanske du kan prova att limma på dom under sulorna? Gäller bara att hitta ett tillräckligt bra lim.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
1/14/19, 12:08 AM
#3

Min stallkompis har heltäckande sulor och hon har samma problem, jag har vanliga snösulor och min häst får inga styltor. 
Har du provat matolja, hovfet eller glansspray (spraya på innan ridturen och låt torka innan ni går ut)

#1 mtp att hästen har heltäckande sula pga en hovböld så finns det nog inga alternativ att ta av skon eller byta sula just nu

Rafflan
1/14/19, 12:11 AM
#4

#2 smart tips :D

Clarissa
1/18/19, 7:19 PM
#5

Tack för era tips :) vi lyckades flytta fram hovis så han fick nya skor och sulor i onsdags så förhoppningsvis blir det inga problem framöver. Ska föra vidare tipset om att limma på vanliga snösulor ovanpå heltäckande om han skulle behöva såna igen, det är absolut värt att testa tycker jag :D

Upp till toppen
Annons: