Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 757 ggr
[Kotten123]
2019-01-09 20:20

Övningstips

Har nu efter flera veckors vila, på o av, satt igång min ponny på riktigt. Nu är han väldigt oliksidig, märks tydligt att han är mkt starkare i höger och svagare i vänster. Extra svårt är det i början av passen, då han knappt svarar för högerskänkeln och det känns som att sadeln åker på sniskan i vänster. I slutet av passen är det ofta stor skillnad, men hmm… I början vill jag ju inte sitta där och ”banka” i höger, då det antagligen förvärrar problemen? Dock går det verkligen annars inte att göra något de första femton-tjugo minutrarna, annat än värma upp på fyrkant, i princip… I alla fall, jag skulle bli så glad över ridövningar som får hästen lösgjord i sidorna och stärker upp den svaga. Även tips på hur jag kan rida under uppvärmningen, mer än på fyrkanten, välkomnas varmt. Något annars man kan göra från marken? Stretching?

Annons:
powerade
2019-01-09 22:23
#1

Stretching är alltis bra. Jag är en person som gärna tränar bpda sidor mila mycket så den svaga blir stärkt. Tränar man den svaga sidan kan det lätt bli oliksidigt åt andra hållet istället. Serpentiner volter tycker jag är väldigt bram flrdöker göra dom med bara kroplenmed långa tyglar. Blir hästen döv för skänklar när man vill svänga kan man leda med inner tygel. Brukar funka bra. Framdelsvändning. Skänkelvikningar är bra för lösgjordhet också. Sen att galoppera innan riktigt jobb gör att många hästar blir lugnare ( eller mer taggad). Rid mycket i skogen över stock och sten bland träd så måste hästen ofta svänga själv. För min är det enklare att jobba efter en tur i skogen. Bommar är ju bra stärkande arbete. Samt kanske ge lite massage då hästen ofrivilligt kan vara lite spänd vid igångsättning.

shia
2019-01-09 22:52
#2

tränar du båda sidorna lika mkt och den är oliksidig från början- fortsätter den vara oliksidig. 

tränar du bara den oliksidiga sidan- förstörs hästen mest troligt eller så. 

det jag brukar göra är att jobba lite lite extra, och så i det svårare varvet. 

jag rid faktiskt nästan aldrig mer än 1 varv fyrkantspåret under uppvärmning

rid serpentiner i olika stora bågar(här kan du lägga någon volt då å då åt det svårare hållet och något i lättare hållet, tänk typ(kalla enkla för 1 å svåra för 2. ) 2,2,1,2,1,2,2,1,2,1,2,1,2,2,

efterhand lägg till halter, vid medelinjpasseringen, sedan flyttar du halterna till varsomhelst, för sen ngn övergång å ngn halt osv. sedan ist för halt ökar du ex traven eller skritten. så den inte lär sig där är det saktare utan ist här händer det ngt så jag ska va på noterna. 

hörnlinjen å skänkelvikning. börja ngn lätt ibörjan samt avsluta med lite mer krav. fram å bakdelsvändningar, ruter, osv. volter med att putta ut å in bakdelen å så. sdan raka spår innanför fyrkanten med övergångar.

HejsanALLA
2019-01-10 10:32
#3

Börja värma upp på rakt spår tills hästen är varm i kroppen. Börja sedan med lätt böjning. För hålla gnistan uppe och ha en bra hållbarhet hos hästen rid max 20 minuter på ridbanan. Öka tiden successivt.  Ägna tiden åt att värma upp i låg form och mellanform. Lite lösgörande arbete. Rid mycket ute. Gärna i backar. Rygga ofta. Vad gällande sadeln tror jag du har ett bra problem. Hästen lutar alltid åt en sida. Det är medfött. Din häst är alltså vänsterhängd som det heter. Det kan vara så att om man har ridit mycket i sadeln och man är oliksidig är stoppningen sämre på ena sidan. Kör lite barbacka eller prova att när du spänner sadelgjorden ta de två yttersta spännena. Alltså av de tre spännena välj de två som är närmast hästens bakdel så sjunker sadeln ner bättre. Tömkörning, longering, arbete utan ryttare och uteritter är din bästa vänn

Upp till toppen
Annons: