Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2084 ggr
lolove_animal
2019-01-09 15:10

skillnad mellan rotborste och rotviska?

Hej!

Jag ska snart börja rida igen och är så klart jätteglad! Den här gången på ridskola istället för att hyra av privatägare. Hur som helst så tänkte jag köpa mina egna ryktsaker men jag undrar om man ska ha rotviska eller rotborste eller kanske både och? Och så undrar jag vad som är skillnaden mellan dem, förut har jag bara använt rotborste.

Annons:
Gronstedt
2019-01-09 15:36
#1

På de flesta ridskolor varken får eller bör man använda egna ryktsaker. Bortsett från det så tror jag att skillnaden mellan rotviska och rotborste är dåligt definierad, det handlar nog mer om dialekt än om verklig skillnad 😉.

Maleficum
2019-01-09 15:58
#2

För mig är en rotviska en grövre borste med lång bort så man verkligen kan "flänga bort" lera, skräp och damm som en förstaborstning innan man använde ryktborste tex.

Rotborste är väl också en grövre borste men med kortare borst så man "flänger" inte iväg lera och skräp på samma vis utan man "skrubbar" väl mer bort skiten.

Är väl lite en smaksak hos både häst och den som ryktar vad man använder men själv föredrar jag rotviska.

Men som sagt beror det ju mycket på hästen också vad dem gillar för typ av borstar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Winstona
2019-01-09 18:36
#3

Är inne på samma spår som maleficum, rotborste hårda kortare borst medan rotviska har längre borst. Jag gillar att använda rotborste till benen och till lerfläckar. Sedan använder jag en rotviska med ”mjuka” strån för att borsta bort damm.

Upp till toppen
Annons: