Annons:
Etikettridning
Läst 839 ggr
Travis D
2019-01-07 19:55

Vet inte om jag kan

Jag vet inte om jag kan sälja Kakan Vi ska lägga ut annons men vet inte om jag gör rätt eller om jag begår världens misstag. Hur vet jag? Tänk om Karin kommer helt fel? Kan jag kräva tillbaka henne då? Vad händer om dom låtsas vara bra ägare när dom snackar men annars är helt hemska???

Annons:
Vikan
2019-01-07 20:06
#1

Ur din tidigare tråd låter det som att sälja Kakan är det rätta då du inte verkar glad eller trivas med henne. Har för mig att i avtalet - rätta mig om jag har fel - kan det stå att Kakan i första hand ska säljas tillbaka dig, eller att du ska få första chans att köpa tillbaka henne. 

Sedan kan det bli tvärtom det du tänker: tänk så kommer Kakan helt rätt? Det scenariot är minst lika stort. Hon kan mycket väl komma till ett ställe där hon trivs fullt ut, och med en ryttare som passar henne. Du kan kolla upp eventuell köpare och stallet de hade tänkt stalla in henne på för att vara säker på köparen och liknande

Travis D
2019-01-07 20:23
#2

Jag vet att det rätta är att sälja henne. Inte bara för min skull utan också för henne. Men är såå rädd att hon inte ska må bra dit hon kommer. Har ju ett eventuellt hem hib kan få åka till där jag vet att hon kommer må bra.. men tänk om hon ser det som att jag gav upp på henne?

Lona
2019-01-07 21:27
#3

#1, Nej, man kan inte skriva in i ett kontrakt att tidigare ägaren har rätt att köpa tillbaks hästen etc, sålt är sålt. Den nya ägaren kan sälja till vem den vill oavsett vad som står i kontraktet.
Däremot kan man givetvis prata om det med köparen och be att denne hör av sig om hästen skall säljas.

#2, Jag tror inte att hästar tänker riktigt så, att "varför sålde hon mig, dög jag inte?". De kan säkert sakna en, men utan att fundera mer kring det eller varför de såldes eller hur man nu skall uttrycka sig. Med andra ord, jag tror inte att hästar funderar så mycket överhuvudtaget, de är mer här och nu.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vikan
2019-01-07 22:34
#4

#3 När du skriver det inser jag att jag tänkte mer på foderavtal. Vilket är något helt annat, så tack för rättelsen!

#2 Har du hittat ett passande hem för henne hade jag definitivt kört på det. Det gynner er båda två, särskilt om du känner dig trygg med det eventuella nya hemmet. Tror inte helller hästar funderar på sådant sätt och hade inte oroat mig för att hon kommer se det som att du gav upp på henne. Hästar brukar generellt sätt finna sig relativt snabbt i nya hem utan större tankar på förra hemmet - särskilt om de får det bra.

Travis D
2019-01-07 22:59
#5

#3 #4 okej, har 3 alternativ just nu som jag vet att dom kommer till ett bra hem (dock inte säker på om dom vill ha en till häst)

ett är mammas kompis som nyss köpt egen gård. Då kommer Kakan bli sällskaps häst och bara ridas ibland (ungefär som nu vilket hon trivs ganska bra med)

Ett annat är min kompis mammas stall då blir hon verksamhets häst, som jag dock är ganska osäker på då hon inte gillar ryttarbyten..

Ett annat är till farfar men då blir hon sällskaps häst som endast tränar skallen.

Lär nog bli en annons oxå då jag tror att hon skulle kunna bli en lycklig ridhäst oxå. Men om ingen passar så står det mellan dom eller behålla. 

vet inte om jag är rädd att hon ska sakna mig eller om det är tvärtom 😕

Vill att Kakan ska komma till bästa möjliga hem, ett föralltid hem helst. ❤️

shia
2019-01-09 07:42
#6

Förstår hur svårt det kan vara. Det bästa du kan göra är att lyssna på magkänslan ang personen. Sen kan ni skriva i kontraktet att om ägaren vill sälja ska den först kontakta dig om du vill köpa tbx. Vill du ej det får hon sälja vidare. Du bör dock vara så tydlig som möjligt varför du säljer henne, vad du förväntar dig för hem, och hur hon var när hon kom och det du vet om tidigare förhållanden. I somras var det lite för många hästar i stallet för vi skulle ha plats med under vintern. Började rida in ett kallblod, då han som lånat henne var less på henne och slutat med henne. Det stod mellan att antingen skulle hon säljas eller min passhäst. Jag tror att eftersom jag fick välja gjorde det det hela lite lättare. Om än det tog emot för varje gång jag red henne och så ofantligt fort hon lärde sig. Red henne 6 ggr å syrran red henne 1 gång innan första personen kom och provred. Vi hade lagt ned mkt tid på bra foto, film, annons, där det stod vad hon kunde osv. Och vad för hem hon sökte. Hastnet instagram delade även just hennes annons, och fick sjukt många kommentarer å tusentals gillande. Vet inte hur många som ringde till tränaren(vi la ut för 35000) men den han tyckte lät vettig gav han mitt nr så ringde hon upp mig. Pratade säkert 30 min å hon berättade mkt om Abad för häst hon söktr. Att hon haft hästar hela livet travare som ridhäst å kört både de å sina ridhäst ar osv men vart med i en olycka med sin förra häst varav den behövdes ta bort. Att hennes rygg var sämre och behövde då en väldigt trygg å stabil häst(hon var ingen som snubblade å världens tryggaste) förklarade att jag ridit in henne, att hon var riden 6 ggr och lärt dig otroligt fort osv. Hon kom och proved… Kändes direkt konstigt när hon kom. Hon kollade överhuvud taget inte hur hon var byggd, kände igenom henne, kollade hovarna. Sen ville hon rida i hennes sadel(varav vi tyckte det lät rimligt då vi tänkte hon säkert hade ngn gjord efter hennes rygg. Men kändes lite konstigt men hon fick prova med den. Direkt vi kom ut från Stallet syntes det hon inte kunde rida. Höll händerna högt å långa tyglar typ å ja. Typiskt nybörjare(men nybörjare rid bättre än den tanten) iaf kom vi 100 m. Försökte förklara hon behövde korta tyglarna osv. (syrran gick bakom å sa efteråt det syntes hon inte hade ngn balans.) Hon var kort och väldigt rund. Och ingen balans. När hon skulle svänga till vänster. Usch tyck så synd om hästen. Hon styrde vänster, skänklase som om hon skulle åt höger, hade vikten åt höger(hon kämpade enormt hästen för att göra rätt, och gjorde det ryttaren bad henne. Gå sidledes ställd å backa. Skulle precis ta tag i henne å be ryttaren hoppa av, då hon hoppade till lite hästen å ryttaren med sin dåliga balans hamnade helt på sidan å sadeln snurrade(då hon satt kvar i stigbyglarna) hästen skenade 3-4 varv på banan. Tanten fruktansvärt arg och vi frågade hur det gick, "ja det ser vi när jag rönkat ryggen igen" men har du ont någonstans? Fick som inget svar. (sen var hon fly förbannad på tränaren å sa hon skulle stämma honom osv.) (till mig å syrran sa hon dock att det inte var vårt fel och att hästen säkert är jättefin att rida om man känner henne och gick sen(och skällde sedan på tränaren det var vårt fel- att sadelgjorden inte var tillräckligt spänd(kollade snabbt när hon sadlade å ä så, men kändes bra 0 hon drog ett till hål men är ändå ryttaren som har främst koll att kolla det) Iaf var jag helt förstörd… Tänkte hur sjutton en människa kunde vara så korkad. Sen vart man rädd också, som hon red kan hon inte haft ridhäst ar hela sitt liv. Hon ksk ljög om allt. Red henne några dagar senare och hon var lite spänd med tanke på det som hände kan man förstå det) Sjunde gången jag satt på henne, 9 e gången för henne m ryttare, var jättefin å då det ksk var sista gången jag red henne så prövade jag galopp. Hon fattade det typ direkt. Gick ofc fort, men förstod i båda varven efter ngt steg. Nästa som kom kom en tävlingsdag. Hon märktes direkt mer rätt. Frågade mkt om hennes utbildning, förklarade hur många gånger hon riden. Samt att senast provade vi galopp(hennes kille var typ I chock över hur fin hon var å så snabblärd hon måste vara!) hon kände på henne. Kollade skoningen å frågade lite om den. Frågade även hur hon var tränad och fick för kraft osv. Förklarade att då hon var travhäst, var hon vad vid att tränas mkt å länge, å att det då är viktigt att motionera henne tillräckligt för hon ej skulle bli för pigg osv. Hon var ute efter en häst att rida i skogen med, och framöver börja träna för tränare osv å ksk tävla några år framåt om det kändes bra osv. Vi for ut gick bredvid å hon red. (tävlingspöats, musik, hästar överallt=hon kolugn.) hon red lite i skog samt lite på volter på öppen yta där jag förklarade hur hon var van att ridas osv. (hon hade sagt hon ridit mkt när hon var yngre, travhästar, ponny, I skog osv men sen bara några gånger hos kompisar osv. Syntes hon hade bra grundbalans, lite osäker över att göra rätt, men det såg ut och kändes bra. Och hon var förälskad i henne så hon fick köpa henne

Annons:
shia
2019-01-09 07:54
#7

Hon trivdes väldigt bra där, å hon som köpte var väldigt nöjd med henne. Vilket kändes bra. Hon hämtade henne en v efter provridningen. Red henne aldrig mer efter galoppen.

powerade
2019-01-09 11:04
#8

Jag tänker foder för köp eller att man lånar ut en period för att se hur dom trivs så du kan ta tillbaka henne och hitta ett nytt hem än att dom ska sälja vidare. Ett ordentligt och bra kontrakt där man kanske skriver att dem SKA ha kontakt och få träffa henne och att dom SKA meddela om dom inte kan ha kvar henne och ge er en chans att ta tillbaka eller låtas säljas vidare.

Upp till toppen
Annons: