Annons:
Etikettridning
Läst 988 ggr
Travis D
1/5/19, 2:23 AM

"Hästar är djur och djur ska lyda."

Vet inte vart jag ska börja men man kan säga att i hästvärlden föddes pappa igår. Hans syn på hästar är nästan läskigt dum. Jag tycker att man ska ha kul med hästen, attvden också ska ha kul, och att man ska träna relations baserat. Pappa har en helt annan syn. Han tycker hästar är redskap för nöjje. Och att ok dom intr lyssnar ska man lära dom att lyssna, spö, sporrar och hårda tag. Som tur är har Nysve skadat ryggen så både pappa och Nysve slipper skada sig men nu har han fått för sig att rida Karin. Men jag tillåter inte att man rider Karin, eller nån häst, på det sättet. Imorrn ska vi till stallet och jag har lyckats skylla på att Karin inte ridits på länge men är orolig för att han ska vilja/tvinga sig till att rida henne. Jag säger att han är för tung för henne men han envisas med att det borde gå bra.. jag vet inte vad jag ska göra för jag tror att han kommer förstöra henne om han rider så. Karin är en känslig häst och kan inte ridas hur som helst men han är som in i helvetes envis och bryr sig inte om vad jag säger. Han söger bara att jag är för snäll mot henne och att jag är den som förstör henne när jag inte uppfostrar henne ordentligt. Men det gör jag visst! Jag är bestämd och konsekvent men jag är inte elak eller dum mot henne. Jag behandlar henne med respekt och som en häst inte som pappa tycker hon är, ett redskap för ridning och mitt nöje. Hur ska jag få honom att fatta att man med relations baserad ridning också kan få fram en fin häst och att man inte möste tvinga och plåga sen för det?

Annons:
Lona
1/5/19, 10:07 AM
#1

Finns det någon annan (vuxen) i stallet som kan prata med honom? Antar att det inte är någon idé att din mamma gör det? Nu vet jag förstås inte hur stor din pappa är, men det låter inte så bra att han ska rida Kakan. Är han häst- och ridvan överhuvudtaget?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ellen_
1/5/19, 10:54 AM
#2

Det finns ingen tränare etc som kan backa dig? Han måste ju lyssna på någon som är utbildad inom just hästar. Om det inte finns någon så kan du dra en vit lögn. Kanske upptäcker du att "hon har feber". Eller är väldigt varm i ett ben så att det faktiskt inte fungerar så bra just den dagen 😅

Rafflan
1/5/19, 4:19 PM
#3

Låt honom börja rida lektion på hästarna, då borde han lyssna när tränaren säger att han är för hård och lära sig rida rätt :)

Travis D
1/5/19, 4:54 PM
#4

#1 han är 194cm och väger ca 90kg, inte så bara det jag lärt honom sedan vi skaffat häst #2 #3 ska se om jag kan få någon tränare tala med honom. När vi är där är det ofta bara vi 2 tyvärr och mamma och pappa är skiljda och lyssnar knappt på varandra (dom tycker båda två att den andra är en idiot och dum i huvudet)

Lona
1/5/19, 5:12 PM
#5

Aj då! Ja, som nödlösning kanske du kan säga att Kakan är halt el liknande men det håller ju inte i längden. Är han med någon gång när du själv rider lektion? Du skulle ju i så fall kunna prata med din tränare och be henne ha ett snack med honom. Tar han till sig om han läser saker på nätet eller i böcker? Jag tänker att man skulle kunna sätta lämplig litteratur i händerna på honom alt hänvisa till lämplig sajt. I så fall är det nog bra om den är lite lagom "uppstramad" och helst inte skriven av en alltför ung person. Män som är medelålders plus (eller hur gammal din pappa nu är) tenderar att ha lite svårt att ta till sig vad unga tjejer säger och skriver. Man behöver så att säga peka med hela handen bildligt talat, men man kan ju hantera hästarna på ett juste sätt för det. Har du förresten något äldre syskon som skulle kunna hjälpa dig med din pappa? Hen behöver ju inte kunna något om hästar, bara framhålla dina åsikter och att de är viktiga. Hur är det annars med din faster och farfar, lyssnar han på dem?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
1/5/19, 6:11 PM
#6

#5 har 2 äldre brorsor, en i skåne och en som inte lyssnar på mig ett dugg Han lyssnar inte på sin (halv) syster och farfar och han är inte riktigt släkt så dom snackar typ inget

Annons:
shia
1/5/19, 10:43 PM
#7

Säg att din häst är för liten för honom (använd din häst som för liten ist för honom som för stor) men att om han vill prova rida skulle han kunna höra med ridskolan om ngn prova på lektion eller så. Du kan annars säga att det vore roligt om han lärde sig rida. Och får knse att det inte är så lätt alla gånger, men att han gärna kan ta lektioner å sedan skaffa sig en riktig häst i hans storlek(nog för din är riktig häst, men brukar funka å snacka som på deras språk eller vad man säg) så ni kan rida ut å fixa stallet tsm! Hur stor är Karin?

Travis D
1/5/19, 10:48 PM
#8

#7 Karin är 152 i mkh Men behöver nog inte oroa mig heheh. Karin fixade det själv idag. Hon sparkade bakut rekord många gånger hahah 😁😅🤷🏽‍♀️ Skrämde upp pappa rejält hahha. Hon sparkade flertal gånger och stack i full trav

Rafflan
1/6/19, 1:44 AM
#9

#4 menade inte att din tränare ska prata med honom, menade att han ska få RIDA lektioner så han lär sig hur man ska rida :)

Travis D
1/6/19, 4:08 AM
#10

#9 har tyvärr ingen häst han kan rida då han är för tung för Kakan och Kakan är liksom för kokplicerad just nu och Nysve är för tillfället skadad =/

shia
1/6/19, 7:06 AM
#11

Men det finns väl ngn ridskola i närheten?

Travis D
1/6/19, 10:06 AM
#12

#11 slutade på rodskola för att det var för dyrt

powerade
1/6/19, 10:57 AM
#13

En rädd häst är inte en lydig häst. Använder du onödigt hårda tag så kommer hästen att bli rädd och nervös. Det är inte en lydig häst. Sporrar och spön är inte riktigt till för att hästen ska lyssna på dig. Dom är till för att hjälpa dig att förfina hjälperna. Så hur han tänker de vet inte jag. En rädd häst är en farlig häst som då kan få för sig saker.

Annons:
powerade
1/6/19, 10:59 AM
#14

Och jag skulle nog vilka påstå att karin. 152cm o mankhöjd är lite för liten för en karl som är 194cm på 90kg..

Lona
1/6/19, 11:03 AM
#15

OT men vad har hänt med Nysve? ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

HejsanALLA
1/6/19, 11:17 AM
#16

Peder Fredricson är en av världens bästa ryttare. Han säger massa kloka ord och är väldigt bestämd att ha en bra relation med hästen. Han har desutom släpt en bok. Köp den och påpeka saker i den för honom. Ingen etablerad ryttare tvingar sin häst med våld. Det håller inte. Det är svårt för personer som ser trångt inom detta ämne och/ eller är nybörjare. Men hästen gör antingen det den tror att den ska göra eller vad den tror den ska göra för överlevnad.

shia
1/6/19, 11:21 AM
#17

#12 jo men då finns det ju en ridskola iaf? Förklara för honom att han behöver en stor riktig häst och att om han nu så gärna vill rida så kan han betala för någon lektion åt honom å ridskolan. (om han my tyck det är för dyrt och onödigt så tappar han mest troligt intresset att prova rida någon av dina hästar då det blir så krångligt

Travis D
1/6/19, 6:13 PM
#18

#13 vet exakt hur kag ska uppfostra en häst och vet redan att man inte ska skrämma upp hästen. #14 det är exakt det jag säger. #15 han tog full galopp i hagenoch haökade omkull vid stenarna och slog u ryggen ganska rejällt. Veterinären sa att han kommer vara öm i ca 2 veckor och inte bör ridas under tiden #17 han vill inte rida lektion då han tycker det är onödigt när vi har 2 hästar

Lona
1/6/19, 8:49 PM
#19

#18, Aj då! Hoppas att han "bara" har slagit sig och inte fått några svårare skador. Krya på honom!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
1/6/19, 9:46 PM
#20

#18 jag vet inte om jag utryckt mig klumpigt eller om du inte förstår, men som jag förstått det vill inte du att din pappa ska sitta upp på din häst och visa dig "hur man rider" och "läxa upp" din ponny. 

jag gav dig förslag på att om din pappa envisas med att rida din häst, trots du förklarar han är för stor å din häst för liten för honom. så kan du säga att han kan rida på ridskola någon gång för att se "hur lätt" det är. 

sen om han vill göra det eller inte är en annan sak. Men syftet med det hela är att han inte ska sätta sig upp och rida på din häst. 

#13 sa aldrig ngt av det där riktat mot dig utan att den inte kunde förstå hur din pappa tänkte där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: