Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 704 ggr
Rafflan
1/2/19, 5:56 PM

Bomlös sadel till häst med manke?

Jag har en häst med lite högre manke än normalt, funderar på att köpa bomlös med flyttbara paddar under sadeln, men kan man få en sån sadel att passa en häst med lite högre manke än normalt? 

Om dem medföljande paddarna under sadeln inte får upp sadeln tillräckligt från manken, går det att lösa på något sätt då?

Annons:
shia
1/2/19, 6:43 PM
#1

Kan själv inte så mkt om sadlar, men ta ut en sadel provare. Min första passhäst(storhäst) hade. Väldigt hög make.. Men ägaren passade ut sadel (hon är sadel provare) dock så sprängde han järnhage och hans redan höga manke vart sne😂 så hon fick ändra på sadeln igen för å. Få den å passa. Men be en sadel provare pröva för nästa resultat =

Rafflan
1/2/19, 10:55 PM
#2

#1 hans vanliga sadlar är utprovade, bomlösa ska dock inte behöva provas ut då dem ska passa många olika hästar, men paddarna måste anpassas efter varje häst, och jag har hitintills aldrig sett en bomlös som passar hästar med hög manke :)

shia
1/2/19, 11:00 PM
#3

#2 aha, ok :) kan väääldigt lite om sadlar- överlåter det till sadelprovaren :P som jag överlåter skoning till hovslagaren XD (haha nu går dock min passhäst med vanliga järnskor fram å bak å normala broddar XD inte aluminiumskor fram med kopparsöm å så bak å fram sko där bak med två tåkappor på sidorna istället med brodd vid tån XD)

Travis D
1/2/19, 11:50 PM
#4

Även bomlösa sadlar bör passas ut. Dom kan passa många hästar men det kan bli otroligt fel, precis som med en vanlig sadel. Alla sadlar bör passas ut.

Upp till toppen
Annons: