Annons:
Etikettstallet
Läst 963 ggr
KaydeN
2019-01-01 22:23

jag flyttar till gård!!!

Nu händer det. Jag ska, 20 år gammal, flytta 14 timmar bort från all familj och vänner för att bosätta mig på en gård i Norrland!!! Jag är så överlycklig så det finns inte. Jag kommer dock inte flytta än på ett tag då det är en del att göra på gården så jag kommer åka dit i vänder och fixa och dona.

Meeen, till trådens syfte. Ni som flyttat till gård/bor på gård, vad har ni för tips till mig som aldrig tagit hand om en gård själv förut? Jag ska enbart ha mina 2 hästar till en början, så en del av ladugården ska göras om till en lösdrift och hagar ska sättas upp.  En sjukbox ska även byggas och sedan ska allt godkännas osv. Men vad ska jag mer tänka på? Vad är bra att ha på en gård? :D

Annons:
koppargaller
2019-01-01 22:31
Gronstedt
2019-01-02 07:55
#2

Grattis!

Kolla vad kommunen du flyttar till har för regler för gödselhantering och liknande,  så att allt sådant blir rätt från början. Kolla att det inte finns några begränsningar för hur mark och byggnader får användas. Beroende på lokala regler och på hur fastigheten är registrerad kan det behövas bygglov eller finnas miljöföreskrifter som påverkar.

Wheaten05!
2019-01-02 10:19
#3

Jag tycker att det är bra att ha någon typ av tungt fordon t.ex. truck eller traktor. Det gör det lättare att flytta balar, använda grus, skotta snö o.s.v! :)

shia
2019-01-03 12:40
#4

Prata med grannar och kolla med kommunen=) det är vad vi gör just nu iaf. Vi känner en längre bort som bott här vääääldigt länge å Han hjälp oss med mkt å om bidrag osv.

KaydeN
2019-01-03 22:05
#5

Jag ska upp om 1 vecka ungefär så då får jag ragga upp grannarna så jag har dem att vända mig till :) ägarna till gården bor inte där längre så de har ju ingen direkt koll på hästhållning haha. men men, allt löser sig :)

Upp till toppen
Annons: