Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 616 ggr
EPrince
1/1/19, 11:52 AM

Fullcheck-bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Jag har en ponny som är ganska hård i munnen, och som ofta (särskilt i hoppningen) protesterar när vi ska svänga. Typ om vi kommer på en ”båge” med hinder (tänk dig att de ligger typ 2 hinder i varsin ände av en ) då). Han protesterar och försöker liksom göra det svårt för sig själv istället för att låta mig rida en bra väg åt honom liksom. Då jag vet att han är en ponny som behöver mycket träning så tänker jag ändå att det kanske skulle vara ett bett som kan hjälpa oss lite eftersom vi tränar på en 90-100cm nivå. Tack för svar, berätta gärna om era erfarenheter 😀

Annons:
Gronstedt
1/1/19, 12:01 PM
#1

Du har nog mer nytta av att träna på spårning och balans än av att byta bett. Sväng med säte och skänkel, inte med handen, så försvinner problemet.

Vrilen
1/1/19, 12:30 PM
#2

Byta bett kommer inte lösa ''problemet''.

shia
1/1/19, 7:13 PM
#3

Om det är bettet som din ponny inte gillar så kan du gärna pröva byta bett, men pröva då flera olika, starkare och svagare. En del hästar trivs bättre med lätt kontakt på starkt bett, jämfört med ett mjukt bett där ryttaren drar. Men tror knappast att ett bettbyte gör sån stor skillnad, utan tror det hänger mkt på muskler osv. Har storleken på bågen någon betydelse? Vad exakt gör ponnyn? Bryter ut? Har din ponny respekt för dig och litar på dina vägar? Jag själv vill ha en häst som litar på de vägar jag erbjuder. Men det är ett ansvar jag har då att erbjuda bra vägar-annars tappar jag det förtroendet från hästen. Du ska kunna hoppa längst ut på bommen på rakt spår om du vill det, mitten andra gången å andra kanten tredje gången. - hästen ska ta den väg du vill. Och inte köra på eget hela tiden. Din häst ksk inte är tillräckligt stark att hoppa på båge å då får du träna lite på annat å bygga muskler. Ex spelar höjden ngn roll? Om du har bommar ist för hinder? Om svaretr att det funka med bommar men när det blir högre blir det svårare så ligger det nog inte i bettet.

Upp till toppen
Annons: