Annons:
Etikettövrigt
Läst 2543 ggr
shia
2018-12-30 23:09

(x)Vad betyder hästarna för dig? (ksk ska sätta X?

Att hästar betyder mycket för oss människor råder det ingen tvekan om, men vad betyder hästar för just dig? vore intressant att få läsa om hur annat hästfolk tänk å tyck vad hästar betyd för dem. 

sen betyd också hästmänniskor och förebilder mycket? är det någon som som betytt mkt för dig?

Annons:
Travis D
2018-12-30 23:22
#1

Allt. Asså hela mitt liv kretsar kring hästar. Har inga normala förebilder utan min största förebild är min mammas kompis. Hon hanterar och tränar sina hästar på ett sånt fantastiskt fint sätt! Hon visar att man kan träna hästar utan massa människan är härskaren och hästen slav o.s.v.

shia
2018-12-30 23:28
#2

för mig, som många säkert vet vid det här laget, betyder hästarna allt i mitt liv. Utan dem hade jag aldrig levt idag. under mobbningens tid var det shettisarna som fick mig att le och skratta och vara lycklig för en stund. kunde sitta och tänka på dem de där kalla vinterdagarna på rasterna när jag satt gråtandes på en sten ute i skogen. 

Utan dem hade jag inte haft något att kämpa för när allt känns som värst.

utan dem hade jag inte haft någon framtid. 

Utan dem hade jag aldrig försökt må bättre äns. eller försöka äta. Då jag behöv energi för att kunna rida på bästa sätt. 

sen med förebilder osv. Har två förebilder som jag verkligen ser upp till och eftersträvar. 

min ridlärare/ridtränare

-började rida lektion på lektionsponny för henne som 6 åring på knatte ridning. till att rida i de högre grupperna. till att ha henne på hästkunskapen då vi bytte ridlärare i gruppen. till att rida för henne med privathäst på privathästträningar. till att hon är anledningen min passhäst överhuvudtaget kan någonting idag och inte ligger i ett dike någonstans från att ha varit för pigg!

-hon stod inne på hoppbanan min första "hopptävling" (20 cm på b ponny)  och gav mig tips och var stort stöd i min första lokala dressyrtävling med min passhäst. 

-är väldigt fokuserad på detaljer å förklarar sambandet mellan de olika detaljerna som avgör mycket på det stora hela. 

-Alltid positiv och frammåttänkande men tänker även tillbaka för att se framstegen man gjort. 

-ser allt man gör, går inte å fuska inför henne haha. 

-ger förklaringar så man förstår, å hon förklarar även vad hon haft svårt för inom ridningen när hon var yngre, å vad tränare sa åt henne å hur hon tänkte osv. 

- aldrig gått från en ridlektion med negativt tänk efter jag haft henne. 

travtränaren jag är i stallet hos. 

-alltid mån om hästarna. 

-duktig på att lära ut- och vill man provar och tänker. 

- började vara i stallet för 4 år sen snart tror jag. började fylla vatten i hagar, och mins jag var överlycklig när jag fick ta in stallets gamling som gick myrsteg och fick borsta honom och sen släppa ut honom. 

första ridturen i stallet.  skulle få rida ett kallblodssto med syrran å en person. vi skulle bara skritta. gått bra. sedan typ 500 m från stallet- poff stack hon i full fart mot stallet. jag troro jag grät ganska mycket om jag minns rätt. 

Med åren har jag ridit in 2 från grunden. (samt utbildat dem också från skritt-galopp) utbildat 3 själv. (hjälpt till med en fjärde, samt ridit de hästar som kommit å gått å övat med dem) 

har tre just nu framför mig att börja rida in å började med en tidigare i veckan. prövvat lite med en  av dem tidigare i år ngn gång. 

lärt mig köra storhäst.

trots att min passhäst inte kommer göra någon mer start inom trav behåller han honom som träningshäst. och så jag kan ha honom som min passhäst och ridhäst osv.  en läromästare. (min passhäst har lärt 2 helt nybörjare att rida) brölloppsäst. dressyrhäst. 

tävlat en dressyrtävling och satsar nästa år på att tävla så många som möjligt för å få rutin. skrivit planering för nästa års mål å tävlingar osv. 

varit med å köra in unghästar(1 åringar) till att sela ut till tävlingar. först följa med syrran å sen även mer å mer själv sela ut. 

sen den tredje personen. 

min storasyster. 

- Alltid stötande. och lärorik. och allt hon säg ska man lyssna på å lära haha:) nejmen hon säg mkt klokt och tänker mkt och är nogran. och tänk mkt kring typ samspelet mellan häst å människa, osv. å alla hästar är typ förälskad i henne å har grym respekt för henne medans de kan stå å reta mig haha. 

modig- endast sett henne rädd en gång(När en häst i stallet startade å kvävde sig och gick omkull å fick halva fältet över sig å låg stilla kvar) enda gången jag sett panik i hennes ögon. 

ingen häst är för svår eller krånglig för henne. 

tuff- haha ingen lätt ridlärare. får man beröm av henne måste man rida riktigigt bra. annars är hon tyst ska man vara glad för då hittar hon inget å anmärka XD hon säg annars alltid som hon tycker. 

hon lär mig otroligt mkt. 

haha långt inlägg av mig som vanligt:)

powerade
2018-12-31 16:47
#3

För mig har det varit ett sätt att ha någonting att göra. Har aldrig haft myckrt kompisar. Men jag är inte insatt i tävlingar o s v så har inga förr bilder i hästvärlden. Att rida rensar tankarna och är så avslappnade. Blir glad när jag får se min egna lilla sötnos.

shia
2018-12-31 17:01
#4

#3 förebilder behöver inte vara inom tävling eller så=) utan kan vara en person du tyck rider på ett bra sätt med bra horsemanship eller duktig på lära ut eller så=

powerade
2019-01-01 11:11
#5

#4 det intresserar mig inte vad andra gör riktigt så därför har det inte blivit så att jag fått någon förebild riktigt:).

Nea00
2019-01-01 11:14
#6

Hästar betyder jättemycket för mig. Man är alltid välkommen till dem, och dem dömer en inte. En äkta vän, som alltid är där. Man ger en häst det den behöver, och den ger dig sitt hjärta

Annons:
shia
2019-01-01 11:53
#7

#6 eller hur… Å hästar bryr sig inte om rykten om ens som sprids. Vad för problem man har hemma eller någonstans.

Upp till toppen
Annons: