Annons:
Etikettridning
Läst 921 ggr
Nea00
12/30/18, 3:41 PM

Ridfrågor

Hej! Jag har lite funderingar kring detta med hästens form och vill gärna veta mer. 1. Hur får man en häst att vara framför skänkeln? 2. Hur får man hästen att inte bli för lång i formen? Och, hur får man den att bli kort?

Annons:
shia
12/30/18, 11:01 PM
#1

ridträning ridträning ridträning för duktiga tränare. många ridtimar så förstår du sen :)

LolloåLisen
1/1/19, 10:55 PM
#2

Bra frågor! Mycket som jag undrade förut och som jag ibland undrar när jag rider idag också….. Men det är olika för alla individer, hästar & människor, vi beter oss på olika sätt även i olika situationer. Det bästa är väl som #1 skriver, öva, öva & öva. Öva för duktiga tränare, öva för mindre duktiga tränare, och tänk på att öva.hela.tiden.🤣 Nu låter jag kanske jättekonstig och skriver osammanhängande meningar men jag är trött okej🤣👌🏽 Men tänk på att ta varje tillfälle "i akt" och försöka att hitta din grej, så förstår du sen :)

Lona
1/2/19, 3:43 PM
#3

Inte svar på just den här frågan egentligen, men TS, kolla gärna på lektioner med lite duktigare ryttare. Jag tror att man egentligen får ut mest av att se på de som ligger några snäpp över en själv, inte elitryttarna. Större chans att få bra, handfasta råd som man kan överföra till sin egen ridning. Det känns också som ett rimligare mål i början att sträva efter tex en fin bakdelsvändning än korrekta piruetter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
1/2/19, 4:12 PM
#4

Lagom lång/kort, hög/låg och så vidare är individuellt för varje häst och hur man måste göra för att komma dit är lika individuellt. Rid för tränare för att lära dig att se och känna hur olika hästar fungerar.

Men balans, spårning, lösgjordhet och bjudning är grundförutsättningar för allt annat.

BokDuvan
1/4/19, 1:18 PM
#5

Om du rider på ridskola så kolla på lektioner som är i nivåer högre än dig, du kan få många användbara tips då och om du exempelvis ska rida hästen som går lektion just nu efter får du en bra uppfattning om hur den är idag (pigg, seg, stel, bråkig osv) som du sedan kan utgå från när du sitter i sadeln. Självklart kan det sedan visa sig att hästen inte riktigt var så het som det såg ut, men genom att ha någon slags uppfattning om dagsläget har hjälpt mig mycket. Kolla även på nybörjarlektioner där de t.ex lär sig galoppera, det är alltid bra att återkomma till grunderna. Jag har den turen att varje vecka kunna använda mina kunskaper och förklara dem för knattarna när jag går bredvid och håller hästen. Det gör mig mer medveten om hur jag själv rider och hur jag kan förklara det för en nybörjare samtidigt som ridläraren är väldigt bra på att förklara olika saker!

Nea00
1/4/19, 1:57 PM
#6

Tack så jättemycket för alla svaren! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: