Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 671 ggr
Winstona
12/30/18, 2:18 PM

Trickträning

Hej! Blivit lite nyfiken på trickträning. Vad för trick kan era hästar? Hur lärde ni dom och tycker dom det är kul? Mest nyfiken och skulle gärna lära ”min” häst lite enkla saker😁

Annons:
Travis D
12/30/18, 2:39 PM
#1

Jag tränar tricks med mitt sto. Hon kan buga, pussa, snurra runt framför mig och gå runt mig. Hon kan även lyfta upp hoven om jag duttar på den. Hon älskar att få beröm och godis så hon tycker det är jätte kul. Nu går hon fram och pussar folk på munnen för att få godis 😹 Har använt mug av olika sätt. På puss så duttade jag på min mun, och sa puss, och när hon nosade där pussade jag till henne och hon fick godis. Då fattade hon. Snurra runt använde jag ett longer spö med fastknyten morot som jag fick henne gå runt i en cirkel. Hon är dock en väldigt smart häst som lär sig fort så hon lärde sig tricksen på nästan första försöket det tar henne ca 40 min innan hon kan ett trick (beroende på vilket)

Vikan
12/30/18, 4:33 PM
#2

Just nu kan han halvt buga, tränar det relativt sporadiskt så det har inte riktigt fastnar än. Annars kan han bara puss och sparka på en yogaboll på kommando haha. Han lär sig relativt snabbt, däremot så tröttnar han snabbt  på större kommandon (som buga), så sådant tar längre tid. Däremot så gör han väldigt mycket för beröm och godis!

Sparka på en boll lärde jag honom genom att visa han bollen framför honom och sedan be han ta ett steg framåt, vilket resulterade i att han sparkade på bollen. Puss lärde jag i genom att hålla handen uppåt, vid mitt öra - där han trodde jag höll i godis - och sedan tryckte han bara mulen mot min mun. La in röstkommando och godis, och nu sitter det haha

Vrilen
12/30/18, 9:48 PM
#3

Ponny kan buga, början till spansk skritt, ''parkera'' alltså att jag först ber henne stanna och sedan säger stanna och höjer handen mot henne så står hon kvar. Hon kan även inkallning när jag visslar på henne. En annorlunda sak är att hon kan gå fot😂

eeriksson65
1/2/19, 12:48 PM
#4

Lärt min att typ buga (han sätter bara fram ena benet och böjer sig ner) :P Puss, le (lyfta på överläppen), och sträcka fram benet när jag ber (blir typ en krafsning) 

Min häst är lite för godis sugen och kan vara lite oförsiktig så han förlorar fokuset lite granna så därför ber jag inte honom gå ner på sitt kvä för att buga, men jag höll en morot mellan benen och petade precis bakom hans ben (nära magen) och körde lite så.

För att le så höll jag bara en morot i handen, sträckte upp den och visade upp två fingrar medans jag lätt nuddade hans läpp så att han börjar lyfta på läppen för att komma till moroten, sedan fortsätter man vidare och nu kan han utan en godis bit i samma hand som jag visar fingrarna :)

Tycker det är väldigt roligt att man lär hästen något trick, är så gulligt *-*

❤️

Upp till toppen
Annons: