Annons:
Etikettridning
Läst 1092 ggr
Nea00
2018-12-29 20:19

Hästens form

Hej!
Nu på nätet så ser man många diskussioner ang  hästens korrekta form. Många säger ju att hästen ska höja och arbeta med ryggen, trampa under sig och ha god bakbensaktivitet, ha nacken som högsta punkt och att hästen ska gå lite framför lodplanen. Jag tycker själv att det låter lite konstigt att hästen ska gå framför lod, och inte PÅ lod. Hur ska hästen egentligen gå? Lite framför lodplanen, eller PÅ lodplanen?

Annons:
Vrilen
2018-12-29 20:40
#1

lite framför enligt mig.

Lona
2018-12-29 20:43
#2

#1, Och definitivt hellre lite framför än lite bakom lod - det är big no no!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

thistletoe
2018-12-29 20:53
#3

Följdfrågan är då: Hur definierar ni lodplan? Tror man får ganska intressanta svar om man frågar det också. Jag ser gärna att den går på lodplan, men det beror ju också på hästens utbildningsnivå, dagsform, syfte med ridpasset osv. Och ja, hellre framför än bakom.

Nea00
2018-12-29 21:18
#4

Tack för svar! #3, ja precis.

Jag vill bara se era svar nu, motivera VARFÖR ni tycker att hästen hellre ska gå framför lod än bakom lod. Har det med hästens muskulatur och skellet att göra? Jag frågar för att jag vill lära mig och se folks intressanta svar :)

Gronstedt
2019-01-02 15:01
#5

#4: Det där med lodplan är egentligen oväsentligt, det är bara en tumregel. Det viktiga är att hästen inte böjer in huvudet i förhållande till halsen så mycket att den till exempel får svårt att andas och svälja eller "krullar ihop" halsryggen så mycket att den kan ta skada. Man använder "bakom lod" som tumregel för att de flesta hästar skulle få problem om de hamnade bakom lodplanet. Det är därför rollkur är förkastligt.

Det är inte alls sällsynt med hästar som är byggda så att de inte ska gå ens vid lodplan. Det handlar bland annat om hur vida ganascherna är.

Travis D
2019-01-02 15:28
#6

Mitt bästa tips vore att kolla ponnyy.se på instagram hon skriver MASSOR om hästens form och sånt.

Annons:
Zav
2019-02-28 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Framför eller på lodplan för att halsen sitter fast vid öronen och inte vid tungan.. 😛

(mer utförlig förjklaring på denna sidan: http://www.sustainabledressage.net/rollkur/behind_the_vertical.php)

Upp till toppen
Annons: