Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 644 ggr
lisgillbaloo
12/28/18, 10:21 AM

Bett

Hej! Jag äger en väldigt stark tinker, hon går p ett vanligt tredelad bett nu men då hon tar tag i bettet osen har hon bestyret. De gör att man måste vara hård i munnen och det hade varit skönt o slippa. Tips på nytt bett? Har funderat på ett apple mouth tvådelat men blivit en uppförsbacken på den tanken. Tacksam för svar inom snarast.

Annons:
Gronstedt
12/28/18, 11:18 AM
#1

Vilket bett en häst gillar och fungerar med är väldigt individuellt, men vilket bett du än har kommer hästen att vara starkare än du så länge du inte sätter på något som verkligen gör ont.

Det är sällsynt att hästar verkligen "tar bettet". Om hon verkligen får upp det mellan tänderna, så släpp ut sidostyckena lite så att bettet hamnar längre ned i munnen. Biter hon i bettet är nog inte plastbett någon bra idé, det skulle fort bli fullt med märken och vasst och otrevligt.

Oavsett bett (eller bettlöst huvudlag), jobba på att INTE ta i tygeln, så att hästen inte har något att ta spjärn mot. Måste du ta, så ta kort, så hårt som behövs, och ge genast efter igen. Många hästar slutar vara "starka" när de inte har något att hänga tag i. Öva samtidigt på att använda säte och röst för att göra förhållningarna.

En lösning kan vara aachennosgrimma eller remontnosgrimma, de gör att bettet ligger mer stilla i hästens mun så att man kan vara tydligare med små hjälper. Men sätter man på sådant finns risken att man döljer en "legitim" protest från hästen genom att hindra den från att visa eventuellt obehag.

Rafflan
12/28/18, 12:06 PM
#2

Många hästar som blir starka/biter tag i delade bett trivs bättre på raka bett med fasta ringar då dem ligger mer still i munnen, så prova det.
Att få hästen att lyssna på en mjuk hand ligger i träning :)

powerade
12/29/18, 10:09 PM
#3

Min häst slet i betten förr såfort jag tog tyglarna men han sprang inte ifrån. Vanligt rakt funkade bättre än 2 och 3delade. Kimblewickbett gör att jag kan vara mycket mjukaare i tyglarna samt att han verkar acceptera den. Annars kolla på bett med koppar t ex 3delat med kopparmitten vilket ger en speciell smak som påminner om blod vilket gör hästen lugnare. Prova rid på bettlöst och träna framförallt på snabb eftergift direkt hästeb lyssnar. Man får överdriva;) ibland tar jag får en bromsning ger långa tyglar tar så försiktigt men så pass det behövs och långa tyglar så det blir beröm direkt dom saktar ner liksom:)

Upp till toppen
Annons: