Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1073 ggr
Ellen_
12/27/18, 9:22 AM

Tips på bett/ bettlöst

Hej! Jag har en sent inriden 6åring här hemma. Hon blir ofta pigg och i vissa fall när jag rider dressyr så bara tar hon bettet och springer. Vi jobbar massor med halvhalter och att göra halt varje gång hon ens visar tendens med att ta bettet. Men problemet framstår att hon varje gång när hon gått stabilt i form och varit trevlig några steg så ska hon bara springa. Just nu går hon på ett PS Nirak med ett tredelat bett men jag kännetecknas att jag vill variera mera. Jag har läst massor om både bettlösa och bett men verkar inte bli på det klara. jag vill inte ha någon häveffekt då jag tror det stressar henne så pelham och hack känns inte 100. Vad skulle ni rekommendera? Jag vill ha ett stabilt bett (löst) som är stabilt i munnen och ser gärna att jag inte behöver dra utan jag vill kunna vara mjuk och känslig men de gånger jag gör det i nuläget går det bara fortare och fortare så att jag tillslut måste ruska tag i henne. Vilka bett rider ni helst på och vilka ratar ni?

Annons:
thistletoe
12/27/18, 9:41 AM
#1

Du ska aldrig "ruska tag" i hästen, då kommer förmodligen problemet bli värre då du lär henne dra genom att bjuda in i dragkamp. Du säger att hon blir springig efter att hon gått stabilt i form en stund, kan det inte vara så enkelt att hon blir trött och försöker komma undan genom att springa? Då kommer du definitivt inte kunna samla tillbaka henne genom handen. Jag har en ponny som av andra beskrivs som het, men som jag bara rider på rakt och tredelat eggbett, ibland även sidepull eller bosal. Mer behövs inte, eftersom jag lagt mycket tid och tålamod på att lära henne ta förhållningar i sätet. Gör jag vad som hade varit en normal halvhalt på annan häst på henne så blir det pallnit, men det kräver som sagt tålamod från din sida. Jag tror inte någon häst inte går att få så känslig för sätet, men man måste våga släppa "nödbromsen" och lita på att de kommer att lyssna. Tar de inte säteshjälperna, ja då kanske man måste ta en halvhalt i tygeln, men absolut aldrig "ruska tag", för där har du början på en lång avlärning, både hos dig själv och hästen.

Vrilen
12/27/18, 9:49 AM
#2

Ratade bett helt och hållet för några år sedan. Har många olika varianter av bettlöst. Om du inte vill ha en hävstångseffekt så kan man kombinera ett kapson med ett hackamore. Så som på bilden. Då kan man rida på kapson tygeln och skulle hon sticka eller att man känner att man måste göra något tydligare så kan man använda hackamore tygeln.

Rider även på sidepull, indianhackamor och repgrimma och det som funkar bäst för mig är en vanlig lädergrimma😃 Hoppas du hittar något som funkar till er!

Ellen_
12/27/18, 9:50 AM
#3

#1 jag håller verkligen med dig och jag försöker alltid vara så snäll som möjligt och hitta nya lösningar. Jag jobbar massor från marken och hon rids bara några pass per vecka resten är bara arbete från marken och uteritt samt promenader. Jag funderar på att köpa ett bettlöst med korta stänger (det ser typ ut som ett litet kryss) då jag helst avlastar henne från handen. Så jag vet inte om jag la fram det fel eller något för jag försöker alltid vara snäll och lugn. Dock i lägen när hon tar bettet och rusar så kan det ju bli farligt för både mig och henne och jag kan verkligen inte få kontakt genom att krama i sådana lägen. Ibland funderar jag på att sälja henne men jag vill att det ska fungera plus att jah anar att de lär betsla upp henne ganska rejält då hon har en enorm kapacitet i hoppningen. Jag vill somsagt inte skynda henne eller något och jag försöker jobba mycket med NH och ska ev. Börja träna lite AR men jag kan inte förbi se ett sådant tydligt problem.

thistletoe
12/27/18, 10:09 AM
#4

#3 jaså det är så pass illa. Uppfattade det som att hon bara blev överilad. Är hon kollad i munnen så hon inte har några problem där? Ryggen? Skulle kunna vara någonting som triggas när hon använder rätt muskler och kommer under sig tänker jag. One rein stop, är det något du är bekant med? Kan vara värt att lära henne, för det fungerar ju oavsett vilket bett eller icke bett du väljer om hon blir svår att få stopp på.

Caf_Roy
12/27/18, 11:52 AM
#5

Testa ett pelhambett med två tyglar. Rid på den övre tygeln (=ingen hävstång) när hon sköter sig och använd den nedre tygeln när hon drar. Många hästar föredrar pelhambett eftersom kedjan och stängerna gör att det ligger mer stilla i munnen. Vad gäller bettlöst skulle jag starkt avråda från det så länge du har svårt att få stopp på vanligt bett då bettlösa som regel är mildare och därmed svårare att få stopp med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
12/27/18, 12:02 PM
#6

Min heta häst trivs bäst på rakt bett med fasta ringar, då blir han mjuk och lätt i munnen.

Dock är jag lite inne på samma spår som #1, att hon kanske springer iväg då hon inte orkar det du kräver? rid för instruktör när hon gör så och se vad dem säger om beteendet :)

När kollades hästen senast i munnen?

Är det så illa att det är farligt utom kontroll så gillar jag raka kimblewick bett, då det finns 3 olika styrkor och är ett väldigt snällt start bett.

Annons:
powerade
12/27/18, 12:36 PM
#7

Min häst slet mig ut sadeln såfort jag tog i tyglarna förut. Har ridit på vanligt rakt. Men ett rakt kimbelwick bett funkar funkar mycket bättre. Mycket lugnare i både mun och huvud. Rider även med sidepull ibland när vi bara är ute utan krav

Upp till toppen
Annons: