Annons:
Etikettridning
Läst 2324 ggr
Nea00
2018-12-18 16:40

Hur får man igång hästens bakben?

Hej! Just nu så håller jag på att försöka få ponnyn jag rider på i en fin form där energin kommer bakifrån. Problemet är att jag inte riktigt förstår hur man ska göra för att få igång hästens motor bak. Endel av det kan väl vara att få hästen att tänka frammåt, mycket övergångar och halter från trav så att hästen sätter bakbenen under sig? Detta är väldigt oklart för mig så skulle vara mycket snällt om ni kunde slänga in en kommentar! Jag undrar också, hur en korrekt halvhalt utförs. Förbereder man sig inför att man ska göra en halt men aldrig gör en halt? Kramar man om yttertygeln och driver? :)

Annons:
Nea00
2018-12-18 16:44
#1

Glömde tillägga en sak. Hur får man hästen att bära sig korrekt?

HejsanALLA
2018-12-18 21:18
#2

#1 Ojoj det här är mycket att skriva om. Detta ämne är djupt och väldigt brett. En häst bär sig när den är i balans. Tänk dig att du ska kunna släppa tyglarna och hästen inte ska tappa formen, kunna bära upp dig. Jätte nyttigt att få låta hästen gå på långa tyglar ibland även när man arbetar den i alla gångarter. En halvhalt är ett sätt att få hästen att samla sig det vill säga få in bakbenen under sig, bära upp sig. Man gör ett snabbt kommando som är som en halt men släpper efter innan hästen bryter av till en annan gångart eller gör halt. Bästa sättet är att lära sig på en läromästare eller ta hjälp av tränare. I början kan du tänka att ta bak skänkeln lite längre mot hästens bakben när du skänklar. Hästen lär sig då bättre att det ska vara som en stöt från bakbenen. Men kom ihåg att inte släppa fram hästen när du skänklar. Ha kvar händerna lite längre bak så hästen samlar sig när du skänklar. Det innebär inte att du ska dra i hästens mun. Bra övningar är lätta att komma över på internet. Men förvänd galopp, bak- framdelsvändningar, rygga, skänkelvikningar, cavaletti, studs, övergångar och tempoväxlingar. Detta tar lång tid att lära sig. Se om du hittar någon utanför internet som kan lära dig bättre. Försök få hästen att höja ryggen ( lätt när man jobbar den i låg form, kortare i kroppen, mer energisk. Var den har halsen är inte så viktigt. Bra att tänka är att hästen ska gå med hovarna precis under sig.

Nea00
2018-12-18 21:30
#3

#2, tack för ditt svar! :)

tiger tok
2018-12-20 08:17
#4

Att få hästen att gå i en korrekt form är inte så lätt alla gånger. På många hästar brukar ett ordentligt stöd på yttertygeln hjälpa. När en häst arbetar korrekt samlar den ihop sig och bakbenen hamnar under den, om man står från sidan kan man se att bakbenen landar på samma ställe som hästen lyfter frambenet från, som att den håller på att trampa sig själv på frambenet men drar upp frambenet precis innan.

Travis D
2018-12-20 08:37
#5

Tror det var ponnyy.se på Instagram som skrev ett inlägg om att få hästen att gå i form och om hur man aktiverar bakbenen

Travis D
2018-12-20 09:37
#6

Sök på #ponnyyfakta på Instagram så hittar du flera inlägg om hästens form och sånt

Annons:
Nea00
2018-12-20 20:23
#7

Okej, tack för era svar! Så att det kan vara olika  från häst till häst, jag ska driva men inte släppa fram hästen, tempoväxlingar, lösgörande övningar, övergångar, mycket halvhalter, vara i god balans och inte vara hård i hästens mun? :)

Gronstedt
2018-12-20 22:42
#8

#7: Ja, alla hästar är olika och varje häst kan vara olika från en dag till en annan.

Nea00
2018-12-29 21:23
#9

Förresten, vad tycker och tänker ni om hästens form? Hur tycker ni att en korrekt form ska se ut och utföras av ryttaren?

Upp till toppen
Annons: