Annons:
Etikettövrigt
Läst 587 ggr
shia
12/18/18, 9:09 AM

Vad gör ni i jul?

Hej! Vad gör ni under jul med hästar/stall? Julen kommer med stormsteg och själv har vi inte hunnit pynta hemma än då vi kört flyttlass om helgerna. Ska mest troligt rida min passhäst, samt påbörja inridning på tre 3 åringar(fyra år efter årsskiftet) 2 kallblod å 1 varmblod. Heeelt skilda personligheter. Kallblod 1-otroligt het å svår å köra. Supermysig å hålla på med Kallblod 2- världens kolaste å lugn å köra. Lite lat ännu men börjat tagga till lite i lopp (vart med båda sedan de var lite mer än 1/2 år gammal) Varmblod-lat, Selig och en liten lullepelle som gillar dofta på blommorna och titta på stjärnorna. Inte riktigt förstått han ska springa ännu haha.

Annons:
Travis D
12/18/18, 9:19 AM
#1

Jag firar jul med familjen sen åker jag till min farfar och påbörjar inridning av vår Connemara på 14 år. Sen ska jag träna med Kakan annars vet jag inte =)

zemlathebunny
12/18/18, 10:02 AM
#2

Debuterar 80 cm clear round den 29:e på min 5 åring sen bara mysa på uteritter, hoppa ute i skogen, sen ibland dressyr och hoppning på banan.

shia
12/18/18, 11:58 AM
#3

#2 Hur lärde du lostjärn hoppa? Alltså utveckla den om man säg så😂 Haha ska försöka lära min passhäst hoppa nästa år så vi kan börja tävla hoppning också. Hoppat honom en gång å han kunde galoppfattningen klockrent då mot hindret, hoppade av jättelångt innan, lagom högt, å landa jättelångt efter😂 (min tränare höll på dö i skratt när jag berättade XD hkn frågade hur vi tränat under helgen-ja vi prova hoppa XD. Iaf så var det som han tog ett stort galoppsprång över. Vart bättre andra/tredje hoppet. (märkte haha att man ksk ska styra också, då han lyssnar helt på dit jag vill å kom inte med ngt eget förslag XD utan dit jag styr dit far han haha. (heh en anledning till att hålla koll vart man rid)

thistletoe
12/18/18, 2:00 PM
#4

Extra dressyrträningar 23e och 30e och på julaftons morgon blir det julritt genom byn, i övrigt rullar vi på som vanligt. Ja, förutom vila i veckan då, eftersom jag har så långa och krävande arbetsdagar inför jul och jag känner då att både jag och hästarna får mer ut av att ta vintervilan nu.

zemlathebunny
12/18/18, 2:26 PM
#5

#3 Jag satte bara fram bommar först eftersom han aldrig hade sett bommar förut, men sen höjde vi lite och på en och samma träning hade han gått från att aldrig sett bommar till att hoppa 60 cm. Sen tränade vi hoppning lite då och då (ca 1-2ggr/ månaden) och tränade mycket på styrkan i galoppen. Vi har sjukt mycket kvar att träna men vi kör bara på liksom haha😅 Det är bara att driva framåt och hoppas på det bästa, fullt på medvetslös😂😂

shia
12/18/18, 4:27 PM
#6

#5 👍 Ja min passis hade då sett bommar tidigare men just det här med att hoppa haha. Vart dock chockad då jag trodde han skulle stanna å sen ta jättekliv, inte att han skulle förstå han skulle hoppa. Avbröt dock efter 3-4 hopp då han vart lite väl taggad. 😂 Nejmen jobbas mkt med upphöjda bommar osv. Ibörjan klev han igenom bommarna men nu lyft han fötterna. Så tänk ha som mål nästa år börja hoppa å starta ngn hopptävling =) (mål är kunna starta 110 hoppning å msvb dressyr med honom inom några år) Du vet moflos jerker? (om du sett honom) det är en kallblod travare som tävlar hoppning numera. Såg den förra våren o paay and jump 80 cm samt 90 cm. Nu startar den 1 m /110. Travhoppandes 😂 såg lite roligt ut kom i trav, landa galopp-bröt av å fortsatte. Antar då den ksk blir väldigt stark i galoppen😂

Annons:
zemlathebunny
12/18/18, 4:30 PM
#7

Har aldrig sett honom, men det lät väldigt roligt! Han måste vara rätt skicklig att ta sig genom en hel bana på 110 i trav😅

shia
12/18/18, 6:47 PM
#8

#7 Ja eller hur! Har fantastisk hoppteknik haha. Du får kolla nästa gång de e hopptävling på ngn av ridklubbarna I våran stad. Otroligt inspirerande är det iaf, då jag såg den när den tävla trav å sen två dagar senare hoppning😂

shia
12/18/18, 9:09 PM
#9

Blir att öva lastning på transport i jul… Skulle ta transporten ist för hästbilen/hästbussen. Kändes fin när jag red fram hemma. Skulle lasta. Han har krånglat lite en gång men annars gått på direkt. Inte sjutton ville han gå på… Efter 30 min ringde mamma å sa vi ej kom på träningen. Försökte lasta honom 10/20 min till men gick inte så red istället på ridbanan… Gjorde verkligen allt jag kunde komma på…. Tillslut gav jag upp å satt mig mitt i transporten å "tjura" å vägre kolla på honom. Han tog två steg på rampen å kom med mulen för å kolla om jag var okej. Men såg sen lika tjurig ut med blicken igen… Å klev ej ngt mer fram…

shia
12/18/18, 9:23 PM
#10

Jag tror jag kommit på nu vad problemet är. Jag tror han är less och vill ha mer ompyssling. Senaste veckorna iochmed flytten å allt har jag endast ridit honom 1-2 ggr/v och han har körts de andra dagarna. Ingen massage eller bara kärlek förutom någon enstaka gång. Så I jul nu ska jag verkligen ge honom all tid jag har, massera, borsta, ryckta, rida skogsturer osv med honom. Tömköra honom. Någon gång.. Eller vad tror ni?

zemlathebunny
12/18/18, 11:29 PM
#11

Det låter bra! 😊 #10 Jag och Lostjärn är typ ute i skogen för det mesta nu för det gör oss båda jätteglada och motiverade☺ Lostjärn har också lite problem med lastningen. I början var det inga problem, han gick raka vägen in. Men sen upptäckte han att det gick att vägra och då har han börjat med det😕 Han gick dock på en stor hästlastbil med Alpackor i när vi skulle åka hem till Piteå igen😂 -Kor är livsfarliga och jätteläskiga men Alpackor tycker jag om, säger Loet😂

shia
12/19/18, 7:16 AM
#12

#11 Ja, alltså han har ju alltid gått På annars så. Jaja några problem måste man väl stöta på.

Winstona
12/21/18, 3:20 PM
#13

Ska iväg till stugan nu under julveckan men kommer hem innan nyår🎁 Då är planen att börja försöka lära medryttarhästen att hoppa😛 Mycket bomträning så hon lär sig att se avstånd och att man inte ska slå i haha. Hon är westernhäst och ganska skänkeldöv så det här med att hoppa funkar inte riktigt än haha. Hon tycker mycket om det men eftersom hon inte alltid lyssnar fram måste vi jobba lite mer med det. Dessutom är hon inte så bra på tempoväxlingar så det är oxå nåt vi jobbar med. Jag har henne 3-4 gånger i veckan och eftersom jag rider på ridskolan 3+ gånger oxå så hinner jag oftast bara rida ca 45 min och hon behöver träna mer kondition och styrka. Så nu under jullovet tänker jag att jag ska spendera myyycket tid med henne❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: