Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 784 ggr
Travis D
12/17/18, 11:24 AM

Försent att rida in?

När anser ni att det är försent att rida in en häst? Vad är nack delarna att rida in en häst som är över 10 år? (12 i detta fall) om den är mycket tränad från marken kan det underlätta träningen från ryggen? Är det försent för mig nu att börja rida in en 12? Han kommer bara ridas i skog/ut och kanske lite lätt på banan. Så jag planerar inte att göra honom till en tävlingshäst eller så. Tror ni det är någon idé att försöka?

Annons:
BokDuvan
12/17/18, 11:34 AM
#1

Prova kan du väl alltid göra, den behöver ju bara förstå sväng, start och broms i princip för att ridas ut i skogen.

Gronstedt
12/17/18, 11:42 AM
#2

Det  är aldrig för sent att lära en häst något nytt, om inte den har kroppsliga problem som lägger hinder i vägen. Att hästen är tränad mycket från marken är en stor fördel i sammanhanget. Om det är en häst som sprungit lopp i många år är det dock mycket nytt att lära, så bäst att ta det sakta och varsamt.

[134643]
12/17/18, 11:50 AM
#3

Absolut värt att göra! Jag har skolat om en travare, som visserligen inte var över 10 år, men sak samma tänker jag. Han blev en helt underbar ridhäst, men ta det långsamt är mitt råd 😊

[134643]
12/17/18, 11:51 AM
#4

Blev ju nyfiken nu haha. Ska ni ta över en till häst? 🙂

Travis D
12/17/18, 12:03 PM
#5

#1 Okej! #2 han är helt frisk dock harvhan bara gått i hage och blivit hanterad från marken av mig och min farfar, en connemara så han har varken gått trav eller galopp =) #3 #4 det är min farfars Connemara. Jag fick honom när jag var 7 men då var det mer att jag klappade och borstade honom, och jagvkunde inte riktigt rida in honom då, han ör bara insutten av mig =) men nu när jag sökt upp mer om inridning och kollar videor och löst på så vill jag testa rida in honom och förhoppningsvis lyckas 😊

Gronstedt
12/17/18, 12:07 PM
#6

#5: Då borde det inte vara svårt att lära honom att bära ryttare, speciellt om han redan är insutten. Ta det lugnt så att hans "ridmuskler" hinner med att byggas upp bara 🙂. Mycket skrittpromenader under sadel är utmärkt både för att träna hans muskler och er kommunikation.

Annons:
Upp till toppen
Annons: