Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 490 ggr
HejsanALLA
12/16/18, 10:15 PM

Det är dags för landets alla ryttare att samlas

VA FAAN är dethär?!

Blir besviken, rädd och arg?!

Verkar som många är inne ikväll så varför inte ta det nu. Vi måste verkligen stå upp för våra hästar. Gå på andra om dem inte sköter sina hästar korrekt. Säg inte att det inte är våra buisness för det står i Code of Conduct att vi har ett ansvar att agera vid sånna tillfällen. Men det jag menar är att hästen alltid ska gå först. Den är lika mycket värd som en människa.

Det jag vill diskutera är att detta inte är rätt. Straffen för djurmisshandel. Det känns som samhället tittar på djuren och sen tittar bort. Hör så många gånger om människor som smyger sig in i stall och våldtar hästarna. Orkar inte ens skriva hur jag känner för det. Det är hemskt. Men vilka insatser gör polisen för det?! Vad blir det för straff?! Ungefär inget alls.

Vi måste gå tillsammans. Låta och höras för våra bästa vänners skull. Hästarna ska inte fara illa sådär. Ingen gör någonting och man hör varanan dag om folk som smäller smällare nära häst hagar och hästarna blir rädda och springer ihjäl sig. Tänk om det nästa dag är din häst. Det är dags att skapa lite respekt för våra hästar.

Annons:
shia
12/16/18, 10:27 PM
#1

Tyvärr finns det sånna människor. 1/100 av alla som bryr sig och vill göra skillnad försöker göra något åt det. Som inte kan stå å se på. Men även fast 99 andra bryr sig å håller med. Finns det folk som gör allt för att tysta ned.

HejsanALLA
12/16/18, 10:30 PM
#2

#1. Håller med. Det är tragiskt. Men vi kan inte stå och se på. Vågar påstå att minst 365 hästar far illa varje år eller dör pga andra människor utanför ridsporten bara i Sverige. Nästa gång är det kanske hästen man älskar över allt annat som blir skrämd av en smällare. Respekten för hästar, ryttare och ridsport måste förbättras.

BokDuvan
12/16/18, 10:57 PM
#3

Ja eller hur, icke-ryttare beter sig som om detta inte ens är en sport. De säger att hästen gör jobbet och att du inte gör ett skit. Blir så arg när jag hör det och vill slänga upp de på älsklingsponnyn på ridskolan och ba ”här, hoppa det hindret” för att få de att fatta, men på samma gång vill jag inte utsätta hästarna för de ignoranta personerna som lär göra mer skada än nytta. Jag må visa att jag har rätt men aldrig att jag gör det på hästens bekostnad. Undrar lite hur de ens tänker med de resonemanget

shia
12/17/18, 7:33 AM
#4

Tyvärr är det folket i branschen jag anser är värst… Som kör som dårar på stallbacken trots de själv har hästar… För inte tala om korruption och falska människor som gör allt för att sabotera för en. Mång säägar hästsporten osv är så unik för det är så bra samspel osv. Kanske bland barn. Men mana blir förskräckt när man ser hur elaka vuxna kan vara, bara för de är avundsjuka. Travtränare jag är hos-får så mkt skit, bara för folk är avundsjuka på att han kan ha 10-14 travhästar, unghästar, träna och tävla för att det är roligt. Hur mkt skit han får för att han inte kan se på när hästar far illa, travbanan misskött osv. Då han vill ha en bra trava läggning och att hästarna ska komma i första hand. Det är massor som håller med oss men inte vågar göra/kommentera något-i rädsla att själva bli utsatta. Iår har våra hästar varit sjuka, råkat ut för olyckor i lopp, varit skadade, stallet har brunnit minuter från att vinden fått eld å då några min till så hade hela stallet varit uppbrunnet. På det folk som gör allt för att sabotera. I flera år har det pågått. Hade jag varit travtränare hade jag gett upp för länge sedan eller flyttat. Nog för att alla ska få kunna hålla på med dessa fantistiska och underbara djur. Men finns så jävla mkt folk som man skulle vilja kasta ut från vår sport.

BokDuvan
12/17/18, 7:51 AM
#5

Precis, och inte ens proffsryttare inom dressyren förespråkar en korrekt form. Hästarna går oftast bakom lodplan men ändå kommenterar alla att hästen går så fint och att hen ser så himla bra ut. O detta är ändå personer som tävlar på hög nivå, blir ledsen när jag läser om detta, själv kan jag inte rida hästen i form riktigt än även om jag är på väg, så är sjukt tacksam för att jag har en lärare som faktiskt förespråkar en hälsosam och korrekt form. Finns en ponny på ridskolan som lätt böjer på nacken osv, så fort huvudet hamnar bakom lod får ryttare tillsägelse att jobba i en högre och ev en öppnare form för att hon inte ska knäppa av i nacken. Håller verkligen med dig att det inom sporten ofta brister och att många har okunskap

HejsanALLA
12/17/18, 1:57 PM
#6

#3 Jag vet. Man vet inte hur man ska få dem trögfattade människorna att fatta!!!

Annons:
HejsanALLA
12/17/18, 1:58 PM
#7

#4 Ja det är många i denna branch som inte alls heller har den respekten. Även om jag fortfarande anser utom stående har gjort värst skada.

HejsanALLA
12/17/18, 1:59 PM
#8

#5 Det är allt för vanligt. Många ser på unga som gamla ryttare och häpnas över hur fint hästen går. Men man ser inte hur den försöker bryta sig loss och går obekvämt. Vart har harmonin försvunnit???

Upp till toppen
Annons: