Annons:
Etikettridning
Läst 2148 ggr
[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:17

när blir man en bra ryttare?

Hej! Jag är en tjej på 16 år som gick på riding när jag var 14-15 år (1 år), men slutade och haft uppehåll på 1 år. Jag vill börja med ridning igen men det är för sent att anmäla sig och stallet behöver ingen mer personal. Jag kan börja på ridning till hösten, om 7 månader, men det är långt kvar. Det blir bara längre och längre tid från hästarna. Mitt mål när jag började på ridning var att kunna tävla och hoppa 130cm. Jag är självklart medveten om att hästen ska kunna hoppa så högt och att jag själv ska klara det, men jag undrar hur lång tid det kan ta tills jag uppnår mitt mål. Jag är också medveten om att det ska vara kul att rida och inte bara kunna hoppa höga hinder, men mitt mål är som sagt 130cm. Jag kan inte ens galopp eftersom jag bara gick på ridning i 1 år, så målet är långt ifrån. Jag har ganska lätt att lära mig att rida och lärde mig snabbast i gruppen, men jag lärde mig bara trav för sedan slutade jag. Jag har ångest varje dag när jag ser alla duktiga ryttare i min ålder och jag blir avundsjuk.. Jag vet att det låter sjukt, men jag vill så gärna bli en duktig ryttare. Jag skäms för att jag är 16 år och kan inte ens galopp.. Hur som helst, hur lång tid tog det för er att bli duktiga ryttare?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:20
#1

Finns det något sätt jag kan träna hemma på att bli en bra ryttare när jag börjar på ridning i höst? Jag har 7 månader på mig att bli stark i kroppen och att träna balans, men hur kan jag träna för att ha bra förutsättningar när jag börjar på ridning?

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:25
#2

Förlåt för många kommentarer efter varann men det är saker jag glömt lägga till i texten. Jag önskar att jag började på ridning när jag var 5-6 år för då hade jag varit bra och kanske haft egen häst nu. Jag blir så avundsjuk på folk som är duktiga ryttare och tävlar osv….. Jag vet att det låter konstigt i mitt tänkande, men det är såhär jag känner och tänker :)

Gronstedt
2018-12-16 18:33
#3

Det beror på hur bra kroppskontroll du har och på hur bra du är på att vara lyhörd för djur. Och på vad du menar med "bra".  Men träna på att vara lyhörd för djurs signaler, att läsa av subtila signaler i kroppsspråket och att uppfatta små tyngdpunktförskjutningar. Och på att röra händer och fötter, underben, överben, sittben och axlar en i taget, utan att flytta på resten av kroppen. Det är guld värt i sadeln.

Vrilen
2018-12-16 18:34
#4

Känner att om du är avundsjuk och redan har ett så högt strävand så blir man inte en bra ryttare. Visst du kanske kommer komma så långt men det är så mycket mer som spelar in än att bara kunna hoppa högt.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:42
#5

#4 Jag förstår det och det behöver jag hjälp med. Man blir inte bra om man rider 1 timme i veckan. Dom som kommer riktigt långt i ridningen rider varje dag.

Gronstedt
2018-12-16 18:47
#6

#5: Det är nog inte det #4 menar. Det är inte hur ofta man rider som är det viktiga, det viktiga är om man har som mål att finna gemenskap och samspel med en levande varelse eller om man har som mål att kunna pricka av vissa prestationer på sin "bucket list".  Den som är ute efter det sistnämnda kan möjligen bli en tekniskt korrekt ryttare, men inte vad jag skulle kalla en bra ryttare.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:55
#7

Jag önskar att jag började på ridning när jag var liten. Jag kan inte satsa på ridning till 100% och nå mina mål eftersom jag inte kan hålla på med hästar för tillfället. Jag mår riktigt dåligt över det här och har gjort det i 1 år. Dom som blir/är proffsryttare började när dom var små och rider varje dag och når sina mål. Men jag kan inte ens galopp och är 16 år, jag skäms. Mitt liv är meningslöst. Jag är inte duktig på någonting.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 18:59
#8

Jag önskar att jag kunde sätta på mina ridkläder, åka till stallet och rida min egen häst och tävla stora tävlingar som andra. Mina föräldrar kan ju inte göra någonting åt detta eftersom det är för sent för mig att bli proffsryttare.

BokDuvan
2018-12-16 19:03
#9

Träna styrka och kondition, fokusera mycket på mage och rygg då det är därifrån du arbetar med kroppen. Kan du inte leta efter medryttarhäst? Om du har tur kan du hitta någon som är villig att låta dig rida lektioner i utbyte mot stalljobb och att du tar hand om hästen. Att bara skritta den en halvtimme kommer att kännas jobbigt i början, det kan jag lova. Ridning handlar om följsamhet och kommunikation med en varelse som inte förstår vårt språk. Det tar tid att förstå dem och varje sekund i deras närvaro är ett privilegium. Jag tycker att du struntar i 130 cm för tillfället, skriv upp mindre delmål, typ lära dig rida lätt, lära dig galoppera, stå upp i lätt sits över bommar, hoppa ett litet hinder, och så bygger du på. Du säger att du har lätt för att lära, men ridning är inte ”gör det här och det här händer”, vi rider på levande varelser, att göra detta kan resultera i något helt annat än förra gången. Det handlar om känsla av vad som krävs just idag i denna situation, och det är inget man kan lära sig genom att få det förklarat. Ju mer tid du spenderar med hästarna, desto mer förstår du vad som krävs av dig. Försök hitta någon som är villig att låta dig spendera tid med hästarna och tänk inte på din ålder. Visst du är äldre än man oftast är när man börjar rida, men du är mer utvecklad och har bättre kroppsmedvetenhet, du kan bättre göra det ridläraren ber dig, sedan beror det såklart på vilken häst du har, ju svårare häst desto svårare blir det för dig. En snäll häst kommer mer eller mindre att göra det du ber om även om du gör lite fel, men när du blir duktigare och mer erfaren kommer de svåra hästarna att vara de roligaste, det kommer vara de som busar och bara gör rätt om du gör rätt och det är guldvärt och enormt lärorikt.

BokDuvan
2018-12-16 19:05
#10

#8 det är inte för sent, finns flera elitryttare som började senare än vad du gjorde, och ständigt är det fler som blir hästbitna oavsett ålder så är ridsport en möjlighet för alla.

Gronstedt
2018-12-16 19:05
#11

#7, 8: Med den inställningen tror jag inte du ska försöka dig på ridning. Hästar är inte redskap för proffskarriär, de är levande varelser med egna tycken och önskemål. 

Men om du verkligen vill bli proffsryttare är det naturligtvis inte för sent att försöka. Jobba målinriktat varenda minut av varenda dag i 10 år så kommer du att veta om du kan bli riktigt bra eller inte. För att nå toppen räcker det ju inte med träning, man behöver också talang, tur, kolossala mängder målmedvetet arbete - och bra hästmaterial.

Du skriver att du inte är bra på någonting. Ägna ens ett års målinriktat arbete åt att bli bra på något, så ska du se att du blir det. Eller i alla fall åtskilligt bättre än du är på det.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 19:14
#12

#11 Jag vet att hästar är ett levande varelser och att man inte kan få dem att göra som man vill. Men jag vill bara ha push och tips på hur jag kan bli en proffsryttare och jag vill veta hur lång tid det kan ta. Jag är stressad för att jag kommer inte ha råd med ridning eller egen häst när jag flyttar hemifrån och därför önskar jag att jag började på ridning när jag var liten.

Gronstedt
2018-12-16 19:20
#13

#12: Att åka med på en häst som hoppar 130 kan man lära sig på ett år eller ett par, sedan gäller det bara att hitta en häst att åka på. 

Att bli tillräckligt tekniskt skicklig för att nå den verkliga toppen som ryttare kräver tiotals år extremt målinriktat arbete och turen att hitta hästar som kan matcha ryttarens teknik.

Att bli en bra ryttare kräver något helt annat. Ingen kan ge dig några andra tips än dem du fått ovan, för det finns ingen annan väg att gå.

Annons:
Lona
2018-12-16 19:25
#14

Tja, jag började rida när jag var fyra och har visserligen inte haft en egen häst men tillbringat många timmar på hästryggen. Kan jag hoppa 130? Rida MSV dressyr? Nope, definitivt inte! Men jag kan få en häst att bli glad och trivas tillsammans med mig, jag kan känna samhörigheten och att vi förstår varandra med bara små hjälper.
Jag kan njuta av en galopp över en stubbåker eller för den delen att skritta ut på lång tygel och njuta av fågelkvittret tillsammans med min fyrbenta vän.
DET är vad ridning egentligen handlar om, att hoppa 130 och vinna tävlingar är bara en bonus som faktiskt är ganska få förunnat. 
Hästar, ridning och tävlingar skall inte vara ett sätt att "lyckas" eller att bekräfta sig själv på, då är man fel ute. Rid för att det är kul, inte för att du skall "bli någon"!
Ägna det här året att försöka hitta självkänsla, att du duger! Man behöver inte vara bäst på något, ibland räcker det med "good enough"!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 19:26
#15

#13 Eftersom det tar minst 8-10 år att ta sig dit, så finns det inte en chans för mig att bli "proffsryttare". Jag önskar att jag var en av de som är grym ryttare i min ålder…. Finns inga hopp längre eftersom jag är 18 år om 1,5 år och då har inte jag råd med allt själv och det är alldeles för gammalt att börja med ridning. Drömmen hade varit att vara bra på ridning NU

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 19:29
#16

#14 Många föräldrar sätter sina barn på ridning för att dom ska bli proffsryttare när dom blir äldre och inte för att dom ska ha det som en liten hobby. Självklart ska ridning vara kul och man ska ha bra kontakt med hästen, men många vill vinna EM guld och bli världsmästare. Jag är inte ensam, men jag är för sent ute.

Lona
2018-12-16 19:38
#17

Nu vet jag inte var du bor men många ridskolor - och faktiskt även andra stall - tar gärna emot hjälp med stallsysslor och även med att sköta hästarna. Om din ridskola inte behöver mer personal så kan de knappast hindra dig från att vara där och hjälpa till ändå? Det är väl alltid välkommet med ett par extra händer när det gäller att mocka, sopa stallgångar och väga upp hö…
Jobba dig upp, börja med de lite grövre stallsysslorna, sen kanske du får hjälpa till med hästarna och man lär sig massor av att syssla med vanlig hästskötsel. Förutom att du får teoretisk kunskap så lär du dig att hantera en häst på ett bra sätt, att läsa den och så vidare. Jättenyttigt även när du kommer upp i sadeln och jag skulle vilja påstå att man definitivt blir en bättre ryttare med större förståelse för hästar om man tar hand om dem på marken också - för att inte tala om att det är halva nöjet.
Dock kanske du inte ska börja med att säga att du vill "hoppa 130" utan helt enkelt att du vill lära dig mer om hästar och bli en bättre ryttare…

Travstall är också exempel på stall där de relativt ofta tar emot tjejer som vill hjälpa till. Kolla med Shia hur hon började i "sitt" stall?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-12-16 19:43
#18

Vet du hur många ponnyungar det går på varje Malin Baryard eller Peder Fredricson? Som började när de var små, hade egna ponnys, red för de bästa instruktörerna och så vidare? Det är MÅNGA! 
Dessutom kostar det otroligt mycket att göra en sådan satsning, det innebär betydligt mer än att köpa en ordinär ponny som man stallar upp på närmsta lämpliga stall.

I vilket fall, det hjälper inte att gräma sig över att "ponnytåget" har gått, du kan inte ändra på det förflutna. Varför vill du så gärna ut och tävla, att vinna?
Att bli en bättre ryttare, ja, det vill vi nog alla, men varför vill du bli det?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
2018-12-16 19:47
#19

Ridning verkar helt ärligt inte vara något alls för dig.

shia
2018-12-16 19:50
#20

Om du verkligen vill bli bra, får du ta dig i kragen och kämpa. Spela roll om det är 7 mån innan du kan börja på ridskolan. Eller om du har mkt pengar eller ej. Träna, öva mkt mage, ben, balans. Far runt i olika stall och erbjud hjälp att fixa i stallet osv. Att du vill lära dig. Kämpa igenom mörka kalla kvällar, plaskvåta dagar, lera å allt vad det innebär. Har du bra hand med hästar på marken är det bara bra sen när du börjar rida. Lär dig longera, tömköra, se häst från marken å lär dig rytm-enklare sen på hästryggen. Se så mkt dj kan på duktiga ryttare å tänk inte bara vad högt de hoppar utan på sits. Balans, hur ryttaren gör vid de olika tillfällena. Se även misslyckanden å se varför blev det så. När du sen börjar rida på ridskolan, engagera dig i ridklubben, var med i US, funktionär på tävlingar(behövs alltid) Erbjud att hjälpa till på stalljouren över jul/nyår/helgdagar. Det tar många år att bli bra-men ert härliga m hästsporten är att det aldrig är för sent att börja. Om 20 år är du 35/36-ridit I 20 år. Då har duf förmodligen också bättre ekonomi p erfarenhet å kan köpa en bra häst.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-16 19:55
#21

#17 Jag har frågat om jag ändå kan hjälpa till i stallet men hon svarar inte. Hon vill inte att jag ska vara i stallet och ta hand om hästarna. Jag fick chansen att göra det förra året men gick bara en gång och sedan kom jag inte tillbaka, vilket jag ångrar, och därför litar dom inte på mig en gång till. Det finns inget annat stall i Uppsala som behöver hjälp. #19 Jag vill rida för att det är kul. Förra året tog jag hand om två hästar hos en bonde i närheten och det var superkul även om jag bara mockade och sysslade med hästarna och red ibland. Jag vill satsa på att bli proffs, men tycker samtidigt att det är roligt att bara vara i stallet och rida som en hobby.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 20:00
#22

#20 Det är mycket roligare och lättare att rida och ha egen häst när man bor hemma för då behöver man inte betala själv och behöver inte bo i lägenhet ensam och behöva ta långa bussresor/bilresor ut till stallet. Där jag bor med min familj är det 5-10 minuter till stallet och med buss tar det 10 minuter. Det är mycket lättare när man bor hemma och därför är jag stressad.

Gronstedt
2018-12-16 20:07
#23

#14: Ja, det finns många så kallat vuxna som har en väldigt märklig inställning till ridning - och till andra idrotter.

Vikan
2018-12-16 20:16
#24

#16 Min pappa tog mig till en ridskola för att jag ville rida, inte för att jag ska tjäna pengar på det och tävla (även om han tycker jag ska tävla i monté haha), och det är många föräldrar som låter sina barn börja på aktiviteter för att barnen ska ha kul, om inte de flesta.

Har själv ridit i närmare 14 år och är långt ifrån en bra ryttare, mest för att min satsning ligger i att bli bästa vän med min häst och rida på mysturer.  Ridning är en sport där man aldrig är fullärd, och när man är bra är en vag fråga. Ta sig upp till 130 som du vill kommer kräva mer än bara en ridskola om du vill lära dig hoppa de höjderna. Hade gett det flera år innan man kommer dit, men ridning och hästsport handlar om så mycket mer än att komma ut på tävlingsbanor snabbt.

För övrigt, vill du hitta medryttarhäst eller skaffa egen häst i framtiden, är det bara att samla pengar redan nu inför det! Drömmar går alltid att uppnå, bara man kämpar för det

Gronstedt
2018-12-16 20:30
#25

#22: Allt är lättare när någon annan serverar allt utan att kräva motprestation. Men man blir knappast riktigt duktig på någonting om man inte är villig att satsa sina egna resurser. Då har man nog inte den vilja som krävs.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 20:38
#26

#24 Därför är det lättare att hålla på med hästar när man bor hemma för då behöver man själv inte betala och mina föräldrar är två och har mycket pengar.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 20:44
#27

Mitt mål just nu är att kunna grunderna i ridning och att kunna hoppa låga hinder, men efter några år får vi se vad mitt nästa mål är. Jag tycker det är sjukt kul att rida, även om det bara är skritt. Jag tycker det är kul att mocka, syssla med hästarna och soppa stallgången. Det är såå kul med hästar och jag förstår att det inte bara är tävlandet som gäller. Det brukar rida hästar utanför vårt hus på åkern och jag blir sååå avundsjuk för att dom ens kan vara ute och rida. När jag tog hand om två stycken hästar hos en bonde för 1,5 år sedan så vågade jag mig ut i skog och åkrar ensam fast att jag bara kunde skritt och trav. Jag kämpade på med hästen. Han är en gammal travhäst och var inte mycket riden, men ändå vågade och kämpade jag på med honom. Han vägrade att lämna stallet och jag ramlade av flera gånger när han bytte håll mitt i traven, men jag struntade i det och hoppade upp utan en minsta rädsla. Jag kunde bara rida fram och tillbaka utanför hagen där hans kompis var för han ville inte lämna henne. Jag var glad och nöjd även fast jag bara kunde rida på en väg som var 50 meter.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-16 20:46
#28

Vi ska kontakta personalen i stallet ikväll och fråga igen om jag får ta hand om hästarna i stallet. Jag kommer antagligen få ett nej, men jag får väll bli besviken som vanligt.. Om jag inte får ta hand om hästarna i stallet nu så kan jag inte börja förns om 7 månader och jag kan inte vänta så länge. Jag vill helst ta hand om hästarna i det stallet eftersom jag gått på ridning där och ska börja där i höst.

Lona
2018-12-16 21:05
#29

#23, Hur menar du nu? Syftar du på att jag är en av de "konstiga vuxna" eller snarare tvärtom?🙂

#22 och #26, Du menar det förmodligen inte så men nu låter du faktiskt som en bortskämd barnunge. Ja, det är klart att många saker är lättare när man bor hemma, i synnerhet om någon betalar för en, men väx upp!
Det finns rimligtvis något stall i Uppsala där du kan hjälpa till? Om du räknar med en timmes resväg enkel resa så kommer du rätt långt med buss?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 21:11
#30

#29 Jag har skickat ett sms till en personal i stallet. Jag får se vad hon skriver, om hon ens skriver tillbaka. Jag är beredd på ett nej, så jag har inga förhoppningar för det kommer bara göra mig sviken.

HejsanALLA
2018-12-16 21:44
#31

Åhh, jag känner igen lite av det. Jag är 14 år. Jag önskade jag började när jag var 3 istället för 8. För mig handlar det om att bli så bra med hästen som möjligt. Jag skäms för att jag inte tävlar och har egen häst. Även om jag är enligt mig ganska duktig. Många i min omgivning undrar hela tiden varför jag inte gör det. Eftersom jag vill driva ett stall med beridning och försäljning känner jag press på mig att tävla. Men jag behöver inte göra det. Jag ser själv att vissa ryttare tävlar MSV och jag vet jag kan mer en dem. Dessutom har jag fått prova på riktigt duktiga hästar. Iaf det finns en dressyrryttare jag kör förbi med bussen hem från skolan. Hon började när hon var 16 år att rida. Innan dess ryktade hon korna hos hennes mormor. Hon ingår/ingått i landslagets observationstrupp tror jag. (Ej säker). Hon har iallafall Medaljer och var med i en serie om Sveriges bästa ryttare. Har också tävlat på alla de största arenorna i Sverige. Det är INTE försent. För vissa kommer framgångarna efter 20 år. För andra 40 år. Det är lättare att lyckas i dressyr men gör det du gillar bäst. Tänk inte så mycket på att du vill uppnå ett mål. Det är att gå lite fort fram. Jag lovar. Är du en naturbegåvning kanske du en dag kommer tävla i de svåraste klasserna. Det finns folk som började när dem var 16 på ridskola och skrivit ridsports historia. Denna sporten är svår. Kanske den allra svåraste. Hatar när folk går lite för fort fram och tror att man inte kan lyckas ändå. Du måste vara dubbelt så stark, tuff och bra. Men du kan gå längre än 130.

shia
2018-12-16 21:45
#32

suttit å skrivit 10 min men så försvann allt…. bara å skriva om. 

#20 Det är mycket roligare och lättare att rida och ha egen häst när man bor hemma för då behöver man inte betala själv och behöver inte bo i lägenhet ensam och behöva ta långa bussresor/bilresor ut till stallet. Där jag bor med min familj är det 5-10 minuter till stallet och med buss tar det 10 minuter. Det är mycket lättare när man bor hemma och därför är jag stressad.

har alltdi haft 20 min till stallet med bil, 45 min å cykla.(1 h med buss, bussbyte å gång osv) började på travskola, ridskola. 4h gårdar,

blir frustrerad på din attityd snart. 

jag har ingen egen häst. jag har en passhäst jag kämpat som tusan för för att få ha.jag har inga hästvana föräldrar, de har lärt sig med tiden. 

när jag var 9-12 tävlade jag ponnytrav-på travskolans ena shettis- iprincip sist i varje lopp då alla andra hade egna ponnysar som de fick köpta till sig å nya som var snabbare å bättre.  började hjälpa syrran i stora travstallet (ett annat på travbanan) och vattnade hästarna, tog in en gammal klok herre som gick myrsteg, borstade, släppte ut- var överlycklig. 

jag lyssnade på vartenda ord travtränaren sa, å försökte lära mig så mkt som möjligt. 

började rida en travhäst en gång v 12-13 år. sen vart han skadad å flyttade(började rida honom 1/2 år senare igen å red honom till förra julen) 

hösten när jag var 13 kom en ny häst till stallet. en svart 4 åring. het stark men ett hjärta av guld. första dagen sa travtränaren att jag skulle ha honom som min passhäst. började rida honom en gång i veckan, å sela ut när han gick provlopp. 

förra sommaren började jag rida in en brun travhäst i stallet som var lite knepig.(är det än idag) 

red min passhäst varje dag förra sommaren samt körde. kämpade på, han var inte lätt, stark, spänd, och jag red som en kratta. 

red två ggr/veckan på ridskola och vart med i us förra hösten. 

iår började jag rida på dressyrträningar med min passhäst(var tänkt han skulle säljas förra hösten, stod med tårar rinnandes längs mina kinder när de provred samtidigt som jag berättade hur han var osv. de gav skambud så tränaren sa det är bättre han står kvar å är läromästare åt mig istället. 

senast han startade trav var i maj(mitt hjärta haha när han startar. är typ lättnad han ej startar längre) 

började rida galoppintervaller med den bruna travhästen och han gcik endast ridträning ett halvår(tills i höstas) då han är knepig(kan vända när som helst osv. haha ena gången kunde han galoppfattning på ridbanan, andra gången leker han rodeo, tredje gången övade han på å stå på tå, fjärde gången att backa ned i dike osv. gav upp massor med gånger men bara någon dag senare ville jag pröva igen. 

nu i höst rid jag ridlektion en gång/v. är med i US, rider dressyrträningar en gång/veckan. samt rid min passis ofta fredagar, samt söndagar. 

red i somras in en kallblodstravare i stallet och utbildade lite snabbt så hon kunde säljas. såldes som ridhäst för 30-35 k tror jag. 

under året även ridit lite andra hästar osv. deltagit i alla ridskoletävlingar på ridskolan sen jag var typ 8. kom typ sist i de första 40 men så från förra året började jag vinna lite å vunnit nästan alla detta år å alla dressyrtävlingar denna termin. för att jag rid enkla hästar?(haha… ) eller för jag kämpat?

börjat tävla min passhäst i dressyr, (kom iväg på en tävling innan tävlingarna för iår vart slut) 

har som mål MSV A inom några år å hoppning 110/120. 

flyttade ut på landet 1 dec. 7 min från stan, 10 min till stallet. 

har stall på gården, men hagar ska sättas ned å boxar renoveras innan min passhäst kan flytta hit. 

är en stor lättnad då han inte kmr behöva säljas. (var ruskigt nära stallet brann ner tidigare i höst också… började brinna på morgonsidan, och var knappt 2 min ifrån att vinden skulle fattat eld och räddningsledaren sa att hade de kommit 4 min senare, och om de varit ett billigare isoleringsskydd(var av ett dyrare material som tack vare det inte hunnit börja brinna) så hade det inte vart ngt kvar att rädda. hästarna stod ute, lyckligtvis(var tänkt de skulle stå inne men iochmed bra väder fick de gå ute) 

att jag idag har många att rida, och rider väldigt ofta, tävlar osv. är inte för jag fått allt serverat på silverfat. jag har kämpat. kämpat fast det varit tufft. följt med på travtävlingar å kommit hem om nätterna. jobbat i cafe för att ha råd med träningar. 

(i somars kunde jag fara till stallet kl 7(45 min å cykla, cyklade hela sommaren) kl ett cykla tilll jobbet å komma hem 10 på kvällen)

hästarna har hjälpt mig så sjukt mkt. som bekant för många här på iFokus har jag mått väldigt dåligt. var mobbad f-5. ätstörning sedan typ mitten på femmanbörjade då) depressioner, prestationsångest, panikattacker, skadat mig själv, svultit mig själv, osv.  dvs senaste 5 åren har varit rätt så kaos- ändå har jag lyckats kämpat på. 

när vi berättar historier osv för barnen på aktiveterna vill de ofta höra om hur man började med hästar osv. många av dem har ofta trott innan jag berättat hur det kmr sig jag rid så mkt, att de har trott mina föräldrar köpt hästar till mig osv å man måste ha pengar för att bli bra. 

menar, om man säg så här. tänk di du ska lära dig måla. du kan köpa dyra penslar, färger, och inte måla bra alls. men du kan sitta med en uppnött blyertspenna och gamla tidningar och öva på att rita på de tomma sidor som finns å bli riktigt bra. å sen när du får bra grejor- kan du göra ett riktigt konstverk. 

ungefär lika som att du kan få hur bra hästar som helst- men inte kunna något- blir väldigt svårt.

du kan kämpa med det du har, ta varje lärdom du kan få,. och kämpa med gamla hästar, skadade, trötta , svåra. för att sen när du får en riktigt bra-kunna ta vara på den på bästa sätt! 

vet inte hur många som haft bra hästar/travhästar att om de fått hästen tidigare i deras karriär hade den inte vart ens hälften så  bra.

HejsanALLA
2018-12-16 21:59
#33

Du kanske ska börja med träna dig stark och med balans. Också träna mentalt så du vågar och är modig. Lära dig mycket om hästen och hur den fungerar samt hur man tar handom den. Viktigast är att viljan att lära sig och vara med hästen är starkast . Försök hitta extra jobb hos grannar eller kompisar eller på klubbar eller ridskolan där du får vara närma hästarna. Ge aldrig upp och ge allt. Ta för dig och tuffa upp dig. Tjata på dem att du får vara där som hjälp, även om du kanske inte får betalt. Läs kanske lite böcker innan. När du är redo köp en häst. Ta hjälp av tränare. Jag sa innan att jag också önska jag började när jag var 3 men jag menade inte riktigt det där. De barnen utvecklar aldrig grunden till framgång, viljan. De får ridsporten att bli som en tävling istället för en möjlighet att vara med hästen. Det är därför dem faller. Tro mig. De som är något nu. Duktiga femtonåringar som redan rider välridna hästar. De vet inte hur man utbildar en häst. För dem har allt och allt går enkelt. För dem har ett team som gör så mycket för dem. Så ska dem stå på egna ben. Med ingenting och allt är svårt. Så ger dem upp. För att bli bäst måste hästarna vara ens allt. Meningen med att vakna upp på morgonen. Det man vill göra 24/7 och offra allt för. Lita på mig. Det vill inte dem barnen. Det är deras föräldrar som vill det. De behöver inte göra det som barn men måste verkligen offra allt för att fortsätta vara bäst när dem är vuxna. De vill dem inte. Man blir förvånad när man tänker hur få som var bra då som faktiskt fortfarande rider. Dem som ingen tror på. Dem som kämpar på sin egen hand och utvecklar en vilja står där någon dag som en hjälte och förebild för alla andra.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:02
#34

#31 Tack för svar! Din text ger mig hopp :)

Annons:
Vikan
2018-12-16 22:06
#35

#26 Du har ju inte fel med det egentligen, men är det något du verkligen vill satsa på och hålla på med kommer du få stå på egna ben någon gång och själv betala för hästeriet. Vill du satsa på hästar får du inse att du kommer få betala för det själv förr eller senare. Särskilt om du vill ta dig upp till 130 klasser. Att du skulle ha börjat tidigare hade inte ändrat faktumet om att du ändå själv hade fått finansiera ridningen vid något tillfälle; så vidare du inte tänkt ta dig upp till klasserna vid denna åldern och sedan bara sluta

thistletoe
2018-12-16 22:06
#36

Har du någon aning om hur gamla de äldsta toppryttarna är? De som fortfarande presterar och får förnyat förtroende och nya hästar att rida? De är inte 30 år kan jag säga. Att vara 16 och tro att man är för gammal för att bli toppryttare är rent vansinne, ungefär lika vansinnigt som att tro att man ska få allt serverat och att man måste bli toppryttare för att ha nåt kul med ridningen. Vill man jobba med hästar finns dessutom så otroligt mycket annat att göra, som är minst lika roligt (hästskötare, beridare, instruktör, veterinär, hovslagare, bedriva hästverksamhet osv osv). Förstår inte varför du hakar upp dig på just att bli elithoppryttare? Utan att ha hållit på med hästar särskilt länge? En sådan tanke finns, av min erfarenhet, inte förrän långt senare, och då är det inget desperat man springer omkring och har panik över och förväntar sig få serverat med minimal insats själv. Det är då något långsiktigt och målmedvetet man jobbar för, där man gör ett, tja, hästjobb själv för att nå.

HejsanALLA
2018-12-16 22:07
#37

#32 du är en av dem som är drivande i ridsporten. En stolthet för den här sporten.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:10
#38

#32 Tack för ditt svar! Jag vet att jag inte kommer glida på en räckmacka, men allt vore lättare om jag började på ridning när jag var liten. Jag red en travhäst som var svår i ridningen, men jag kämpade på. Första gången jag red honom var efter min första ridlektion någonsin. Jag var inte ett dugg rädd. Nu när jag tänker tillbaka på hur det var när jag tog hand om den hästen så förstår jag att man har motgångar. Men som sagt vore det lättare om jag börjat på ridning i ung ålder.

shia
2018-12-16 22:12
#39

#37😃🌸❤️ Vill förresten tillägga, tycker det är ett supermål du har å tävla 130. Då har du ngt att kämpa för p inte ge upp. Hade själv som mål att vinna de största monté loppen å trav loppen långt innan jag ens ridit/kört storhäst haha. Klart har ju de som mål fortfarande. Men först vill jag ta licens å börja tävla, sen lockar dressyren mycket så slumpen får bestämma vilket av dem det blir =) låt inte målet bli ditt fall dock.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:14
#40

#36 Som sagt tycker jag det är kul att göra stallsysslor och ta hand om hästarna. Jag vill nå mitt mål, men just nu vill jag kunna grunderna och ha kul i ridningen. Jag har stress över det för att jag inte har bra betyg i skolan och inte kommer få de bästa jobbet och då har jag inte råd med ridlektioner.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:15
#41

#37 Jag håller med! Personen gav mig hopp och en annan tanke inom sporten.

Annons:
shia
2018-12-16 22:16
#42

#40 lös det då=) bli bra på å ta hand om hästar så du får jobb som hästskötare-lär dig rida-få börja rida mer å mer-har du talang å vilja får du rida fler hästar å lär dig.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:18
#43

#42 Jag har tagit tag i det och pluggar upp mina betyg just nu. Jag vill börja ta hand om hästarna på ridskolan men får inte. Jag vill börja på ridning till hösten men det är väldigt långt kvar.

thistletoe
2018-12-16 22:19
#44

#40 Jag har bara gymnasieutbildning, jobbar som brevbärare och äger två hästar och rider lektioner på dem på en månadslön om 23000 kr. En kollega till mig har gård, tre hästar och rider två lektioner i veckan utan problem. Prioriterar man rätt och får tag på billig uppstallning så är det inga problem, även på ett lågavlönat job.

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:24
#45

#44 Tack för svar! Det är skönt att veta att man kan ha råd även om man inte har topplön

shia
2018-12-16 22:25
#46

Det finns säkert något annat stall du kan hjälpa till med, kolla runt i alla stall, travstallet, ridstall, Stort, litet, dåliga, bra,

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:27
#47

#46 Jag ska det. Men det bästa hade varit i stallet där jag gått på ridning och ska börja på ridning.

HejsanALLA
2018-12-16 22:28
#48

Du kan gå på ridläger. Förresten läste du mitt inlägg #33 så får du reda på att de allra flesta som är duktiga började inte för tidigt

Annons:
shia
2018-12-16 22:28
#49

#47 absolut, men den möjligheten kan komma senare =

[Svea&Sabina]2
2018-12-16 22:33
#50

#48 Jag läste din kommentar, jag läser alla kommentarer :) Jag vet att många elitryttare började när dem var över 20 år, så det känns ju skönt. Men jag är ändå stressad

shia
2018-12-16 22:39
#51

Haha alltså 50 svar på en tråd samma dag den skapades 😂 verkar som många har mkt fritid idag? Tycker det låt som många kommit med bra förslag/resonemang =

HejsanALLA
2018-12-16 22:52
#52

#51 Måste vara för namnet. Ingen hästmänniska missar tillfället att förklara hur svårt ridning är😃

Verkar som flest har fritiden att sitta här efter 22:00. Skulle ju egentligen läsa läxa men så går det med det😮

BokDuvan
2018-12-16 22:53
#53

#50 stress? Du behöver ju inte va stressad haha, du har tid och vad gör det om du inte kommer upp i 1,30 klasser? Du kan inte stressa fram dina ridkunskaper, i princip all slags stress när man håller på med hästar är ett no no, det är därför det är så terapeutiskt att umgås med dem, tycker att du tänker rätt ändå, ett mål i taget, hoppas du hittar något ställe att hjälpa till på innan hösten

Rafflan
2018-12-17 01:37
#54

Jag började rida när jag var 6 år, jag tävlar inte 130 hoppning för det. För jag hade bara möjlighet att rida på ridskola 1 gång/vecka + dem medryttarhästarna jag fick rida hade inte kapacitet att hoppa så högt.

När jag köpte min egen häst och skulle utbilda den själv insåg jag hur okunnig jag var i dressyr trots alla mina år på ridskola, och utan bra dressyr kan man inte hoppa högt, så la om all focus på dressyren, och idag med jobb och livet hinner jag inte tävla 130 hoppning, så hobby rider "bara".

Tävla 130 hoppnings kostar massor! Bara stallplats för att ha möjlighet att träna på den nivån ligger väl på 5,000-6,000/månad minst, sedan kostar transport 30,000-50,000 kr, + försäkring av häst och transport, + bil att dra transport med, och alla andra utgifter som veterinär, hovslagare, foder, anmälnings avgift, tränar avgift, mm. Och sedan tid, minst 2 timmar varje dag.

"Många föräldrar sätter sina barn på ridning för att dom ska bli proffsryttare när dom blir äldre och inte för att dom ska ha det som en liten hobby." - så fel, jag ville börja rida när jag var 6 år, min mamma var livrädd för hästarna, men lätt mig trots det börja rida.

TS du fokuserar på helt fel sak, du fokuserar på att hoppa 130, varför? coolt? uppmärksamhet?
Satsa istället på att rida bra, ha fin kontakt med hästen, om man hoppar 60 cm eller 130 spelar ingen roll, det viktiga är hur fint man rida ihop med hästen.
Är hoppning viktigt, glöm inte dressyren! utan att kunna rida dressyr bra kommer du inte kunna hoppa högt.

Rafflan
2018-12-17 01:45
#55

Ang åldern, det är aldrig för sent att bli proffsryttare, dock kostar det mycket och tar mycket tid att tävla på hög nivå.

Annons:
thistletoe
2018-12-17 06:37
#56

#54 där håller jag absolut med! Har en medryttare som tävlar min ena häst i hoppning, men de har inte riktigt kommit ihop sig inom dressyren. Det gör att de har svårigheter redan i lc+ hoppning, medan jag rider samma häst (som jag ridit in och utbildat) på på banor utan problem (bara jag får några månader på mig att jobba ner min skräck).

shia
2018-12-17 07:19
#57

Vill även tillägga att alla inte blir en bra ryttare, vissa blir inte det. Du behöver heller inte vara en bra ryttare för att hoppa 130. Finns många som tävlar den nivån som jag aldrig skulle vilja se rida på "min"häst (min passhäst)

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 07:24
#58

#51 Hahah jag tänkte samma :D Men jag är tacksam för svaren jag får

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 07:27
#59

#54 Det är därför jag vill kunna hoppa de klasserna nu för mina föräldrar har råd med det, vilket jag inte kommer ha.

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 07:32
#60

#57 Men om jag började på ridning som liten hade jag kunnat rida bra nu, men jag kan inte ens galopp. Det är det jag hakar upp mig på. Jag kan inte galopp och är 16 år. Om jag kunde grunden i ridning så hade jag inte haft panik över det, men jag kan ju inte rida. Nu vill jag ha svar på en ny fråga. Jag vet att tävlandet ligger långt ifrån och att det kommer bli kämpigt. Men.. hur lång tid kan det ta att i alla fall kunna galopp och att hoppa 70cm på ridlektioner? Hur lång tid tog det för er att kunna grunderna i ridning? Nu är mitt mål att kunna rida ett vanligt pass.

shia
2018-12-17 07:43
#61

Kan jämföra de två ridskolor a jag ridit på(rid kvar på ena) kalla dem 1 och 2. På ridskola 1 börjar man hoppa när man lärt sig galopp, 1 år på vuxenlektionerna ungefär(beroende på grupp) ca när man är sju/åtta om man började rida som liten på ridskolan. Vi har hoppning 2 ggr termin och hoppar nu(ridit sen jag var 6, är 15 nu) kring 60 på hopplektionerna. Du hoppar inte högra på er vanliga ridlektioner a-för när du blivit duktigare, fåår du rida de nyare och knepigare å gröna hästarna. Då unga blandas med äldre å stora med små så är det svårt att hoppa det högre. Kan nämna hoppat 60-70 de senaste 4 åren. På ridskola 2 få. Som jag började rida på 3 år sedan men slutade efter i våras. Där hade man 2 dressyr, markarbete å sedan hoppning. På samma häst å bytte sen. Tiden jag red där gick jag från att hoppa 50-60 på stor häst till att hoppa min favvo(b ponny fjording som var rätt så knepig. Haha flög några gånger om man säg så) så hoppade vi en lektion 1 m/110. De andra hade stora hästar så fick hoppa deras höjder haha. Men annars låg hindren mellan 40-80 vm. Beroende på övning. Den ridskolan är mindre och har inte lika många lektioner så hästarna klarar av hoppning mer där. De hade ksk 3 lektioner /kväll. På ridskola 1 är det kring 8-10 lektioner/kväll. Slutade dock på den då jag inte ansåg jag utvecklades så mkt där. Du kan gå hopp varannan v på ridskola 1(varannan vecka träningar) och där kan de hoppa 1 m osv. För där är de färre i gruppen och rider samma häst. Ridskolan I annan stad(10 mil från oss) satsar på tävling å hoppning å alla deras ponnyer är dyra och fina, och redan små barn kastas upp å hoppar högre än de eg klarar av. Många slutar där pga väldigt hög press. Och slängridning..

shia
2018-12-17 07:44
#62

Grunderna i ridning tog typ 2 år för mig(5-7 år var jag) när jag var 7 kunde jag börja hoppa små hinder. Fatta galopp själv å ha någorlunda balans.

Annons:
BokDuvan
2018-12-17 07:56
#63

Vill du utvecklas snabbt är ridskola inte vägen du ska ta. Du rider i grupper med flera personer, delar på en lärares uppmärksamhet osv, på privatlektioner är alla ögon på dig och du får optimal hjälp. Dessutom är det inte ens säkert att du får hoppa 70 cm på ridskola, det sliter på hästarna med högs höjder, rider du storhäst hoppar du generellt lite högre än ponnysarna men t.ex i min hoppgruppp på ponny ligger våra hinder ibland runt 70, och i tävlingsgruppen så hoppar de också högre. Det beror på ridskola men när du lär dig att hoppa är det 10 cm höga hinder typ först, fokus ligger på balans och följsamhet, inte höjd. Min gamla ridlärare förklarade att de är försiktiga med vilka höjder man får hoppa, om man får en hög höjd så sviktar självförtroendet lite och det påverkar hästen. För att de ska fortsätta tycka det är kul att hoppa så hoppar man därför lägre

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 08:10
#64

#63 Jag tror inte att jag skulle kunna gå på privatlektioner eftersom jag inte ens kan galopp och det är nog väldigt dyrt? Jag tror inte ens att ridskolan ger privatlektioner

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 08:12
#65

Jag skickade ett meddelande igår och frågade om jag får ta hand om hästarna i stallet, men jag frågade för 3 veckor sedan och hon sa nej för dom har redan personal. Men det tar ingen skada av att få extra hjälp? Jag har frågat och väntar på svar, annars måste jag vänta i 7 månader. Jag skulle kunna fråga bonden som har två hästar om jag får ta hand om dem igen, men jag vågar inte hahah. Men jag ska leta reda på hans nummer idag och fråga i vilket fall.

BokDuvan
2018-12-17 08:15
#66

Gå då på ridskola och lär dig så mkt du kan, leta medryttarhäst under tiden att ta privatlektioner, ev sluta på ridskolan och sedan när du känner dig redo köp en häst i samråd med din tränare som du kan tävla med.

shia
2018-12-17 08:42
#67

Över telfon/meddelande är det väldigt lätt att säga nej. De känner mest troligt inte dig så mycket. Far dit en dag under lovet när de har öppet och fråga om du kan hjälpa till med något, mocka någon box eller så.

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 08:42
#68

#66 Jag har nu frågat om jag får ta hand om hästarna i stallet och jag ska börja på ridning i höst, eventuellt vara skötare till två hästar hos en bonde och där kan jag rida när det inte är is på vägarna.

Travis D
2018-12-17 08:47
#69

#56 dock så måste du ju också rida dressyr. Dressyr är inte bara piff, fram/bakdelsvändning och sånt. Dressyr är att rida olika gångarter och snett igenom, volt o.s.v. Till ts: jag har ridit i 8 år+ jag är långt ifrån proffryttare. Jag skulle säga att om du ska bli proffryttate så måste du lägga ner 100% på hästar. Att ha massa i skolan, massa andra djur,och sånt som kräver tid så kommer du få svårt att satsa 130. Särskilt om du bara ridit 1 år. Att tävla 130 tar tid. Tog mig 4 år innan jag började galoppera och 6 år innan jag började hoppa. Det är inget man gör på en vecka. Min kompis tävlar 130 och hon har kämpat i 14 år för att komma dit. Som Tobbe Larsson så om lastning, m0let är inte att hästen ska få in i transporten, målet är att den ska ta ett steg längre in. Baby steps, små steg. Nästa mål är ett till steg in. Ditt mål är att komma igång med hästar, sen kanske rida, lära dig grunderna, sitsen, skötning. Det tar mycket tid.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-17 09:03
#70

Jag kontaktade ridskolan och jag får hjälpa till i stallet :)

HejsanALLA
2018-12-17 09:18
#71

Läs böcker. Ta reda på fakta. Imponera på dem med din kunskap och vissa att du kan ta handom hästarna

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 09:31
#72

#71 Jag har 3 dagar på mig att kolla på massor med videos på YouTube :) Jag ska hjälpa till i stallet på fredagar

HejsanALLA
2018-12-17 10:12
#73

#72 Bra! Superkul för dig. Youtube är bra. Ladda ner Ztable också och hitta massa inspiration. Sidor som den här och lära av andra är bra. Finns massa bra böcker på bibloteket och adlibris om häst skötsel

[134643]
2018-12-17 10:15
#74

#64 Det är för dyrt med privatlektioner men du tänker att dina föräldrar ska kunna betala för en egen häst, privatlektioner, tävlingar, transport osv osv när du ska börja satsa? 

Alltså sanningen är ju den att det är sjukt svårt att lyckas inom ridsporten, och rent krasst så kräver det en himla massa pengar. Tänker du att du ska köpa en färdigutbildad häst som är redo för 130? För då får ni punda ut många hundra tusen. Dina föräldrar måste också vara redo att köra dig till stallet, tävlingar och träningar. Ta hand om din häst när du är sjuk, eller har för mycket annat. 

Min kusin började rida när hon var 3 år gammal. Idag är hon 8 och de har stora problem med att hon bara ser sin egen ponny som ett redskap. Hon blir arg när han inte lyssnar (förstår) och rycker i munnen och blir allmänt elak. För att från dagen hon började rida så har hästar bara varit ett redskap för att hon ska nå sina mål. 

Var glad över att du inte är sådan. Var glad över att du har fått chansen att vara mogen nog att förstå att du samarbetar med ett levande djur med sina egna tankar och känslor. Var glad över att du kan längta och vilja och tänk vad fantastiskt det blir den dagen du kan börja rida igen. Lite längtan är inte så dumt, ibland. Speciellt inte om det innebär att det blir bättre i slutändan. 

Du tycker säkert att vi är jättetråkiga och hårda, men alla som har skrivit i den här tråden har väldigt bra poänger. Vi försöker inte att vara tråkiga utan bara realistiska. Och jag tror att så många av oss har upplevt hur fantastiskt det är när man rider för att det är kul för både hästen och en själv, och vi önskar att alla människor och hästar får uppleva det.

[Svea&Sabina]2
2018-12-17 11:47
#75

#74 Tack för ditt svar! Ja, jag tycker att det är tråkigt när folk säger det jag inte vill höra. Men så är det för alla. Jag förstår att man inte kan börja rida och använda hästen som ett redskap. Jag tycker det är sjukt kul bara att skritta och trava. Jag vill komma upp i höga klasser, men jag vet vad det innebär.

Maleficum
2018-12-17 11:58
#76

Min pappa började rida när han blev pensionär och han hoppar mer och högre än vad jag gör som ridit sen jag var 9 år!

Själv har jag absolut inget intresse av att tävla, jag vill bara bli bättre ryttare som har ett bra samspel med hästen och kan lära mig rida alla typer av hästar på ett sätt som gör dem nöjda :D Eftersom jag är väldigt lugn av mig, konsekvent och bra på att anpassa mig efter hästen innebär det att jag ofta hamnar på ridskolans unghästar. För mig är det ett betydligt högre betyg av god ridning än att flänga runt på tävlingar och vinna rosetter.

Det finns många vuxna människor som börjar rida sent i livet. Sen hur långt man tar sig beror ju på tid, engagemang, talang (eller kanske snarare känsla för häst), ork och hur mycket vilja man har.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
shia
2018-12-17 12:02
#77

Sen så vill man olika saker också =) vissa vill mysa på i skog. Andra utvecklas som ryttare, andra utbilda unghästar, andra vill tävla, andra vill träna hästar till tävling men har inte nerver att själva tävla. Alla behövs. Det är inget bättre eller sämre någon del av det.

thistletoe
2018-12-17 17:51
#78

#69 "dock så måste du ju också rida dressyr. Dressyr är inte bara piff, fram/bakdelsvändning och sånt. Dressyr är att rida olika gångarter och snett igenom, volt o.s.v." Vet inte var jag (en dressyrryttare) påstått att man inte ska göra det? Höll i inlägget med om att dressyr är viktigt och att det var den som var skillnaden mellan ett framgångsrikt och ett mindre framgångsrikt ekipage. Dressyr är inte bara gångarter och vägar, utan kommunikation, lösgjordhet och bärighet. Där får hästen sin styrka och ekipaget sitt samspel, som är A och O i all ridning.

Travis D
2018-12-17 18:07
#79

#78 läste fel i ditt inlägg.. 😊❤️

zemlathebunny
2018-12-17 19:50
#80

#74 Det du säger känner jag igen så väl! Jag har drömt om att få rida och är även egen häst hela mitt liv men vi har inte haft råd så jag fick börja på ridskola först när jag var 10-11 år. Jag gjorde vad som helst för att bara få mocka en box. Idag äger jag min egna häst och njuter av allt stallarbete och att bara strosa runt i skogen samtidigt som jag älskar att hoppa. Jag och min häst har som högst hoppat 1m hittills, han är 5 år och jag är 16. Jag började rida honom för ett år sen hade han aldrig blivit riden. Jag ser så många småungar i stallet som tar ridningen förgivet och deras mammor står och mockar och packar hö osv. Var GLAD att du får kämpa lite för ditt mål för det kommer kännas så mycket bättre när man inte bara glidit in på en räkmacka. Så länge det är hästarna du är ute efter och inte bara tävlingarna för då tycker jag du ska satsa på höjdhopp för människor istället 😂 Inget illa menat jag förstår exakt vad du menar!

[Svea&Sabina]2
2018-12-21 09:42
#81

Idag var min första dag jag hjälpte till i stallet :) Jag fick ta ut hästar i hagar och mocka. Nu väntar jag på bussen påväg hem. Hoppas att ingen i stallet har iFokus för det hade varit pinsamt om dom läste det här hahaha

Travis D
2018-12-21 10:51
#82

I #59 skriver du att ni har råd med JÄTTE dyra konstnader och att du då har massa tid att lägga ner vilket för mig bara att sköta om hästen tar 3 timmar och om jag ska rida 4h och jag gör it så mkt. sen i #64 skriver du att det är för dyrt med privat lektion. I trådar på Kanin.ifokus har du tidigare skrivit att du inte kan lägga ner mer tid på kaninerna så vart får du tiden till häst? Du har dessutom skrivit att su har skolk problem så så kanske du måste lägga mer tid på skolan och inte på ännu fler djur? Vet att detta kanske inte är min ensak men jag tror ärlig talat inte att du har tiden som krävs. Sen eftersom du är nybörjare antar jag att du inte vill/kan utveckla en nybörjar häst till 130 hopptävlingar så bara en häst som ska ha kapacitet med det kostar ju 70.000-170.000.

shia
2018-12-21 12:40
#83

#82 alltså…. Ursäkta men attityden? Reagerade först på att det tar dig 3 h att ta hand om hästen å så 4 h om du ska rida också??? Jag har 3 h efter skolan på fredagar innan pappa slutar jobbet, på den tiden hinner jag fixa klart i stallet(mocka de boxar som är kvar, typ 3-4 st oftast så tar väl en kvart eller så) Hämta in alla hästarna(9 st. Tar in de sista två tillsammans) Rida min passhäst, ställa någon på saken under tiden. Samt smörja någon sele. 1.5 h skulle jag säga det tar med en häst om man ska mocka, ta in, borsta, stå på saken å så rida å fodra. On du fixat mocking å foder I krubban på morgonen 50 min. - alltså göra iordning å rida. Sen tror iaf jag ts menar på att det blir för dyrt att BARA ta privatlektioner. (med tanke på ts inte kan alla grunder än, ger helt annan valuta om man kan det) Menar ksk går på 500/gång. Och blir då 2k/må, om du rider en gång i veckan. Ska du rida två ggr/v=4 k I månaden och det är dyrare än vad en häst kostar i månaden (här) Skolkproblemen finns säkert många anledningar. Och att ha häst, å stall å vara I kan göra så man får mer glädje å energi å motivation att fara till skolan. Bara för att ts är nybörjare-betyd det inte hon måste köpa färdig häst för att någon gång kunna tävla 130. Spelar ju ingen roll om hästen kan hoppa 1 m eller 130, då ts själv inte hoppar ens i närheten av det. 70-170 000 räcker nog tyvärr inte till en bra 130 häst=) en medelmåttig hel storhäst måste man nog räkna med 60 000 +. 60-150 för en normal som ksk kan gå 110-120 med träning. Ska du ha startklar 130 får du nog gå över 200 k. Men finns massor fina för under 70 000, hittar ts en lugn å trygg häst att utvecklas med-då kommer det så långt de kan komma med tsm. Och vill nu ts starta 130-får hon nog räkna med att behöva byta ut hästen. Alltså utbilda den häst hon köpt, sälja för å sen köpa en med mer kapacitet när hon har erfarenhet. Tror jag skrivit tidigare ngt ställe-men ex Persson, han har sagt tidigare att järvsöfaks kom precis I rätt tid. Hade han fått honom tidigare=stor chans han förbrukat honom i förtid å inte alls blivit lika bra.

Annons:
Travis D
2018-12-21 13:02
#84

#83 vadå attityden?
Fodra, låta den äta, göra iordning den, rida ett ordentligt pass, ta hand om den efter, göra iordning tar oss 30-40 min, rida 45 min - 1 h, ta av all utrustning och ha på svettäcke 40 min. Oxå låta den äta och ta in och ut, fixa med utrustningen o.s.v.

Om hon vill tävla 130 så måste hon ju ha en häst som klarar av det och då kan hon ju int eköpa en häst som behöver utvecklas mer än hon själv. Om hon säger att hon inte har tid att spendera på sina kaniner men hon har tid med en häst låter ju ngt inte sant?

Hur kan du sköta om ett helt stall och rida din häst på mindre än 3 h?  Sen måste man ju lägga ner tid på sina djur inte bara rida.

Har dessutom inte skrivit med någon dålig attityd.

Om hon sk tävla 130cm så kommer hon inte kunna köpa en oinriden 3 åring för 5.000kr och vänta sig att allt ska gå på 10 min. Man måste lägga ner tid och pengar på sina djur, särskilt på hästar.

zemlathebunny
2018-12-21 15:51
#85

Jag tror att det är individuellt hur länge det tar i stallet. För mig om jag mockar 4-5 boxar, packar hö, fixar foderhinkar och rider tar det typ 5-6 timmar😅 Jag tänker lite samma som #84 här

Winstona
2018-12-21 16:07
#86

Men annars kan du ju även använda tiden till att du kan börja rida till att tjäna pengar? Så att du själv kan finansiera privatlektioner och sådant. Jobba på cafe, fråga dina föräldrar om du kan hjälpa till mer och få betalt för det och många andra sätt.

Jag har några gånger ridit för en grym hopptränare som heter Björne. A-tränare hoppning, A-banbyggare med mera. En helt suverän tränare. Han sa en gång att för att bli en så bra ryttare som möjligt så titta på folk som rider, titta på lektioner på ridskolan, var på tävlingar och rid och gör så gott på de hästarna du får tag på. Oavsett hur duktiga hästarna är lär du dig nåt på varje häst. Sedan om du i framtiden kan rida en bättre häst, då kommer du kunna rida den bra.

Det är nåt jag verkligen tagit med mig som den ridskoleryttare jag är:). Jag började rida när jag var 7 på en 4H gård. Då var det först en termin med bara hästskötsel. Jag lärde mig otroligt mycket av det. Sedan började jag rida där en gång i veckan. Lärde mig kanske inte supermycket men jag fick kontakt med hästar. Framförallt lärde jag mig hästhantering.

Min granne i sommarstugan hade en ponny som jag fick rida. Jag lärde mig galoppera på den när jag kanske ridit i ett år. Red den på ridbanan kanske 2-3 gånger men jag red ut väldigt mycket på den, barbacka. 

När jag slutade på 4H gården kunde jag sitta kvar i galopp och hoppa hinder på ca 40 cm. Men egentligen så kunde jag knappt rida. Började på en ridskola och red då en gång i veckan fortfarande. Så fort jag kunde blev jag skötare på en häst. Det ingick ingen ridning men den borstade och pysslade jag med tre gånger i veckan. 

Min mamma hade ridit när hon var liten men hon kunde inte vara med mig i stallet så mycket och min pappa hade ingen hästvana. Jag åkte ut med kompisar till stallet.

Jag har jobbat, engagerat mig, knutit kontakter och varit i stallet så många timmar för att nå dit jag är idag. Många som var duktigare än mig när jag började är fortfarande kvar på nästan samma nivå för de har inte engagerat sig. Det är inte för att jag har ridit så mycket mer än dom för mina föräldrar hade inte tid för mer. Det är för att jag har engagerat mig! Nu har jag visat mina föräldrar att jag har tid och att jag klarar det själv så nu kan jag rida så mycket jag hinner men det är min förtjänst! Nu har jag massa hästar jag kan och får tävla i vår och det är jag så glad över. Jag vet många som har ridit längre än mig som ändå inte kommer så långt.

Så snälla sluta prata om att dina föräldrar ska göra massa saker. Fixa själv! Jag bor inte i uppsala men det kan ju inte bara finnas ett stall? Kolla annonser, gå med i facebook grupper, lägg ut egna annonser. Dessutom, börja häng i stallet. Va där när någon behöver hjälp och lär känna folk. Det är inte hur länge du har ridit som spelar någon roll i slutändan, det är hur bra du rider. Hoppas det går bra för dig och kom ihåg att kämpa!❤️

shia
2018-12-21 17:01
#87

Haha känner jag behöver tillägga lite saker. Vill man gå den lätta vägen-köp färdig häst som hoppar 130 med nybörjare k sadeln. Pröjsa efter det. Vill man gå den lärorika vägen-lär så mkt man kan av varje häst man får chans,. Då ts är såpass ny inom ridning anser jag det iprincip omöjligt för henne att få ut all kapacitet från en dyr häst. Och att det är bättre hon köp en som tävlar lägre för dels lära på dem klasserna, å sedan byta upp häst. Kan nämna en dotter till trav folk vi kän(som bor 3 hus bort från oss nu) för några år sedan köpte hon häst från Irland. Den var inte så fin och kunde ingenting. Hon hade inte tävlat mer än ngn enstaka tävling. De tog sig upp till 130 och gjorde någon start i 140. Sen sålde hon den hästen, (för myyycket pengar) och köpte en yngre med mer grundkapacitet för pengarna=) För jag hoppas att alla här inne förstår att man som knappt ridit något, sällan kommer komma ut på tävlingsbanorna på något år. Å sen ta några år innan man kommer upp i de högre klasserna. Lär man sig rida ordentligt är höjden sen inget problem. skrev aaaldrig att hon skulle köpa en oinriden 3 åring för 5000 =) utan att det finns många fina hästar under 70 000 hon kan lära sig mkt på. Ex en 12 årig ridhäst som ksk tävlat 1.10 och har kapacitet för mer med rätt ryttare eller så. #84/85 Alltså…förstår verkligen inte hur det kan ta sån tid😂 Menar som hästskötare har du hand om 8-12 hästar och du jobbar då typ 8 h. Om det då skulle ta 3 h skulle de behöva jobba 30 h/dag då eller? 😂 3 h är inte så svårt, ta in alla är det som tar längst tid, ca 40 min. Har då 2 h 20 min kvar, visiterar/borstar av, ca 4-5 min häst=40min. 1 h och 40 min kvar. Rida 1 h(rider dock oftast endast 40 min nu då min passhäst går i pullert(dragvagn tung) i uppförsbackar/skog 8 km/1 mil/dag så rider endast för mjuka upp å utveckla. , sadla/sadla av(då jag borstat redan) 10 min tot. 30 min kvar=tid att antingen mocka klart eller smörja. Samt pyssla på med min passhäst eller den som är i extra behov. Under all denna tid så ställer jag upp de som behöver på skaken(skakmaskin som lättar upp spänningar genom vibrationer) Syrran masserar dem de dagar hon är i stallet, hovslagaren fixar skor å tränaren tränar hästarna å tävlat. 3 h är dock den tid jag h a r fredagar så dp måste allt vara klart då=) Men som nu under lov är jag i stallet 8-10 h/dag och lägger då mkt mer tid på hästarna å selskötsel.. Smörjde lokselen idag 50 min 😂 Är man effektiv så går allt mkt lättare=) tar man fika rast försvinn 10 min här å där å vips har man 1 h så😂 tidseffektivitet.

Travis D
2018-12-21 17:19
#88

#87 men om jag kommer och sköter borstar jag ju inte bar och släpper ut?

Jag myser och gosar med mina hästar och gör små saker, små trix och sånt. Det så hänger man i stallet, snackar med folk o.s.v Och sen måste man åk dit vilket tar tid, fixa iordning foder, låta dom äta i lugn och ro, borsta, mysa/trixa, pussa hejdå, släpp ut, lägga in allt, prata med folk, fixa med andra djur. Hur lång tid är du i stallet? Vissa åker ju bara dit och gör iordning sen klar men jag gillar att gosa med våra.

Som hästskötare borstar man väl bara och kratsar hovarna. Helt enkelt att kärlek tar tid.

och om hon inte har mer tid att lägga ner på sina kaniner hur ska hon ha tid att lägga på sin häst?

Winstona
2018-12-21 18:13
#89

När jag tar hand om min medryttarhäst ser tiden ut ungefär så här🤷🏼‍♀️ 1 timme mockning och foder 1 timme total skötsel av hästen med ryktning och sånt (ska tilläggas att hon inte går i grushage så benen blir leriga) 1 och en halv timme att sadla tränsa och gå till ridhuset+rida Haha då försvinner tiden fort.

Travis D
2018-12-21 18:30
#90

Läste att hästen dessutom ska ha 1 timme mellan mat och träning så läggs det på ännu 1 timme även fast vissa struntar i det 🙂

Annons:
Winstona
2018-12-21 18:43
#91

Min häst får mat när den kommer in vid fyra och så rider jag ca 7:)

shia
2018-12-21 19:13
#92

Våra hästar får mat fem, (hö och kraft) kraft kl 22, samt kraft kl 07.00(oderautomat) körs 8.00-10.00(alltaå alla rör sig under de tiderna) sedan fri tillgång på hö, de som ska ridas rid jag efter lunch, å sedan middag fem. Endast tisdagar min passhäst rids efter han fått middag, dressyrträning 8.30-9.30 På sommaren tar det längre tid med ryktning osv(då de rullar I leran) så rätt så tacksamt med snö. #88 "Som hästskötare borstar man väl bara och kratsar hovarna. Helt enkelt att kärlek tar tid" Oj, är det din version av hästskötare?? 😂 Då har jag liiite annan syn. Hästskötare enligt mig = ta hand om 8-10 hästar. Mocka, in å utsläpp, fodring, borstning, spelning, ev köra/rida, ta hand om efter, massera, Linda Ben, byta täcken. Tror inte hästarna vantrivs hos oss om än vi tar hand om de "snabbare" ön de flesta här =) de är alla trygga som klippor i all hantering. 9 månader gammal-stilla i gång-spelas utan problem å vem som helst skulle kunna hålla på med dem(med vissa undantag så klart, dessa kan ta tills de nästan är 2 innan de står stilla osv) Men det är klart, när jag är på ridhuset kan det ta 1 h å göra iordning hästen då jag pratsr med folk å strosar runt.

Travis D
2018-12-21 19:17
#93

#92 när jag var skötare på en häst borstade man bara och kratsade hovar 🙂

thistletoe
2018-12-21 19:28
#94

#93 lite skillnad på att vara barn och hjälpa extra mot yrkesmässig hästskötare, som jag tror shia syftar på. Här man det som yrke sköter man allt runt hästen/arna samt eventuellt lättare motionspass beroende på arbetsgivare.

shia
2018-12-21 20:17
#95

#94 jepp, så jag menar det😂

[Svea&Sabina]2
2018-12-22 21:24
#96

Det är kul att jag får hjälpa till i stallet där jag gått på ridskola. Jag får komma dit hur ofta jag vill :) Jag ska börja på ridning i höst och ta hand om hästarna i stallet tills dess. Jag kommer nog fortsätta ta hand om hästarna även när jag går på ridning.

shia
2018-12-22 21:27
#97

#96 vad roligt att du fått in foten i stallet nu! ett steg närmare målet.

Annons:
Lona
2018-12-22 21:28
#98

#96, Vad bra! Du kommer att ha en stor fördel med att du redan känner hästarna när du börjar rida dem. Toppen, kämpa på! Nu i jultider brukar det dessutom vara extra mysig i stallet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: