Utrustning & tillbehör

Historisk hästutrusting

2018-12-14 15:36 #0 av: Storip

Hejsan:)

Tänkte försöka mig på att göra gammal hästutrustning, mest bara för skojs skull men samtidigt lära mig mer om hanteringen av material. Tänkte även anpassa utrustningen ergonomiskt genom kunskaper vi har nuförtiden men kanske inte hade tidigare.

Förhoppningsvis går det att basera gymnasiearbetet på detta.

--> Letar nu inspiration. Indianhästar, vikingar i sadeln, tornerspel eller kanske ett historiskt kavalleri. Var hittar man bra bilder på gamla sadlar/träns? Har försökt att leta med minimalt resultat.

Tacksam för svar,

mvh

Anmäl
2018-12-14 16:55 #1 av: Vrilen

Har hittat ganska mycket på instagram i mitt rekommendations flöde efter att ha sökt runt lite om just gamla bett.

Anmäl
2018-12-16 17:04 #2 av: Storip

Har du lust att rekommendera några instagram-konton? :) antingen här eller via pm^^

Anmäl
2018-12-16 18:00 #3 av: Vrilen

Har inte hittat några direkt konton utan har bara sökt på oldbits, oldhorsegear, oldsaddles osv under hachtag sök funktionen Skrattar

Anmäl
2018-12-16 18:03 #4 av: Vrilen

@eltallerhobbyart gör många utställnings figurer av hästar med mycket gammal utrustning från kavalleriet

Anmäl
2018-12-16 18:45 #5 av: Storip

#3, 4

Tack :D ska absolut kolla in ^^ 

Anmäl
2018-12-16 22:29 #6 av: Maleficum

Ett tips är att kontakta tex historiska museet (eller andra liknande museum) då dem ju ofta har gammal utrustning i sina samlingar och säkerligen kan hjälpa till att hitta någon kontakt som har koll på gammal utrustning (och vad det finns för forskning och arbeten gjorda på det). Bara att säga att du funderar på att göra ett gymnasium arbete.

Sen beror det ju på från vilken tidpunkt du vill göra utrustning.

http://historiska.se/upptack-historien/artikel/gudinnans-smyckade-dragare/ visar delar från bronsålders utrustning tex

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-12-16 22:46 #7 av: Maleficum

Efter lite snabbsökning hitta jag detta arbete http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1331336&fileOId=1331337

en studie av träns från romersk järnålder.

Sen på livrustkammaren har dem en del utrustning, bla Streiff med sin krigsutrustning.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-12-16 23:08 #8 av: Vrilen

Om du vill kan jag adda dig på insagram så kan jag dm'a allt jag hittar Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.