Annons:
Etikettstallet
Läst 1129 ggr
Travis D
12/9/18, 3:42 PM

Stallplats- rimligt pris?

Vi har börjat kolla efter ny stallplats. Men vi tycker många är ganska dyra - Vi har inte jätte höga krav liksom Krav: - lösdrift - den måste ha ett stall man kan ta in hästarna i när man gör iordning - stor upplyst ridbana på gården - bra ridvägar (inte bara i skogen utan så man kan rida i gångarter utomhus utan att störas av massa trafik) - daglig tillsyn - stora hagar - - Att föredra: - blandflock, lite av ett krav - spolspilta - någon i min ålder att rida med. - Gärna ha ett uppvärmt rum - tillgång till ett ridhus i närheten är ett stort plus - fritillgång I vallentuna då. Vad tycker ni skulle vara ett rimligt pris i månaden?

Annons:
koppargaller
12/9/18, 4:35 PM
#1

Vallentuna är en till ytan väldigt stor kommun, alla stall kan man inte ta sig till med kommunala transportmedel.

Travis D
12/9/18, 4:57 PM
#2

#1 vill veta vad som är ett rimligt pris för en stallplats som  uppfyller dom här kraven

Sebastian0403
12/9/18, 5:03 PM
#3

Googla?

Stallmima
12/9/18, 5:14 PM
#4

Jag skulle inte bli förvånad om priserna varierar mellan 3-4000:-

Lona
12/9/18, 5:15 PM
#5

Det var ju inte så låga krav heller, tycker jag. Sen beror det på hur mycket service som ingår. Vad ingår tex i "daglig tillsyn"? Hur sköts anläggningen som mockning av hagar/ligghall, laga stängsel, allmänt underhåll mm? Det smidigaste är väl helt enkelt att ringa runt och kolla vad olika stall tar, det kan skilja en hel del även inom samma område och med likvärdig service mm. Flyttade ni inte ganska nyligen? Vad är det som inte funkar i nuvarande stallet? Det kan ju vara värt att lägga lite extra omsorg på just de bitarna när ni väljer nästa stall.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
12/9/18, 5:43 PM
#6

#3 vadå googla? Vad hade du tänkt jag ska söka på? och tror du inte redan att jag kollat runt eller? Jag frågar ju här för jag vill veta vad folk med lite hästkoll skulle tro det kosta.

#3 varför så dyrt?

#4 daglig tillsyn, bara någon som kollar att hästarna inte dött under dagen eller ligger och förblöder någonstans. Det som inte funkar här är att vi inte har något stall att ta in hästarna i och ingen stans att rida dom då det är kolsvart när vi rider. (ridbanan är inte upplyst och det är inget ställägaren planerar att fixa sa hon) Vi flyttade ibörjan av Juni och jo såklart vill man ju inte flytta så ofta men nu är det så att på vintern kan vi bara åka ut och klappa och borsta våra hästar på vardagarna. Vi vill mest ha koll på vad det kostar men vi planerar nog inte att flytta förrän våren kommer för att se vad stallägaren kan tänka sig att fixa =) Där vi stått (som har dom kraven ungefär) har det kostat mellan 1500 och 3000kr per häst :) självklart vill vi ju inte flytta runt massor men vi kan endast göra något med våra hästar på helgerna för vi kan int eäns ta in och göra iodning dom, om det ösregnar måste vi göra iordning dom i regnet o.s.v

Annons:
koppargaller
12/9/18, 5:51 PM
#7

#2 Priserna varierar med läge o servicenivå.

Rafflan
12/9/18, 7:14 PM
#8

I mitt området kostar ett sånt stall 2,000 kr/månad. Ju närmare en större stad man kommer ju dyrare blir det, så 3,000-4,000 kr/månad känns rimligt i visa områden :)

Travis D
12/9/18, 7:46 PM
#9

#8 jo men det är ju inte någon stad där

koppargaller
12/10/18, 12:00 AM
#10

#9 Nej, men det ligger nära Stockholm.

Rafflan
12/10/18, 1:17 AM
#11

#9 beror på vad man jämför med 😎
Vallentuna: Befolkning: 33 175
Där jag bor: Befolkning: 1 951

Travis D
12/10/18, 8:31 AM
#12

#11 jo det är.ju sant men stallen ligger ju inte inne i stan liksom

Rafflan
12/10/18, 9:48 AM
#13

#12 mitt stall ligger inte heller i stan,  men mitt stall som ligger nära en by kostar lösdrift 2,000 kr, så ditt stall som ligger nära en stad då kostar det mer, 3,000-4,000 kr är därför inte orimligt :)

Annons:
Travis D
12/10/18, 10:14 AM
#14

#13 stallet ligger inte nära stan.

Gronstedt
12/10/18, 10:39 AM
#15

Rid med pannlampa. Regnar det för bedrövligt så promenera/spring med dem. Går de med täcke så låt dem ha täcket kvar under motionen. På ridbana med staket räcker det att man kan urskilja räckena i mörkret för att man ska kunna arbeta.

Men 3000 till 4000 låter rimligt för de  av krav du räknar upp för ett stall i den trakten. Ett stall som kan erbjuda allt det blir förstås populärt och kan sätta sina priser därefter.

Travis D
12/10/18, 10:53 AM
#16

#15 vill inte rida med pannlampa. Vill ha någonstans att kunna träna i ljuset. Vill kunna göra iordning hästarna där det är tort för om det regnar så kan dom inte torka någonstans. Inte riktigt. För om man tränar vill man se. Kanske räcker det för någon som rider ibland men hästarna kräver aktiv mortion och det vill jag ge dom. Tycker att ett stall, ridvägar ute, en användbar ridbana och lösdrift egentligen borde vara helt normalt?

Gronstedt
12/10/18, 11:13 AM
#17

#16: Naturligtvis är det helt normalt, bara man slantar vad det kostar. 

Vill du inte vill träna ordentligt i mörker eller med pannlampa så låt bli och låt hästarna stå hela veckorna, det väljer du ju helt och hållet själv.

Lona
12/10/18, 11:31 AM
#18

#14, Fast relativt sett är hela Vallentuna nära stan, även om det är lantligt där ni kikar efter stall så är det nära Stockholm och då går priserna givetvis upp. Det stallet ni står i nu har väl någon form av ligghall? Dessutom, jag tror att ett lösdriftsstall måste ha några sjukboxar, där kan ni kanske göra i ordning hästarna? Finns det inga sjukboxar så är det naturligtvis stallägarens fel, men det ska som sagt finnas. Var står ni tex när hovslagaren är där eller vid veterinärbesök? Kan inte tänka mig att de står ute i ur och skur. Om ni trivs i nuvarande stall, att det är bra folk med god stämning, skötseln funkar bra, hästarna går bra ihop med de andra osv så försök gärna hitta lösningar där istället för att flytta. BRA stall är inte alltid så lätta att hitta, dessutom har jag förstått av tidigare inlägg att åtminstone Kakan kan vara lite nervig, då är det bra för henne att "rota sig" på ett ställe.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
12/10/18, 4:24 PM
#19

#17 det är ju inte så det fungerar. Du kanske gör så med dina hästar men våra behöver aktiveras. Varför tror du att vi letar nu stallplats? jo för att vi vill kunna aktivera våra hästar- synd att alla inte fattar sånt då.

#18 i deras ligghall får det plats ca 4 hästar. Men dom är 7 hästar som delar hage med 10 kor, där alla vill vara i ligghallen och 3 hästar dominerar och jagar bort dom andra. På gården finns 2 stall med 3 boxar i varje. I ena stallet står det kalvar i det andra är det höns i ena boxen och grisar i andra. Så där finns det 1 plats. Inga sjukboxar eller boxar lediga.

Trevligt folk, ja. Men jag KAN inte träna i detta stall. Idag snöade det så vi fick vaccinera Nysve på ridbanan. Hovslagarna skor på ridbanan eller där vi brukar göra iordning. Vi kan inte rida i ljuset- vi vill kunna rida på ridbanan för jag vill träna, då räcker det inte med en pannlampa eller två för vi vill kunna se längre än 2 meter framför oss. Kakan  flyttar om vi måste flytta så det spelar ingen roll. Hon kan inte stå och bli fetare och fetare för hon är redan överviktig så hon måste aktivera sig, men vi har inga möjligheter att göra det där vi står nu och så är det. Stallägaren tänker inte fixa ligghallen, inte sätta upp ljus på banan, kan inte ta ut djuren från boxarna, det är jätte lerigt och blött överallt.

SJÄLVKLART vill inte vi flytta ofta men vi vill stå på ett stall där vi trivs. Om vi flyttar eller inte kommer inte diskuteras. Vi SKA flytta så nu är frågan priset.

Caf_Roy
12/10/18, 5:40 PM
#20

För att hitta ett bra stall kan du behöva titta både på stall som inte riktigt uppfyller din kravlista (kanske har en liten ridbana med dålig belysning, att man behöver rida längs bilväg för att komma till ridvägar, etc) och därmed kan vara lite billigare, och på stall som har hela önskelistan och kostar därefter. Det blir en väldig skillnad i pris om det handlar om en liten lösdrift med hemmabyggd ligghall och ett ombyggt garage att ställa upp hästen i för hovslagare/borstning, möjlighet att rida på granngårdens ridbana som har en lampa och traktens grusvägar på ett par kilometer att rida på, mot om man jämför med ett stall som har en stor lösdrift med ordentlig ligghall, ridbana som en fotbollsplan med lampor, ridhus med speglar, uppvärmt fikarum och riktig toalett, stall med varmvatten och spolspilta att göra iordning hästen i och en mil preparerade ridvägar. Jag skulle säga att det andra stallet nog skulle kosta minst det dubbla mot det första. Så kolla runt, titta på vad de olika stallen tar och vad de erbjuder och ta sen det som passar er bäst och ni har råd med. Kan också vara värt att kolla om man kan få billigare mot att man tex kan fodra någon helg. Jag har ingen exakt koll på priserna i Vallentuna, men det skulle inte förvåna mig om det första exemplet ligger runt 2-3000/mån (antagligen mer i år om hö ska ingå) och det andra uppåt 9000 nånstans.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Gronstedt
12/10/18, 5:57 PM
#21

#17: 😂Naturligtvis aktiveras hästarna jag jobbar med. Bland annat med pannlampa och i mörker, ibland i snö eller ösregn. Det fungerar alldeles utmärkt. Men självklart slipper du aktivera dina innan du fått tag i en ridbana som uppfyller dina krav, det gör du ju helt som du vill med.

Hur stallet ni står i nu ser ut kan knappast ha varit en överraskning, så varför flyttade ni dit när ni visste att det inte skulle fungera? Nu vet jag inte vad ni betalar men det låter som ungefär vad man får för kanske 1500 per månad i Vallentunatrakten. Men det tjänar ju väldigt lite till att diskutera priset på en diskussionssajt på nätet. Diskutera det med dem som hyr ut stallplatser i stället.

Travis D
12/10/18, 5:57 PM
#22

#20 Tack för tips! 🙂

Rafflan
12/10/18, 8:40 PM
#23

#19 fast priset är inget att diskutera, stallägaren sätter det priset som dem vill, oftast räknar dem då in vad det kostar att hålla gården igång och i skick (det är dyrt) + strö och hö (hö är dyrt för många i år)
Det går liksom inte att "diskutera priset", det koster det stallägaren vill ha betalt, vill du inte betala det får du kolla efter annan stallplats, eller köpa egen gård och ha hästarna hemma.

Men ja 3,000-4,000 känns som ett helt rimligt pris mtp vad du söker i stallet/lösdriften :)

Travis D
12/10/18, 10:37 PM
#24

#23 du då att det inte är så dyrt som ni tycker då 🙂

shia
12/10/18, 11:31 PM
#25

det är sjukt vad stallpriserna varierar, torr stallhyran ligg på 2000 absolut max 3000 på ridskolan som är väldigt nära stan. 

är då två ridhus (Ett stort till hoppning, det mindre är 2 gånger 20X40 och är uppdelat på mitten å används till ridskoleverksamhet mellan typ 16-20 men det stora ridhuset är för det mesta ledigt (bra underlag på båda, vattnas automatiskt osv)

en stor fyrkantig paddok till typ släppa lös hästen osv. en stor hoppbana, en paddok i skogen, (alla dessa med bra underlag) terrängbana(hinder sommartid men preparerat underlag)samt många å långa skogsvägar(dock ej ngn spec sand eller så utan vanliga stigar å klättring osv. man måste inte korsa väg)

de turas om med in/utsläpp osv. måste dock betala hö tror jag , men de brukar gå ihop.

på travbanan finns ett ungdomsstall där ungdomar tom 25 får stalla upp för 600 kr/månad /häst. är då stall, med dusch fikarum, loge osv. men de får betala hö själva(de brukar gå ihop)

kostar annars kring 800-1000/häst tror jag tränarna betalar för(men då har de dock fler hästar än ex ridhästfolk osv)

travbana, bra skick ibland. ridbana- med bra underlag(är belyst vardagar tom kl 21.00 tror jag.)

rakbana, slinga på 5 km, samt en backe på vintern också. 

nu ska de dock höja hyrorna för b tränare så blir ksk 1500 vår tränare betalar för häst i månaden, men han ska ta A licens då ist så blir billigare då. 

men man tar ju hand om in ut släpp foder å stall osv. (spån ingår) 

vi har faktsikt gjort som #23 nuXD

köpa en hästgård å framöver kmr vi ha några hästar hemma :) (min passhäst bland annat-sjukt glad då detta innebär han ej kmr behöva säljas pga platsbrist) meen är nog billigare å stalla upp haha… (iaf som startkostnad, om några år är det nog billigare å ha på gården)

vi har ridbana 4 gårdar bort, bra kör/ridvägar. ridhus 10 min bil, samt 25 min(två olika) 

5 min från stan :)

Lona
12/13/18, 7:55 AM
#26

TS; Med tanke på en del tidigare trådar, inte minst den på Tif, så vill jag ge dig cred för dina svar och din "attityd" i den här tråden. 👍 Snyggt bemötta svar, kanske lite taggiga ibland, men bra jobbat! Sug åt dig och försök hitta samma känsla även när ilskan tar över - det har du dessutom garanterat nytta av vid andra tillfällen också. Heja dig!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
12/13/18, 9:30 AM
#27

#26 Tack 😅🙈🤭

Annons:
s8x2n6
12/15/18, 1:55 PM
#28

Jag skulle säga att 2500-4000 kr/mån.

Har själv häst i sthlm norrort, och rätt så bekant med priserna här. Förra stallet som jag stod på uppfyllde de kraven du har, förutom att ridbanan var rätt liten. (Notera: kraven, inte önskemålen!) Det kostade 1700 i månaden, men är det absolut billigaste jag någonsin sett. När jag flyttade hästen (förra vintern) hittade jag ingenting alls som skulle vara så billigt, allt låg på över 2000.

Lycka till i framtida hästandet, vare sig på nuvarande eller på ett nytt stall! 😃

shia
12/15/18, 10:51 PM
#29

Alltså när man läser alla priser och kostnader 😂 börjar förstå varför folk bara har 1-2 hästar dåXD. Är väl lite bortskämd med hästar å allt sådant om man säg så 😂

Travis D
12/16/18, 1:38 AM
#30

Bara och bara, 2 är ganska mycket. Du har väl "bara" den passis?

zemlathebunny
12/16/18, 3:09 AM
#31

Jag bor i Piteå och vi betalar 1750+1050 för hö,spån och stallhyra. Då ingår utsläpp och insläpp. En till två gånger i veckan har man kvällsjour och släpper in alla hästar och en gång i månaden har man helgjour och då sköter man både in och utsläppet.

shia
12/16/18, 3:12 PM
#32

#30 haha förstår om det verkar så😂 han är den jag har "helt" som min egna och tränar/tävlar med, och är mest förtjust/fäst vid. Sen I stallet finns det 8 hästar till(under vintern så det endast finns 9 boxar, men under perioden de får gå ute dygnet runt så har det iår varit kring 13 st tror jag i stallet(åker kors å tvärs beroende på platser osv. Men ja, i snitt 9-10 hästar. Ibland fler ibland färre) Och jag å syrran tar då hand om alla dem. Tränaren/syrran/hovslagaren kör dem mest(jag kör halverst under loven när jag är i stallet hela dagarna, men rider hellre då jag är lite skickligare ryttare än kusk haha) Och jag rider dem/rider in. Kan säga det tar tid å fixa stallet själv. Fredagar har jag stallet helt själv efter skolan. Å att ta in alla tar tid. (tar typ 40 min,) (mocka först om det finns några boxar kvar, städa stallet, plocka in, fodra, visitera/borsta alla, ev rida några, och sedan fodra hö. Smörja något å sen klar😂 den tiden i somras när de flesta var på bete ngn vecka, å det bara var 4 st-allt gick väääldigt fort då

Rafflan
12/16/18, 3:59 PM
#33

#32 jo men du betalar ju inte för din passis? många har ju bara 1-2 hästar då man inte har råd med fler även om man skulle ha tiden, du kanske har tid med fler än 2, men tror inte heller du skulle ha råd med 2 hästar om du betalade allt dem kostade/ månad.
När jag jobbade i stall hade jag 10 hästar själv, att ta ut dem, mocka, fixa vatten, hö och foder, ta in dem, mm, tog inte så farligt lång tid. Totalt var det 25 hästar i stallet, men vi var 4 personer som hjälptes åt med träningen, så den biten gick väldigt snabbt och lätt.
Så även om jag rent praktiskt har tid för många hästar så har jag absolut inte råd med lika många hästar som jag sköte om när jag jobbade i stall.

shia
12/16/18, 5:49 PM
#34

#33, nä den biten slipper jag son tur är=) (skrev I inlägget #29 att jag förstår folk som bara har 1-2 hästar då det är väldigt dyrt) Är femton så går i skolan och har inget jobb(då tiden inte finns) så tjänar inte mer än min månadspeng/slant från när man selat ut ngn häst för någon annan tränare, så skulle inte ha råd att betala för en häst/månaden.

Annons:
shia
12/16/18, 5:51 PM
#35

Så är väldigt tacksam jag har stall att vara i då jag inte behöver betala =) och att jag får uppleva de flesta bitar som de med egen häst har(träna, tävla, rida som man vill)

Upp till toppen
Annons: