Annons:
Etikettridning
Läst 1043 ggr
HejsanALLA
2018-12-04 20:00

Sälja sin häst?

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag älskar ridning. Jag älskar min häst över allt och alla. Har haft han jätte länge tillsammans med andra hästar i 6 år.  En fin d-ponny. Min dröm är att starta ett stall när jag är blir äldre. Typ beridning och försäljning. Jag tror jag kan bli så duktig. Iaf vill jag söka in på ridgymnasium. Det jag tittat på är populärt och tror man behöver tävla lite högre för komma in.  Så min häst då har jag praktiskt taget lärt mig rida på. När jag fick honom ville han knappt trava. Jag har utvecklats enormt snabbt. Läst på mycket och försökt fixa hans problem. Att han alltid stannar på första hindret och att han inte alls gillar samarbeta. Ingen direkt framåtbjudning. Ibland går det bra, ibland inte. Hoppat 120 på honom och löshoppad 130 med sån lätthet. Men om han inte vill vad jag vet vill jag inte tvinga honom. Men jag vet inte vad han vill. Går jag ut i skogen vill han i början inte svara framåt för sedan försöka bocka av en för att springa på mera. 

Jag kommer kanske aldrig få en häst med bättre potential och jag vill inte ge upp samt jag älskar honom. Men jag satsar högt och jag vet inte om han vill det jag vill, det verkar ju inte så. Men han är 14 år nu. Han ska inte gå till turridning eller ridskola. Han ska så fall gå till en duktig ryttare utan ambitioner som vet hur man får en häst motiverad. Var hittar man en sådan? Å jag är så rädd att om jag säljer honom så kanske kommer den ryttaren tröttna på honom när han är 20 och säljer honom till ridskola eller en nybörjare och så blir han ännu mer olycklig.

Hur ska jag göra? Min tränare fråga igår om det inte var dags. Å jag vet inte själv men oroar mig och har börjat gråta massa så är jätte tacksam för hjälp

Annons:
BokDuvan
2018-12-04 21:34
#1

Fodervärd då? Då äger du ju fortfarande honom men någon annan tar hand om honom. Eller medryttare om du vill kunna fortsätta rida

shia
2018-12-04 23:19
#2

Innerst inne känner du nog vad som är rätt ❤️ ibland får man fatta beslut efter situationen. Vad man tror blir bäst för båda. Många hästägare vill sälja till den där rätta ryttaren, en duktig och i detta fall ja få hästen motiverad osv. Frågan jag vill du ska ställa dig själv då är vad är en duktig ryttare för dig? Är en duktig ryttare någon som har mjuk hand, en förståelse, bra horsemanship och en vilja att utvecklas inom ridning men ksk inte sådär jätteerfaren ännu uran behöver den där hästen för att blomma ut. Eller en som tävlat länge å ridit för duktiga tränare men ksk inte har tålamodet att vänta om ngt går snett? Som köpare vill man köpa en häst man klickar med, och är det ngt problem försöker man lösa det. Jag tror även på det å andra håller. Alltså att hästen klickar med ryttaren, ryttaren har några brister men det går att jobba tsm med. Man kan aldrig vara helt säker på hur det kmr gå till den man säljer. Men samtidigt bör man ha i åtanke att när jagsålt den här hästen-då äger jag inte den längre. Dvs att om personen efter vill sälja till ridskola-kan du inte göra ngt åt det. Personen i fråga hade säkert inte de i åtanke när den köpte hästen, men saker kan ske. Även den perfekta ryttaren för hästen kan få problem med ekonomin eller tid osv. Det viktiga tror jag r att hitta ngn som brinner för dessa underbara djur, och vill utvecklas. Sen kan även den som låt perfekt över telefon vara världens korkskalle som knappt suttit på en häst men det är ngt helt annat. (alltså är väldigt glad den person jag syfta på kom å provred-hon red som om om suttit på en cykel med styret hundra meter upp å cykla bak å fram… Nej usch.. Hon flög av efter 100 meter då hon inte hade balans alls å hede all vikt på höger sida (kort å ganska tung så när inte hon hade balans å la all vikt på en sida gled sadeln å hon föll…) Hon lät perfekt över telefon-(hon prata först med tränaren för att sedan ringa å prata med mig(då jag var den som red in/red den hästen) å hade haft hästar hela livet å hade en fd travare men som började vara gammal å hon hade vart med om en rid olycka i ngn tävling där hennes häst avled pga skadorna å hon behövde en trygg häst osv. Å att hon ridit in å utbildat travare å denna såg så fin ut osv. (grejen var vi hedde ut annonsen på 35 000 för å slippa oseriösa..(var ett kallblodssto på 5 år som jag red in å påbörjade utbildning, red henne 7 ggr(varav sista gången kunde hon galopp i båda varven) För att nästa person, som kom å provred på en tävlingsdag. Hon hade inte ridit på några år(kontinuerligt, ridit hos vänner osv) men mkt lär hon var yngre å då travhästar å ridhästar osv. Och ville ha en häst att rida i skogen med samt träna på ridbanan och om något år eller så börja träna för tränare å ksk tävla såsmåningom. Hon hade en rba grundats, mjuk å försiktig. Frågade mkt hur hon(hästen) var van att bli riden osv. Hon vart förälskad i henne å fick köpa henne. Då det kändes bra. Vart även bra vad jag hört å hon trivs jättebra med henne. Men över telefon så lät den första bättre men. Man vet aldrig 🤐. Känns det bra å man verkligen gjort sitt bästa-så kan man inte göra mer. Saker kan gå snett ändå.

HejsanALLA
2018-12-05 13:07
#3

#1 Han hade fodervärd innan jag börja rida honom. Just då trodde man att han kunde gå sm. När han kom tillbaka var han förstörd. Därför vill ingen att han ska gå på foder igen. Medryttare är inte heller ett alternativ. Kan bara ha en häst och vill gärna rida 5/6 ggr i  veckan

Travis D
2018-12-05 13:44
#4

#3 då är nog enda alternativet att sälja honom =) Om medryttare inte fungerar och inget annat heller är det nog det enda beslutet.

HejsanALLA
2018-12-05 22:14
#5

#4 aa det är bara det som är grejen. Tänk om jag lyckas få styr på problemen. Då skulle vi lätt kunna börja tävla direkt på LB, LA och sen jobba oss uppåt i klasserna relativt snabbt mot mästerskap. Min tränare som själv utbildat och tävlat hästar framgångsrikt i Falsterbo, bredders, gothenburg säger att det är absolut den bästa hästen han någonsin suttit på. Jag rider ju självklart för det är kul men någon gång måste jag satsa på tävlingarna om jag ska kunna leva mina drömmar. Det är svårt att hitta en bättre häst även om han bråkar och är lite osäker eller lat ibland. Så frågan är vad blir han lyckligast av och vad kan ta mig längst. Ny häst eller fortsätta på ett "wild card" som kanske tar alldeles för lång tid om jag ska komma in på sveriges ridgymnasium måste jag ju tävlat kanske minst LB.

shia
2018-12-06 07:27
#6

Att hitta en perfekt häst mot de högre klasserna utan att betala en halv förmögenhet, får man ofta fixa problem osv själv. Om han nu har kapaciteten ser jag inte ngn anledning till att inte fortsätta försöka, du kan ju ta hjälp av en medryttare-som hjälp dig att utbilda, som är mer erfaren inom utbildning osv om du förstår mig rätt. Om du lyckas få till din häst till de klasser du vill, är det hundra gånger bättre å lärorikt jämfört med om du köper en "färdig" om. Man säg så. Men det beror ju på vad du vill lära dig och hur stora problemen äär i vardagen, säkert att du ska ha tävla lb nivå eller är det att du ska kunna rida på lb nivå? För de kan tränare osv intyga. Måste du tävla så kan du inte be att få låna någon ridskolehäst? Eller ngn kompis häst vars kompis är villig att låta dig pröva tävla bara för att komma in på gymnasiet?

Annons:
HejsanALLA
2018-12-06 08:50
#7

#6 

Problemet är att just nu så vill han inte alltid. Ibland tänder han till och vill göra samma sak som jag. Ibland inte. 

Man kan skapa en vilja på en häst att den vill tävla och göra svåra saker. Men man kan inte skapa den på alla hästar. Jag tränar redan på LB, LA nivå hemma med honom. Frågan är om man kanske kan bygga upp hans vilja eller om han helt enkelt trivs bäst utan krav i skogen

HejsanALLA
2018-12-06 09:13
#8

#6 Tränar redan för duktiga tränare och för hjälp där till. När någon annan sitter upp och får han lydig så börjar han istället tramsa och vägra på hinder. Så tror inte att jag kommer hitta mer erfarna medryttare än min tränare som redan suttit upp.

bagdrop
2018-12-06 09:17
#9

#7 Min häst och jag ville olika saker så jag bestämde mig för att sälja honom. Jag tyckte det kändes orättvist att fortsätta pressa hästen när han inte ville, då det finns så många hästar som har viljan. Sålde min häst till en härlig familj som tar superbra hand om honom, han får gå mycket i skog och  mark samt jobba från marken men de tränar honom också i dressyr och hoppning, fast då på en lite lägre nivå han trivs mycket bättre på och allt går på hästens villkor.

Upp till toppen
Annons: