Övrigt om hästar

Hästsnack

2018-12-03 11:59 #0 av: shia

Tänkt å kollat runt lite men inte hittat direkt ngn allmän tråd där vi snackar allt möjligt om hästar osv eller berättar eller skriv typ om hur ridpasset gick,om ngt oväntat hänt i stallet eller enkla vardagstips typ. Så tänkte skapa en allmän hästsnackstråd)=

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2018-12-04 17:43 #1 av: Lonaa

Vi hade en för ett tag sedan, bra idé!Tummen upp
Jag kämpar fortfarande för att komma tillbaks till stallet "på riktigt", till min hjälp har jag härliga Greina.Hjärta Någon ridning blir det inte, men pyssel, promenader och andra aktiviteter. Det känns bra att jag har henne, det är outhärdligt tomt att åka till stallet och inte ha "en egen" häst att ta hand om nu när jag förlorat några på raken.Ledsen

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-04 20:51 #2 av: Maleficum

Ridit tre dagar i rad nu (rider normalt bara 1 gång i veckan :P) och det känns! Får se om jag kan ta mig ur sängen imorgon ;)

I söndags var det WE kurs på den 7 årige Crokino. Supermysig och trevlig häst och riktigt rolig kurs!

I måndags (min vanliga ridtid) blev det att kämpa sig runt med en stressad ganska nykommen 7 åring vid namn Hamilton (haft honom senaste måndagarna), inte van än att gå lektion och koncentrera sig på ryttaren och inte kika runt på alla andra kompisar och saker över allt så blir rätt fort psykiskt trött och vill då mest bara springa runt som en tok.

Och idag blev det hoppning på Crokino :) Första gången jag hoppa honom och det gick super! Var riktigt riktigt roligt! 

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-12-05 15:39 #3 av: Bjallstal

Jag rider inte heller själv längre(sjukdom) men är chaufför, hästskötare, medhjälpare och ”sponsor” haha till min lillasyster. Hon har två hästar för tillfället. Sin egen b-ponny sedan har hon sin tränares ena d-ponny på tillridning/utbildning. Kom till Sverige som tävlingsponny men skadade sig i transporten hit. Nu är all rehab avklarad(1 år )och min syster har börjat hoppa henne igen.

Anmäl
2018-12-08 09:42 #4 av: shia

Idag sker då genrepet inför morgondagens luciashowen på vår ridskola😂

Är alltid fullsatt läktare (vanliga läktaren son är stor som 3 läktare ute samt tre läktare till nedanför å filtar på manege Botten att sitta på)

Är med för andra året och rider först i fackeltåget(som inleder hela alltet) på en vit häst😂(alla andra har mörka hästar så kmr se mig tydligast)
Sedan ska jag vara med i ungdomssektionen nummer å bland annat ramla i en tårta. Å sedan leda årets stallbästis(den ponny/häst som fått mest röster)
Haha brukar dock bli långtråkigt sista showen. Under genrepet idag får man se typ alla nummer 2-3 ggr då alla övar. Å sen imorn är det en show kl 13 å en kl 17.

Ska gå ut nu tsm med syrran å pappa å resonera hur vi ska sätta upp trästolpar som hage(hinner inte sätta upp järnrör innan vintern som kommit redan. Så vi beställde hagpinnarna av trä ist å ska ha el första vintern)
Flyttat in i nya huset å känns bra att kunna titta ut på ens egna stall å marker=

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2018-12-08 12:25 #5 av: Maleficum

#4 Vad roligt :D Varit med i ett (eller två kanske) luciafirande på ridskola och det var 9 år sedan!

En av grejerna vi gjorde var att rida en jättekadrilj (stallets alla hästar var med plus några privatekipage) och sen var jag och tre andra och red och visade vissa skolor.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-12-08 14:47 #6 av: shia

Haha om vi skulle rida en jättekadrilj skulle vi knappt få plats i ridhuset. Är typ 48 ridskolehästar såå. Å många har scenskräck)
Ridit fackeltågsträningen nu, haha den jag red fick lite scenskräck så när vi skulle fram backa han så ist fick den som rid bakom mig smidigt komma fram å ta täten, men sen när hon vände över ridbanan for han åt andra hållet istället så då gick jag täten igen men det gick bra då 😂 Haha vi fick beröm iaf från både speakern å ridlärarna hur vi löste de hela å sa vi skulle göra exakt så om de vart några problem osv.
Nu väntar US inslaget en lång väntan å sen stallbästis.
Har väääärldens finaste kläder på mig svart vit randiga byxor å stickad tröja å reflexväst

Anmäl
2018-12-08 15:43 #7 av: Vikan

Idag var vi i ridhus för första gången! 4 år och aldrig satt en hov i ett ridhus förut. Kunde gått betydligt bättre, egentligen skulle vi rida ut men pga vädret red vi till et ridhus istället. Vi var väl 9 hästar totalt och någon annan människa, och han var så stirrig. Helt förståeligt. De andra satte upp en trailbana som jag ledde runt han  på, ville inte rida när han var så pass uppe i varv och minsta lilla fick han att hoppa till. Brukar kunna korrigera det beteendet när han kopplar bort genom att gå och stanna vartannat steg och ibland backa, men det funka inte alls. Verkligen inte den optimala första gången, men tänker ta mig dit igen någon gång nu månaden och bara släppa honom och låta han kolla in allt i sin egna takt, utan massa andra hästar och saker.

Dagens stora plus däremot är att vi gick i vattenpölar! Stora vattenpölar dessutom, som han plaska lite i haha. Så länge kämpat för att få han att gå i vattenpölar och inse att det är okej; alla gånger jag stått och hoppat i vattenpölar och blivit blött om fötterna har funkat haha. Han bara gick i, rätt självmant när jag red förbi. Såå duktig

Anmäl
2018-12-09 09:33 #8 av: tiger tok

Medis hästen har lös ben bit i höger bakknä.
Vila i flera veckor=helt fruktansvärd. Hoppar omkring och bockar vid hand. Låtsas vara rädd för allt. Fy säger jag bara.

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2018-12-09 09:47 #9 av: shia

Så idag är det då show time. Kmr som inte få ngn riktig paus då jag är med ibörjan j mitten å i slutet, 😂

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.