Annons:
Etikettstallet
Läst 1345 ggr
Kaninlover4life
2018-11-29 19:11

16 år köpa C ponny?

Jag är 16 år och letar efter en häst. Blir 17 nästa år.

Vi har hittat en jättefin ponny, för ett väldigt bra pris dessutom som jag klickar väldigt bra med. Ni vet när man får dendär perfekta känslan, då har det känts på provridningarna. 

Jag är en liten ryttare, strax under 160cm och väger inte så mycket. 

Ponnyn är dock en C ponny på 1,33cm. Jag får ju tävla ponny tills jag är 20, och kommer ej att växa mer än jag redan gjort.

Är så påverkad av alla de runt om mig i min ålder som gått över till storhäst, bara ett fåtal rider fortfarande ponny.

Är det "onormalt", att köpa en C-ponny när man är 16?

Planen är att om c2 kanske köpa en storhäst, och isf ha båda två. Men vill så gärna ta vara på ponnytiden, när jag faktiskt har turen att fortfarande kunna rida ponnys.

Vad hade ni gjort? Köpt C-ponnyn, eller redan nu leta efter storhäst?

Annons:
shia
2018-11-29 20:36
#1

Köpt C ponnyn,=) (var dock 162 redan som 10 år så när jag började rida mer som 12 åring började jag rida travhästar)

du har som sagt 4 år kvar att  tävla ponny, och om du då vill gå över till storhäst antingen köpa en storhäst då eller sälja ponnyn å gå över till storhäst.

Vikan
2018-11-29 21:33
#2

Du är medveten om "riskerna" och verkar ha en bra plan redan, så jag hade kört på det! Särskilt när man får den där speciella känslan

Maleficum
2018-11-29 21:35
#3

Nu är jag iof inte tävlingsintresserad för fem öre men skulle helt klart köpt ponnyn om det känns som du passar med den! Speciellt om du sen har möjlighet att ha två hästar :)

Själv har jag alltid varit lång och fick därför börja rida storhäst väldigt tidigt (även när jag red i ponnygrupp) vilket jag tycker var väldigt tråkigt! Men då jag inte väger så mycket har jag på senaste åren fått börja rida en hel del ponnyer igen (då jag har bra balans) och är superglad för det eftersom jag missa så mycket av "ponnytiden" som ung.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kaninlover4life
2018-11-29 21:47
#4

Tack för alla svar!

Känns bara som jag är den enda i min ålder som skulle gå och köpa en C ponny, alla andra har börjat rida runt på storhästar…. 😓

Men vi får se hur det blir, vill gärna ha fleras åsikter! 😃

Kommer jag kanske se lite lång ut på ponnyn? Skrev ju min längd i inlägget och ponnyns manke……

Vikan
2018-11-29 21:53
#5

#4 Tror faktiskt inte du kommer se så lång ut på henne, möjligtvis om det är en väldigt smäcker c-ponny. Annars spelar balansen och vikten större roll

Rafflan
2018-11-29 23:11
#6

Beror på, vill du satsa och tävla så är det dumt att köpa C-ponny nu då du kommer ha svårt att tävla och vinna emot storhästar när du inte får tävla i ponnyklass längre.
Om du dock vill ha en vän att träna, tävla och utvecklas med för att ha kul är det inge problem att köpa en C-ponny, så länge du inte blir längre eller för tung men då går det ju även att köra ;)
Jag är 158 lång och skulle inte tveka att köpa en C-ponny om det kändes rätt :)

Annons:
s8x2n6
2018-12-03 02:12
#7

Är själv 163 och rider en islänning på 135 cm (alltså samma storlek som en c-ponny). Personligen tycker jag inte jag ser alls för lång ut för honom, så tror du inte bör ha nå problem med att se för lång ut du heller ☺️

shia
2018-12-03 07:59
#8

Kom på att tänka på en kompis till mig. Hon köpte en egen (hennes föräldrar föd upp kallblod å de har en shettis men hon ville ha en egen egen) Hon ä 17 nu så va 15 då. Hon köpte en liten d ponny. Typ 142 tror jag. Inge konstigt med det, hon vill förvisso inte tävla men XD. (isf har hon sagt så ska jag tävla den)

djurtok
2018-12-03 08:50
#9

Jag är 19, 169 o rider en c-ponny på 138, funkar fint! Sålänge det inte ser konstigt ut är det bara att go for it!

För evigt med Gaia

Kaninlover4life
2018-12-03 17:40
#10

Tack! :D

Travis D
2018-12-04 07:25
#11

Jag skulle letat vidare. Jag är 175 nu (13 år) och lär växa ännu mer för mig så är jag redan för lång för C ponny. Dock är du kortare än mig men om du inte vill ha storhäst borde du ta en D ponny. Vet inte om du kommer växa mycket mer men jag tycker du blrde ta en D ponny eller storhäst. Själv har jag 2 storhästar, kan känna mig för långt för kakan även fast jag också kan känna mig för kort för henne så det varierar ganska mkt

Sarah
2018-12-04 22:18
#12

Jag hade köpt. Jag har en d-ponny och konst fortsätta med det. 36 år och 169 cm. Har en stor häst med, men föredrar ponny.

Upp till toppen
Annons: