Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2119 ggr
Lucifer.666
2018-11-29 16:16

Lag på hjälm/väst?

Hej Jag undrar bara om det finns någon lag på att bära hjälm/väst i Sverige (ej på tävling). Jag använder alltid hjälm och väst, men har sätt lite ”tumblr” bilder på ryttare utan både hjälm och väst. Tack :))

Annons:
Gronstedt
2018-11-29 16:18
#1

Vad jag vet är inte lag på det, men många företag/klubbar har det som villkor för att man ska få delta i deras verksamhet och många försäkringsbolag har det som villkor för att försäkringarna ska gälla, eller gälla fullt ut.

Lucifer.666
2018-11-29 16:20
#2

#1 ok tack :)

Lona
2018-11-29 16:42
#3

Svenska Ridsportförbundet har som krav att "all uppsutten verksamhet" (däri ingår även tex körning) skall ske med hjälm om det är i deras regi. Åtminstone var det så för några år sedan, finns knappast någon anledning till att frångå det kravet? Som #1 skriver, det är inte lag på det men till exempel har vår stallägare krav på det, mest för att det finns barn och ungdomar i stallet. Hjälmkrav bör då givetvis gälla samtliga ryttare där! Det vore kanske inte helt fel med en lag motsvarande den för cykelhjälmar på barn och ungdomar?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-11-29 17:12
#4

Har för mig att man måste ha hjälm om man är under 18. Och västa är frivilligt men att man måste ha det när man hoppar. Sen kan jag ta av mig hjälm väst och jacka för att fota.

shia
2018-11-29 20:41
#5

Skulle aldrig rida utan hjälm, vad som helst kan hända närsomhelst. red bara med säkerhetsväst ibland förut, vid hoppning å ibland på uteritter, samt när jag red svårare hästar. men efter en skogstur med en praktikant där min passhäst(som hon red då han är världens snällaste) stack av någon okänd anledning å hon flög av ganska rejält. 

Skämdes rejält efteråt över att vi ej haft säkerthetsväst på oss. och fick höra från han som har stallet/hästarna varför det är så viktigt att vi har på oss säkerhetsväst, att specielt i uteritter i skogen där det finns stenar osv. 

Kan säga har inte vågat rida utan säkerhetsväst sedan dess XD så mkt som jag skämdes så. 

förstår egentligen inte varför man inte skulle ha hjälm, menar vi rider/kör flyktdjur, som kan bli rädd för vad som helst. inte heller alltid hästen blir skrämd, den kan snubbla, gå omkull, en bil kan komma i full fart,

powerade
2018-12-18 13:37
#6

Som jag förstår finns ingen lag men de flesta ställena har ju som regeler man ska följa där det är hjälmtvång. Bilder utan hjäm är oftast för just fotografering. Inte många som rider utan. Väst har jag själv aldrig någonsin haft på mig så vi hade inte de kravet på ridskolan. Privatstall kan ju också ha regler som man ska följa. Men lag på hjälm under 18år skulle inte vara fel.

Annons:
Travis D
2018-12-18 16:53
#7

Håller med om att lag på hjälm under 18 år borde finnas. Jag red idag utan hjälm och väst, mest för att jag glömde sätta på mig det. Men annars rider jag alltid med hjälm och väst för säkerhetens skulle för olyckor sker alltid när man minst anars det =)

shia
2018-12-18 18:49
#8

Hjälm är en billig livförsäkring om man säg så=) tänk ungefär som I slalom, sålänge du inte ramlar behöv du inte hjälm, men när du väl ramlar är det bra med hjälm då det kan gå väldigt fort.

Upp till toppen
Annons: