Annons:
Etikettridning
Läst 971 ggr
Ulvelin007
2018-11-28 10:42

ny inom häst

Hej!

jag är väl kanske inte ny ny inom häst, har gått 5 ridläger och ridit ett år. Men jag blir bara mer och mer nyfiken på det. Kan kanske grunden inom hästar men skulle gärna ta emot lite info om hästlivet <3 

Det jag undrar mest om är sporten  och de olika sorters "grenarna". Hästhoppning förstår jag att man ska rida genom banan på så lite fel och tid som möjligt typ (kaninhoppare så aa) . Men det är de olika sortis felen och hur många fel man får för tex en rivning och så som jag nt fattar, så det får någon gärna skriva <33

Dressyr kan jag ingeeet om 

Är det skillnad på fälttävlan och Terräng?  

ponny trav och travsport

galopp

tölt och islandshästsporter/ tävlingar kan jag lite om men inte så mycket, jag är villig att lära om allt detta  (inklusive klasser och grenar).

sen kan någon snäll kanske lära mig lite om hästar i sig också <3

tack i förhand

Annons:
Maleficum
2018-11-28 10:57
#1

Har inte så lång tid just nu att svara massor men vill snabbt ge ett tips att låna och läs så mycket hästböcker du kan komma åt! :D Lärde mig själv massor på att enbart läsa massa faktaböcker när jag var liten vilket jag haft stor nytta av senare! (Kan fortfarande ibland sätta mig och läsa en häst fakta bok för det finns alltid något nytt att lära sig).

Sen finns det ju också massor av videos på youtube man kan kika på (dock är väl många på engelska).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BokDuvan
2018-11-28 11:12
#2

Dressyr är att du ska rida ett program med vissa rörelser där och du får poäng för hur bra du utför det vilket räknas ihop till en viss procent. Fälttävlan är tre grenar i en sport, dressyr, banhoppning och terräng tror jag det heter. Du rider både dressyr och hoppar, oftast på olika dagar har jag för mig, och även en terrängbana utomhus med fasta hinder. Kan inte så mycket om resten, men trav har du väl sett på tv? Och galopp är i princip samma men man galopperar en viss sträcka och tävlar mot andra. Finns flera filmer om just galopphästar, Secretariat är min favorit

Ulvelin007
2018-11-28 16:45
#3

tack #1 o #2

Vikan
2018-11-28 16:54
#4

Skillnaden mellan ponnytrav och "vanlig" trav är just att ponnys används i ponnytrav, oftast russ. I annan trav används oftast varmblod, men ibland även kallblod som är smäckrare än andra kallblod. Inom trav finns även monté, som går ut på att en jockey sitter på en häst i trav. Som galopptävlingar, fast i trav. Främst stort i Frankrike

shia
2018-11-28 18:42
#5

I ponnytravet tävlas två kategorier. Kategori A där vanligast är shetlandsponnys och minns ej minst höjden men tror 90 cm, får dock högst vara 107 cm. Dessa får köras av 8-15 åringar. Kat B är vanligast gotlandsruss, dessa är 107-130 cm hög. Får köras av 12(eller 13 minns inte riktigt) tom det år man fyll 25. Inom båda grenarna gäller åldern för ponnyn 3-18 år. Finns även ponny monté dock läng å viktgräns där. (är inte helt uppdaterad) emn har för mig max 147 cm på A ponny å 47 kg, å max 160 å 60 kg på B ppnny(eller var det 65) Trav med storhästar körs det varmblod å kallblod. Här i norr ungefär lika mkt lopp men vanligare med varmblod söderut. Sverige Norge å Finland tävlar med kallblod travare. Finns i två modeller, den kraftigare och den mer moderna kallblod travare med smäckrare utseende. Varmblod får tävla 2-12 år för valack er å 2 - 10 år för ston. Även monté som är när man rider som i galopp fast i trav dessa får varmblod starta 4-12/10 år. Kallblod får starta när dem är 3 år tom det år de fyller femton. Och även här finns monté och får starta när de är 4-15 år. För att rida monté på storhäst måste man klara fystest(3 km på 15 min och några till) samt ha licens. I loppen får man som minst med sadel och klädsel väga 65 kg. Man väger in innan samt efter loppet(förslag finns dock på att endast väga efter loppet för minska stressen innan) väger man under 65 efter loppen blir man diskvalificerad.

Lona
2018-11-29 23:01
#6

#5, Vad är anledningen till att valackar får tävla längre än ston? Gäller 12 år för hingstar också? Finns det någon begränsning för tvååringar eller får de starta vilka lopp som helst? Bara nyfiken, kan i princip inget om trav men det är alltid kul att lära sig.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
shia
2018-11-30 09:17
#7

Jepp gäller för hingstar också, vet inte riktigt varför, men i Frankrike är det 10 år för alla. Men tror de har å göra med ston lättare blir stressad typ bif för mkt tävling å maan vill ha dem i avel tidigare för å ha dem i bra kondition osv. Men tror typ det har med att stona tävlingspsyke inte är lika starkt eller något. Det är olika i olika lopp, vissa lopp är för 3 åringar och uppåt, andra 4 åringar och uppåt. Men du startar helst i årgångsloppen om du har 2 och treåringar, samt en del 4 åringar. Dessa lopp är enbart öppen för 2 åringar, 3 åringar osv. Och har ofta en högre prissumma. (tråringsloppen har 50 000 som lägst i förstapris. Tror liknande för tvååringarna. Men du startar sparsamt för att kunna vara med i de stora loppen, ofta starta du ksk bara 2-3 lopp å sen något stor lopp första året för att spara på dem.

Sasha W
2018-12-03 23:22
#8

Polebending(kan ej stava de xd): Typ slalom, fast fort, väldigt fort och tätt.

Barrelracing: man ska rida runt 3 tunnor i ett treklövermönster, fort som tusan å inte nudda tunnan.

HejsanALLA
2018-12-04 20:26
#9

Titta svenska ridsports förbundets hemsida

Ulvelin007
2018-12-05 17:45
#10

Tack allihopa☺️

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: