Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 707 ggr
Horselover02
11/21/18, 7:09 AM

Fick elstöt

Ponnyn släpptes ihop med en annan i lördags. Då de först möttes uppstod ingenting, utan saker började hända först vid lunch. Då hade hagkompisen börjat bråka med min ponny, som för övrigt är väldigt låg i rang, och tagit befäl. Den andra ponnyn hade jagat, jagat och jagat min lilla, som förskräckt sprang igenom en avgränsning och ner i en stenig bäck. Den andra ponnyn fortsatte trots att han var alltför övergiven. Min ponny fick vi hämtas ihopkurad längst bort i hagen. Dagen efter fick han stå ensam i grannhagen igen. När jag skulle ta in honom, så rusade den föredetta hagkompisen mot honom, vilket gjorde honom rädd (traumatiserad?) Huruvida, så hittade jag häromdagen ett sår på vardera bakben. Ena är triangelformat och det andra är ett tydligt streck. Det är bara ytligt, pälsen är helt bortbränd. Han har antagligen gått emot elstängslet… Saken är den att han nu är otroligt öm om sin bak. Själva såren är inte allvarliga egentligen, men det är just rädslan och ömheten jag oroar mig över. Han har antagligen fått en (rejäl) elstöt, vilket har både fört med psykiska och fysiska men. Hur ska man arbeta med honom så att han inte ”ömmar”? Kan det vara skadligt att ta skadan som ”det är”, eftersom det egentligen inte är någon fara, men han ömmar pga el? Hur ska jag göra?

Annons:
Gronstedt
11/21/18, 11:17 AM
#1

Elstängsel bränner inte bort pälsen. Fläckar utan päls orsakas av friktionsskador, som kan uppstå av sparkar, bett eller annat , som friktion mot stakettråd.  Stötar från elstängsel ger inte heller bestående ömhet eller smärta, ömmar han finns det en fysisk skada efter slag, bett, vrickning, senbristning  eller liknande. Sådan smärta måste tas på allvar och orsaken utredas innan du låter hästen arbeta. I synnerhet om hästen är så öm som du beskriver.

Horselover02
11/21/18, 12:26 PM
#2

#1 Jo, jag tror att pälsen kommit bort när han sprang in i den avgränsade delen (inget elstängsel där) så det är nog var det kommer ifrån. Vet egentligen inte om det är just elstängsel han har kommit emot, eller om det ”bara” är det andra. (De hade endast satt upp ett plastband, som han antagligen har ”skärt” sig på, och sedan ahr han nog blivit biten.) Jag var nog lite otydlig i meningen med att han ömmar. Han visar inga tecken på att han har ont när han rör sig, i det allmänna intrycket eller när man bara känner över honom. Däremot så blir han rädd när man ”attackerar” (inte drar längs hela kroppen) hans bakben. Drar man däremot så visar han ingen smärta. Så det jag egentligen undrar över är hur man kan jobba med honom för att han inte ska ”ömma” längre? (Observera alltså att han inte gjorde så innan, det är pga incidenten)

Horselover02
11/21/18, 12:29 PM
#3

Sedan tror jag att han fått elstöt också alltså, eftersom han verkar lite mer vaksam särskilt i takt med ”ljuden” från stängslen. (Observera att jag egentligen inte var där när allt hände, men något med elstängslet tror jag har inträffat också :(. )

Travis D
11/21/18, 4:10 PM
#4

#3 Mitt sto är likadant ljudet av elstängslet gör henne jätte vaksam och när man släppa in henne på ett ställe där det knäpper springer hon förbi. Inte för att hon fått en stöt utan för att hon inte vill få det.

Rafflan
11/21/18, 5:31 PM
#5

Elstötar lämnar inga synliga eller fysiska skador, dock om han trampat sig, blivit sparkad, eller slagit emot något (tex en sten) kan han vara öm. 
Låt honom vila från träning/ridning, ev skritta för hand om du vill göra något med honom, blir han mer halt, inte bättre på 4 dagar eller får feber behöver ni ta ut veterinär.
Rid inte! så länge hästen visar att den har ont/är öm, och låt honom gärna vila ett par dagar extra efter ni tycker han är "frisk".

Har hästen varit orädd för elstängsel tidigare? min häst har jätte respekt för eltråden och ogillar när det knäpper så stänger alltid av elen när jag tar in honom :)

powerade
11/22/18, 10:53 PM
#6

Vart ömmar han undrar jag? Kanske luddigt inlägg. Är det ömhet i benen är det stor risk något hänt. Är det i musklerna typ låren rumpan om du trycker kan han ju bara ha spänt sig eller går konstigt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: