Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 628 ggr
shia
2018-11-11 20:32

träningstips sökes till passhäst!

Okej. Känner att jag kommer behöva en mer strukturerad plan när min passhäst flyttar hem till oss och jag kommer rida honom iprincip varje dag(ngn vilodag  självklart men han mår bäst av att träna ofta)

ridit honom typ 5 ggr/veckan när jag har haft lov,eller ridit typ 3 dagar, kört någon dag å typ provat montesadeln ngn annan dag osv. men när jag går skolan rid jag han 2 ggr/veckan.  (tidigare kördes han även 3 ggr/veckan skolveckor bakom en tung pullert för å träna en annan häst men då den ska vila så körs han inte)  

typ såhär kan ksk en normal vecka komma å se ut

Må-ridning (uteritt(?)

Ti-dressyrträning ridhuset för tränare

ons-vila

to-ridning (ridbana, dressyr/markarbete(?)

fre-ridning (uteritt/ridbana/markarbete med kompis(?)

lö-ridning (uteritt med kompis(?)

sö-ridning.  (hoppträning ridhuset(?)

funderar på att försöka(när vi flyttat klart) kunna träna i ridhuset även typ lördag eller söndag. vill även börja hoppa honom å lära han det då han de gånger vi prövat ttyckt det är skitkul (MSV A dressyr å 120 hoppning är vårt mål inom kommande 4 år(heh får se hur långt vi kommer)

självklart massage däremellan, promenader ibland å lugnare turer å ngn körtur ibland osv.

tänkte höra med min ridlärare också som vi tränar för. (heh, hon vet inte ät vi ska flytta å han ska flytta hem till oss)(det här med å berätta nya saker är jag inte så bra på än haha. när jag skulle berätta vi anmält oss till dressyrtävling(våran första) gjorde det tisdag… samma vecka XD å var livrädd för hennes reaktion(hon vart jätteglad typ å typ vart stenhård den lektionen med min sits å gav sen typ vet inte hur många tips inför framridningen på vad jag skulle göra om han hade sämre dag osv. å sen skulle jag skicka video å skriva hur det gick (fick sen en hel del jag skulle träna på, osv. märkte dock på henne följande träning hon var stolt över att vi startat dressyrtävling (jämfört med hur det sett ut 1/2 år tidigare när jag ridit för henne å hon typ vait rädd att jag skulle typ ge upp då han var svår osv) och frågade om jag tyckte det var roligt. "var typ det roligaste jag någonsin gjort!!!" och hon vart typ väldigt glad och log och sa att det är det viktigaste. 

(sen dess har hon typ hela tiden pratat om hur dommare ser på om ex hästen vickar mkt på huvudet som han gör om han är pigg/stark. hur jag ska tänka då osv) (faktum är att vi kom sist på tävlingen, med 49%(fick 1 p på första galoppen samt följande punkter till efter halten emellan galopperna (LC 1 ) då han var lite väl stressad så red lätt där och fokusera på å få han lugn till nästa moment(räknade ut att hade jag haft 5/6 or där hade vi fått typ 56 %så XD)  men var så otroligt nöjd och stolt efteråt. (faktiskt mer nöjd än när jag red ridskolehäst på dressyrtävling förra helgen, 65% i LB:1 å klar vinst , men tyckte hon var lite spänd å kantig haah…)

våra mål nästa år är LB dressyr(å starta å få över 55 % å få över 65 %i LC)

samt starta 80/90 i hoppning.

tar emot alla tips jag kan få för att kunna träna honom på ett så bra sätt som möjligt!  han är pigg, och alltid frammåt och snabblärd å älskar typ å göra rätt å lära si gnya saker

Annons:
powerade
2018-11-22 22:56
#1

Dagen efter pass i ridhus för tränare skulle jag satsa på en dag med skritt bara och dagen efter vila. Brukar ofta kunna bli jobbigt för muskler då man tränar så och är bra att skritta genom dom dagen efter:)

shia
2018-11-23 10:05
#2

Aa, smart tänkt. Ja just nu har han väl inte det mest optimala träningsschema 😂 han får lite vintervila kan man säga det som. Nejmen det är typ tusen saker att göra när man ska flytta å visning, å typ hundratals prov, ovh så har han bytt stall(men flyttat tbx nu(under 2 v ås vart ännu krångligare å ta sig dit(han var tvungen flytta tvärt då de var fullt i stallet, men nu rymms han där igen) så sen efter höstlovet har han ridit 2-3 ggr/veckan. (varav några v tidigare gick han pullert 3 dagar, reds 3 dagar(varav en dag gick han pullert först å reds sen på kvällen) men nu då han endast rids å inte körs får han ta det lite lugnt. Vilket han inte verkar ha något emot XD om man säg så. Är en som börjar vara i stallet dagtid(ej träffat henne direkt dock bara som hastigast när hon var ny å var å hämta in hästar när jag hämtade sadel/träns å skulle iväg och rida honom) som höll på med ridning osv när hon var lite å vill ta upp häst intresset igen(hon ha rlärt dig sela nu osv) så kan hända hon kan rida honom någon dag, dagtid, framöver. Tror jag ksk det är tänkt. (?) Han var iaf väldigt fin i tisdagens dressyrträning! Hade en annan ridlärare då min ridlärare var tvungen ta en hopplektion då den ridläraren var sjuk, å hon jag fick istället då som hade vår grupp hade ont i ryggen så hon kunde je ha hoppningen. Iaf haft henne omgångar sen jag var liten(tom k våras) å hon tyckte jag hade en fin häst 😍 å att han hade rba balans i steget å bra rytm. Det roligast var ju att han är väldigt pigg(oavsett om han körts å ridit varje dag hela sommaren eller vilat) och behövt öva väldigt mkt på å få honom lugn, men även mjuk fast han är pigg osv. (ibörjan i våras när jag började träna för min ridlärare så kunde han vara väldigt springig å stark vissa gånger) Nu är han dock jättefin även när han är lite piggare. Iaf var det roligt då hon sa jag kunde rida på liiite mer framåt en bit. Och sen att de var bra tempo. Sa efter lektionen han kändes lugn å fin fp han tidigare kunde vara väldigt stark å springig (haha var en lektion för några v sedan då jag var lite små uppgiven då han känts väldigt springig och stark. Min ridlärare frågade då hur han kändes, om det var som i våras eller, sa då det kändes som i våras. Hon sa då att det inte alls såg ut som det kunde göra i våras, att om någon stått å tittat skulle den inte tänkt på det utan tro han var lite pigg för dagen men det fortfarande såg bra ut. Att hon i våras ibland kunde undra hur sjutton jag skulle överleva i ridpasset så kämpigt det kunde vara) Iaf så sa ridläraren jag hade i tisdags att hon inte alls kunde tro det😂 att det ksk var dumt då att jag skulle öka då han var lugn men ändå att han behöll lugnet. Hon sa även hon tyckte han hade väldigt bra kroppsform å kroppsbyggnad för att kunna bli en bra ridhäst

shia
2018-11-23 17:14
#3

fast nu har han börjat köras i pullerten igen :) då han som behövs köras bakom vilat klart efter kastreringen nu. så han kmr nog gå 3 ggr/veckan i den. vilket är bra då han inte blir lika pigg då XD

Upp till toppen
Annons: